Citat:
Oj det här låter ju spännande. Min situation är att allt jag behöver göra när jag kommer till Sverige, är att jag skriver mig i Sverige och anmäler till försäkringskassan att jag är tillbaka, så är jag inne i det svenska sjukvårdssystemet igen. Detta meddelade försäkringskassan mig. Går jag fortfarande under dessa speciella regler för ESS-medborgare då?
Hur mycket måste man ha per månad i inkomst eller att leva för som ett par, för att uppfylla uppehållsrätt?
Ansöker man om uppehållsrätt först menar du? Och sedan om uppehållstillstand om det visar sig att man inte uppfyller kraven på uppehållsrätt?
Min man och jag tänkte spara ihop så han kan ta ett år i Sverige o läsa svenska och lära känna arbetsmarknaden.,och tills alla papper är klara och han kan börja jobba i Sverige. Jag har min sjukersättning, som kommer täcka hyra o räkningar o lite till......och resten hade vi tänkt att täcka upp med besparingar, nog för att täcka ett år ungefär. Uj jag blir helt svettig o snurrig på allt det här......man vill ju göra på det rätta och smartaste sättet, när vi väl sätter fart på våra planer.
Hur mycket måste man ha per månad i inkomst eller att leva för som ett par, för att uppfylla uppehållsrätt?
Ansöker man om uppehållsrätt först menar du? Och sedan om uppehållstillstand om det visar sig att man inte uppfyller kraven på uppehållsrätt?
Min man och jag tänkte spara ihop så han kan ta ett år i Sverige o läsa svenska och lära känna arbetsmarknaden.,och tills alla papper är klara och han kan börja jobba i Sverige. Jag har min sjukersättning, som kommer täcka hyra o räkningar o lite till......och resten hade vi tänkt att täcka upp med besparingar, nog för att täcka ett år ungefär. Uj jag blir helt svettig o snurrig på allt det här......man vill ju göra på det rätta och smartaste sättet, när vi väl sätter fart på våra planer.
Om jag vore dig skulle jag skriva ett mail till ledningen på Mig. med samtliga frågeställningar, så har du skriftligt på vad som gäller ifall reglerna "plötligt ändras" vilken många får erfara i.o.m dom olika buden och beskeden vi får från olika håll.
Bespara er tid och huvudbry. Även om informationen från ledningen även den kan vara missvisande så har du iaf. något att luta dig mot om det börjar blåsa.