2015-10-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Just det är något som Bara en Jägare borde ha kännedom om.
Även att dessa handskar fanns i just det rummet.
Inte direkt en kunskap en vanlig hantverkare ens tänker på.

Dessutom var godset jägare den Ende som hade Sårskorpor.
Sårskorpor på underarm och händer - där en som försvarat sig från honom Exakt skulle ha rivit!!

Och polisen har inte ens jämfört hans dna med fynden.
De har inte ens jämfört.
Vafan liksom ...

Arnes jägare också den som har mest smutskastat litauerna. Riktigt mycket. Men det verkar inte som polisen har ställt några följdfrågor om det förmodligen för att det stämde med deras tidiga hypotes" om vilka som var gm:s.
Dessutom finns det vittnesmål om att han upplevdes som obehaglig av flickor.
Det är obegripligt att MW har gått under radarn. Kanske beroende på vilka som brukade delta i jakten. Jakt förenar män med makt.
2015-10-28, 17:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast just den biten tycker jag är mer osäker. Tidsspannet - kidnappa, hänga, klä av, och packa in bilen på tjugo minuter är tämligen kort.

Han måste ju ha jobbat som en iller då.

Frågan är om två eller tom tre illrar skulle jobbat fortare. Det skulle vara om de var samtränade då och då börjar vi ju närma oss väl fantasifulla nejder.
2015-10-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Har varit borta några timmar och har nog missat ganska mycket. Kollar nu på Expressens rapportering och jag hörde Alhem berätta något om en "cliffhanger" inför morgondagens förhör med NB. Något om att han skulle avslöja något "speciellt" om brodern. Får lite känslan att han försöker vända det här mot AB? Kan det vara en hämnd efter det att han inte gav honom alibi?

De har ju jämfört de flesta DNA-fynden med AB, utan några som helst matchningar.
Ser inte vad det skulle leda till om nu NB börjar skylla på AB.
2015-10-28, 17:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att gärningsmannaskapet för mord slutar vid hänga. Sen är det brott mot griftefrid och skyddande av brottsling. Men OK, mycket av mitt antagande att GM är ensam GM till själva mordet vilar på att det ytterligt sällan är mer än en gärningsman, och i princip aldrig flera gärningsmän av båda könen, vid mord med en sexuell komponent.
Jag är överens med dig om att det ytterst sällan är mer än en gärningsman -- men det är ju inte detsamma som att det är icke-förekommande.

Jag reagerar på tidsaspekten. Sista samtalet ca 18.26, bilen står utanför ladan 18.45 men är borta 18.50.
Det är ologiskt att han först kidnappar, kör in på framsidan och ställer sig och sedan kör runt bilen på baksidan. Dessutom skulle det innebära ytterligare ett moment på de minuter det handlar om.
Han skall ju dessutom först få henne över vägen från caféet, vilken innebär mer än sekunders jobb oavsett tillvägagångssätt.

Utgår man ifrån att det redan är igång 18.26 - då måste man fundera över de TVÅ röster som pappan skall ha hört i bakgrunden.
2015-10-28, 17:13
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det som känns lite konstigt med att han skulle åkt den vägen är att fynd fanns på höger sida av vägen, samt att han varit utanför slottet kring kl. 18.50-19.05? Han kan ju inte hunnit locka till sig Lisa, ta livet av Lisa, tejpa, runka, packa in, lasta, köra till Martorp, kasta grejer på vägen, lasta av, kasta jacka och hjälm, köra tillbaka samma väg, kasta ytterligare saker innan kl.19?
På kanske 20-30 minuter?

Vem fan vet om inte Irina och Nerijus gömde Lisa efter att de handlat i Källby... de hade all tid i världen att dumpa henne då om de var tillräckligt kyliga. Förresten så var de väl tidiga till arbetet på måndagen om jag inte minns fel. Fan nu blir jag nojjig, jag som tyckte att det var solklart att Lisa dumpades direkt efter mordet, eller snarare efter försvinnandet... vem fan vet.
2015-10-28, 17:14
Medlem
Citat:
Den enda cliffhanger som kan komma i det fallet är i så fall att brodern var medgärningsman eller hjälpte till att avyttra offer/saker efter faktum

Att NB själv varit på platsen för mordet råder det ju inte så stor tvekan av - givet DNA:t..

Men det skulle väl då falla på att man inte hittat broderns dna varken på Lisa eller på mordplatsen. Samtliga tester visade -4 på AB, kanske var något på -3. Men överlag talar det extremt starkt för att det inte kom från AB, så det kan ju bli lite klurigt att redogöra för.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
De har ju jämfört de flesta DNA-fynden med AB, utan några som helst matchningar.
Ser inte vad det skulle leda till om nu NB börjar skylla på AB.

Ja, precis.
2015-10-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vem fan vet om inte Irina och Nerijus gömde Lisa efter att de handlat i Källby... de hade all tid i världen att dumpa henne då om de var tillräckligt kyliga. Förresten så var de väl tidiga till arbetet på måndagen om jag inte minns fel. Fan nu blir jag nojjig, jag som tyckte att det var solklart att Lisa dumpades direkt efter mordet, eller snarare efter försvinnandet... vem fan vet.

Kroppen hamnade iallafall i skåpet innan likstelheten hade börjat, vilket börjar ungefär 4 timmar efter döden och brukar vara fullt utvecklad efter 8-14 timmar.
2015-10-28, 17:16
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis

Vad skulle hennes motiv vara till brottet?
2015-10-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag vill inte lägga ner kraft på dårar men jag skall svara dig,

Det finns ingen annan GM och det är så oerhört tekniska bevisning att inte ens Gud skulle förneka detta. Nu gör han det av ett tungt skäl, skambrott som sällan dessa typer av mord sällan erkänt för att få en bättre resa på anstalten.

Du och dina alternativteoretiker har ingen annan bild utan bara säger, det är fel.

Vem har då utfört mordet och NB har Dna på bindande bevis, förklara det och vem alternativ GM är som lyckats plantera NB's dna på offrets plagg som exempel.

Märkligt att du svarar? Du motsäger alltså dig själv.

Det finns inga övertygande bevis. Små dna-spår där polisen väljer att just vissa ska vara "kontaminering" men inte andra. Det går givetvis inte.
Inget i bilen. Massor av spretande alldeles för sent genomförda vittnesmål.
Fupen innehåller massor av hål som hela tiden synliggörs och den väcker fler och fler frågor.
Bara att tugga i sig för dig och de andra okritiska militär- och poliskramarna (med en omisskännlig touch av främlingsfientlighet).
2015-10-28, 17:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan är om två eller tom tre illrar skulle jobbat fortare. Det skulle vara om de var samtränade då och då börjar vi ju närma oss väl fantasifulla nejder.
Fast om de var två illrar och ena har bilen framför ladan synlig från vägen - så kan denne ha åkt iväg, när den andra illern - med bilen bakom ladan - tar hand om efterarbetet osv.. dvs - då också är den iller som sköter dumpningen i Martorp.

Två illrar öppnar för andra möjligheter än en iller.
2015-10-28, 17:18
Medlem
everythingiss avatar
Var det folk vid ladan under hela tiden från att polisen kom till platsen och till måndag morgon? Var det någon som kontrollerade slaktrummet den första natten? jag antar ju det men jag måste nog läsa igenom början av FUP igen om ingen kan svara på det.
2015-10-28, 17:18
Medlem
Citat:
Jag är överens med dig om att det ytterst sällan är mer än en gärningsman -- men det är ju inte detsamma som att det är icke-förekommande.

Jag reagerar på tidsaspekten. Sista samtalet ca 18.26, bilen står utanför ladan 18.45 men är borta 18.50.
Det är ologiskt att han först kidnappar, kör in på framsidan och ställer sig och sedan kör runt bilen på baksidan. Dessutom skulle det innebära ytterligare ett moment på de minuter det handlar om.
Han skall ju dessutom först få henne över vägen från caféet, vilken innebär mer än sekunders jobb oavsett tillvägagångssätt.

Utgår man ifrån att det redan är igång 18.26 - då måste man fundera över de TVÅ röster som pappan skall ha hört i bakgrunden.

Han kan ju ha häng upp Lisa, sen hämtat bilen och ställt på baksidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in