Citat:
Ursprungligen postat av
kenopeno
Kan vi åka hem till Sverige och ansöka därifrån? Eller måste jag fixa lägenhet åka hem först på egen hand o lämna min man här, medan han ansöker från Kanada? Känns ju förkrossande om vi skulle behöva sära på oss närmare ett år, för att kunna flytta hem till Sverige

Hej kenopeno!
Tyvärr måste han nog söka från Kanada och du kommer troligen att bli ombedd att flytta till Sverige själv. Du behöver dock inte flytta innan Migrationsverket ber dig!
I vårt fall sökte vi UT för min fru medan vi bodde tillsammans på Filippinerna, 5 månader senare fick jag meddelande från Migrationsverket att de inte kommer att behandla ansökan vidare om jag inte sänder in bevis om att jag är folkbokförd i Sverige.
Dvs Migrationsverket tvingade oss att splittra vår familj och jag bor sedan april i Sverige och min fru och hennes son bor kvar i Filippinerna. Helt sjukt! "Sammanhållningen av familjen" eller FNs barnkonvention verkar man inte bry sig om överhuvudtaget.
Till råga på allt får de inte heller komma hit på besök under pågående ärende (även om vissa verkar hitta vägar runt detta förbud).
Om ni har möjlighet kanske ni kan flytta till Danmark eller annat EU-land genom att utnyttja den fria rörligheten inom EU. Då kommer din man att få rätt att stanna i samma land som dig utan att behöva vänta. Kan ni senare bevisa att ni utnyttjat denna rörlighet (kanske bott där mer än 6 månader eller liknande) skall ni ha rätt att utnyttja dessa regler igen vid inflyttning till Sverige.
Det går nog inte snabbare men ni kan åtminstone bo tillsammans under tiden.
Hade jag vetat allt detta innan vi ansökte hade vi först flyttat till något EU-land och senare till Sverige. Eftersom vi ännu inte fått besked kanske det till och med hade gått fortare!