2015-10-26, 17:11
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Hej. Blir alldeles snurrig när jag försöker reda ut vad som gäller. Men ser att ni är många här som verkar veta en del. Så jag frågar er:

Jag har bott i Kanada med min äkta man sen 5 år tillbaka (han är kanadensisk medborgare)....men nu funderar vi på att flytta till Sverige om ett par år. Jag har fått flera barnbarn och känner att det är dags att komma närmare familjen. Men vad är det som gäller? Kan vi åka hem till Sverige och ansöka därifrån? Eller måste jag fixa lägenhet åka hem först på egen hand o lämna min man här, medan han ansöker från Kanada? Känns ju förkrossande om vi skulle behöva sära på oss närmare ett år, för att kunna flytta hem till Sverige
Och alla ni som alla verkar vara så kunniga i det här, har ni några tips på hur vi ska starta och planera för denna process att flytta hem? Vilken är den smartaste vägen att gå i det här?
Citera
2015-10-26, 18:02
Medlem
Citat:
Och alla ni som alla verkar vara så kunniga i det här, har ni några tips på hur vi ska starta och planera för denna process att flytta hem? Vilken är den smartaste vägen att gå i det här?

Just din situation är jag inte expert på men, han måste officiellt söka från sitt hemland. Så det är lika bra att starta idag.
Citera
2015-10-26, 19:01
Medlem
Citat:
Kan vi åka hem till Sverige och ansöka därifrån? Eller måste jag fixa lägenhet åka hem först på egen hand o lämna min man här, medan han ansöker från Kanada? Känns ju förkrossande om vi skulle behöva sära på oss närmare ett år, för att kunna flytta hem till Sverige

Hej kenopeno!

Tyvärr måste han nog söka från Kanada och du kommer troligen att bli ombedd att flytta till Sverige själv. Du behöver dock inte flytta innan Migrationsverket ber dig!

I vårt fall sökte vi UT för min fru medan vi bodde tillsammans på Filippinerna, 5 månader senare fick jag meddelande från Migrationsverket att de inte kommer att behandla ansökan vidare om jag inte sänder in bevis om att jag är folkbokförd i Sverige.

Dvs Migrationsverket tvingade oss att splittra vår familj och jag bor sedan april i Sverige och min fru och hennes son bor kvar i Filippinerna. Helt sjukt! "Sammanhållningen av familjen" eller FNs barnkonvention verkar man inte bry sig om överhuvudtaget.

Till råga på allt får de inte heller komma hit på besök under pågående ärende (även om vissa verkar hitta vägar runt detta förbud).

Om ni har möjlighet kanske ni kan flytta till Danmark eller annat EU-land genom att utnyttja den fria rörligheten inom EU. Då kommer din man att få rätt att stanna i samma land som dig utan att behöva vänta. Kan ni senare bevisa att ni utnyttjat denna rörlighet (kanske bott där mer än 6 månader eller liknande) skall ni ha rätt att utnyttja dessa regler igen vid inflyttning till Sverige.

Det går nog inte snabbare men ni kan åtminstone bo tillsammans under tiden.

Hade jag vetat allt detta innan vi ansökte hade vi först flyttat till något EU-land och senare till Sverige. Eftersom vi ännu inte fått besked kanske det till och med hade gått fortare!
Citera
2015-10-26, 19:16
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmss1
Hej kenopeno!

Tyvärr måste han nog söka från Kanada och du kommer troligen att bli ombedd att flytta till Sverige själv. Du behöver dock inte flytta innan Migrationsverket ber dig!

I vårt fall sökte vi UT för min fru medan vi bodde tillsammans på Filippinerna, 5 månader senare fick jag meddelande från Migrationsverket att de inte kommer att behandla ansökan vidare om jag inte sänder in bevis om att jag är folkbokförd i Sverige.

Dvs Migrationsverket tvingade oss att splittra vår familj och jag bor sedan april i Sverige och min fru och hennes son bor kvar i Filippinerna. Helt sjukt! "Sammanhållningen av familjen" eller FNs barnkonvention verkar man inte bry sig om överhuvudtaget.

Till råga på allt får de inte heller komma hit på besök under pågående ärende (även om vissa verkar hitta vägar runt detta förbud).

Om ni har möjlighet kanske ni kan flytta till Danmark eller annat EU-land genom att utnyttja den fria rörligheten inom EU. Då kommer din man att få rätt att stanna i samma land som dig utan att behöva vänta. Kan ni senare bevisa att ni utnyttjat denna rörlighet (kanske bott där mer än 6 månader eller liknande) skall ni ha rätt att utnyttja dessa regler igen vid inflyttning till Sverige.

Det går nog inte snabbare men ni kan åtminstone bo tillsammans under tiden.

Hade jag vetat allt detta innan vi ansökte hade vi först flyttat till något EU-land och senare till Sverige. Eftersom vi ännu inte fått besked kanske det till och med hade gått fortare!

Ja detta är ju fruktansvärt tråkigt för er. Hemskt att de sprittrar på er. Jag satt just o kikade tunt på migrationsverket. Hittade det här: Det borde väl gälla för mig o min man, då vi kommer ha varit gifta i 7 år när det blir dags att flytta? Eller är det bara tomma ord? Eller tolkar jag det som står tokigt?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Nordisk-medborgare/Tillstand-for-familjen/Uppehallstillstand-enligt-svenska-regler.html
Citera
2015-10-26, 20:30
Medlem
nikkormats avatar
Citat:
Ja detta är ju fruktansvärt tråkigt för er. Hemskt att de sprittrar på er. Jag satt just o kikade tunt på migrationsverket. Hittade det här: Det borde väl gälla för mig o min man, då vi kommer ha varit gifta i 7 år när det blir dags att flytta? Eller är det bara tomma ord? Eller tolkar jag det som står tokigt?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Nordisk-medborgare/Tillstand-for-familjen/Uppehallstillstand-enligt-svenska-regler.html

Denna sektion gäller endast medborgare i Norge, Danmark, Finland och Island.

Har du och din man barn under 18 år som kommer att flytta med er eller som redan bor i Sverige? Det är den lättaste vägen att få vistas i Sverige under handläggningstiden.
Citera
2015-10-26, 20:52
Medlem
Sittkissares avatar
I söndags fick jag mail från migrationsverket där de ville att vi skulle komplettera. Första frågan var om vi sets något mer sedan X datum. Om nej, förklara varför. Detta har jag nu förklarat för dem. Kan det påverka beslutet att vi inte sets på över 1 år?! Den andra frågan var att vi skulle komplettera med var utdrag från vår chatthistorik. Tjejen har suttit och klistrat ihop en skaplig PDF med lite bilder från olika skypekonversationer under det senaste året. Tror ni att det bör räcka? Vi vill ju inte kopiera allt vi sagt till varandra och ge till mig.verket. Hur mycket tror ni krävs för att de skall förstå att vi är seriösa? De flesta av våra konversationer är över videosamtal så blir ju inte så mycket skrivande på skype.

Eftersom de bad om denna komplettering betyder det väl att vi har en handläggare nu som faktiskt kollar på vårat ärende? Tror ni det är värt att maila migrationsverket igen om fråga om handläggare osv eller är det bara kontraproduktivt? Vill ju förklara för denna att vi verkligen är seriösa osv så vi inte får avslag för att denna tycker att vi träffat varandra för lite irl eller för att vi inte skickade in tillräckligt med chatthistorik.
Citera
2015-10-26, 21:38
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkormat
Denna sektion gäller endast medborgare i Norge, Danmark, Finland och Island.

Har du och din man barn under 18 år som kommer att flytta med er eller som redan bor i Sverige? Det är den lättaste vägen att få vistas i Sverige under handläggningstiden.

Oooooo menar du det? Jag är ju norsk medborgare.....men bott i sverige nästan hela mitt liv, innan jag flyttade till Canada. Tror du detta betyder att vi kan åka till Sverige och söka därifrå för min man då?
Citera
2015-10-26, 22:08
Medlem
nikkormats avatar
Citat:
Oooooo menar du det? Jag är ju norsk medborgare.....men bott i sverige nästan hela mitt liv, innan jag flyttade till Canada. Tror du detta betyder att vi kan åka till Sverige och söka därifrå för min man då?

EES-medborgare och dess familjemedlemmar har rätt att vistas i Sverige enligt EES-regler och behöver inget uppehållstillstånd. Detta under förutsättning att du som medborgare har uppehållsrätt i Sverige, dvs att du arbetar, studerar eller har tillräckliga medel för att försörja er. Om du har uppehållsrätt på grunden tillräckliga medel (till denna grund räknas även all utländsk inkomst, tex jobb i annat land), krävs även att du uppvisar en heltäckande sjukförsäkring utan beloppgräns. För dig som norsk medborgare täcks detta normalt av din socialförsäkring från hemlandet och inget privat försäkring krävs. Din man behöver dock en privat försäkring. (ev även du om du är utvandrad och ej omfattas av Norsk välfärd)

Om du uppfyller kraven för uppehållsrätt behöver din man alltså inget uppehållstillstånd. Han ska då istället ansöka om ett uppehållskort som bevis på att han är familjemedlem till en EES-medborgare och har rätt att vistas i landet.

Om du inte uppfyller kraven på uppehållsrätt (som Norsk kan du ändå stanna), kan din man ansöka om uppehållstillstånd för att ändå kunna stanna i landet. Han har då rätt att ansöka efter inresan enligt 4:17 utlänningsförordningen.

Räkna med en väntetid på upp till ett år för uppehållskort och upp till två år för uppehållstillstånd. Båda alternativen är gratis då familjemedlemmar till EES-medborgare ej betalar ansökningsavgift.

Edit: stavning..
Senast redigerad av nikkormat 2015-10-26 kl. 22:12.
Citera
2015-10-26, 22:30
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkormat
EES-medborgare och dess familjemedlemmar har rätt att vistas i Sverige enligt EES-regler och behöver inget uppehållstillstånd. Detta under förutsättning att du som medborgare har uppehållsrätt i Sverige, dvs att du arbetar, studerar eller har tillräckliga medel för att försörja er. Om du har uppehållsrätt på grunden tillräckliga medel (till denna grund räknas även all utländsk inkomst, tex jobb i annat land), krävs även att du uppvisar en heltäckande sjukförsäkring utan beloppgräns. För dig som norsk medborgare täcks detta normalt av din socialförsäkring från hemlandet och inget privat försäkring krävs. Din man behöver dock en privat försäkring. (ev även du om du är utvandrad och ej omfattas av Norsk välfärd)

Om du uppfyller kraven för uppehållsrätt behöver din man alltså inget uppehållstillstånd. Han ska då istället ansöka om ett uppehållskort som bevis på att han är familjemedlem till en EES-medborgare och har rätt att vistas i landet.

Om du inte uppfyller kraven på uppehållsrätt (som Norsk kan du ändå stanna), kan din man ansöka om uppehållstillstånd för att ändå kunna stanna i landet. Han har då rätt att ansöka efter inresan enligt 4:17 utlänningsförordningen.

Räkna med en väntetid på upp till ett år för uppehållskort och upp till två år för uppehållstillstånd. Båda alternativen är gratis då familjemedlemmar till EES-medborgare ej betalar ansökningsavgift.

Edit: stavning..

Oj det här låter ju spännande. Min situation är att allt jag behöver göra när jag kommer till Sverige, är att jag skriver mig i Sverige och anmäler till försäkringskassan att jag är tillbaka, så är jag inne i det svenska sjukvårdssystemet igen. Detta meddelade försäkringskassan mig. Går jag fortfarande under dessa speciella regler för ESS-medborgare då?
Hur mycket måste man ha per månad i inkomst eller att leva för som ett par, för att uppfylla uppehållsrätt?
Ansöker man om uppehållsrätt först menar du? Och sedan om uppehållstillstand om det visar sig att man inte uppfyller kraven på uppehållsrätt?

Min man och jag tänkte spara ihop så han kan ta ett år i Sverige o läsa svenska och lära känna arbetsmarknaden.,och tills alla papper är klara och han kan börja jobba i Sverige. Jag har min sjukersättning, som kommer täcka hyra o räkningar o lite till......och resten hade vi tänkt att täcka upp med besparingar, nog för att täcka ett år ungefär. Uj jag blir helt svettig o snurrig på allt det här......man vill ju göra på det rätta och smartaste sättet, när vi väl sätter fart på våra planer.
Citera
2015-10-27, 10:41
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
Det är inte alltid så lätt. Dessutom är det många som blandar ihop de olika begreppen och det kan göra att man får/ger lite felaktiga svar.

Du menar alltså att personen har använt sina 90 viseringsfria dagar(besöksvisum) och sedan sökt och fått en förlängning(förlängt uppehållstillstånd) upp till max på 180 dagar?

Ja då ska det väl inte vara något problem för det är ett uppehållstillstånd för hela Schengen.
Jag tackar och bockar!
Citera
2015-10-27, 15:07
Medlem
hagsatras avatar
Nu har vi fått kortet hemskickat samt registrerat som boende i sverige och fått ett svenskt personnummer. Allt som allt tog det 1 år och 6 veckor. Är det något mer man bör anmäla sig till för att ha tillgång till sjukvård osv man måste tänka på?
Citera
2015-10-27, 17:58
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
I söndags fick jag mail från migrationsverket där de ville att vi skulle komplettera. Första frågan var om vi sets något mer sedan X datum. Om nej, förklara varför. Detta har jag nu förklarat för dem. Kan det påverka beslutet att vi inte sets på över 1 år?! Den andra frågan var att vi skulle komplettera med var utdrag från vår chatthistorik. Tjejen har suttit och klistrat ihop en skaplig PDF med lite bilder från olika skypekonversationer under det senaste året. Tror ni att det bör räcka? Vi vill ju inte kopiera allt vi sagt till varandra och ge till mig.verket. Hur mycket tror ni krävs för att de skall förstå att vi är seriösa? De flesta av våra konversationer är över videosamtal så blir ju inte så mycket skrivande på skype.

Eftersom de bad om denna komplettering betyder det väl att vi har en handläggare nu som faktiskt kollar på vårat ärende? Tror ni det är värt att maila migrationsverket igen om fråga om handläggare osv eller är det bara kontraproduktivt? Vill ju förklara för denna att vi verkligen är seriösa osv så vi inte får avslag för att denna tycker att vi träffat varandra för lite irl eller för att vi inte skickade in tillräckligt med chatthistorik.

Nu dagen efter att vi kompletterat med detta som jag just berättade står det att vi har fått ett beslut!

Visst borde det vara en godkänd ansökan? Vi har bara setts 3 veckor i september 2014. Sedan dess daglig kontakt på Skype. Hon var på intervju och intervjuaren lät imponerad över oss. Jag förklarade igår till mig.verket varför vi inte setts. Dels hade jag dålig ekonomi ett tag. Sedan när jag väl hade pengarna hade vi redan väntat så pass länge, så vi trodde att vi kunde få ett beslut när som helst då ansökningstiden då var 9 månader. Hade vi vetat att det skulle ta så här lång tid så skulle jag självklart ha tagit mig dit igen.

Borde det där duga tror ni?

Sen kompletterade vi med en PDF på lite random chattkonversationer på skype från olika datum. Inga mängder. Borde det räcka?

Vad är risken att det ej är beviljat? Hur får jag snabbast svar på beslutet? Jag kan inte sitta i en telefonkö en hel dag då jag har arbete på dagtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in