2015-10-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det beror väl på vilken sida man kommer ifrån. Om man inte kommer från terrängen kan de va väldigt svårt o se. man ser de ju inte från ladan eller gödsel silosarna

Glömmer du helikoptrarna bla den militära som är mycket bra utrustad? Hur kunde de missa en rosa jacka? Kanske dags att lägga ner det militära flyget.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-28 kl. 17:19.
2015-10-28, 17:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Om brorsans DNA sitter på en enda tejpbit och som inte ens hittats i direkt samband med mordplats, offer eller fyndplats eller tillsammans med andra tydliga fynd t ex i rishög. Hur ska man kunna fälla en sån person, tycker du ?
Mest rimliga är ju att han inte har varit med i själva brottet. Att hans DNA finns i deras bil är ju självklart, så det kan man inte heller använda.

Frugans DNA dyker upp på ett enda ställe också (vad jag har sett i FUP), så samma gäller henne.
Hur ska man kunna fälla henne ?

En konspirationsparanoid person kan nog anse att detta är minsann ett tydlig bevis på illvillig kontamination, men i så fall suckar jag och säger bara "Åh Herre Gud, skjut mig i gryningen".
Ja, dessutom talar man inte om "endast" två personers DNA -- utan om "minst" två personers DNA, vilket mycket väl kan innebära att hans finns där, men inte i sådan mängd att gått att testa/se.
2015-10-28, 17:00
Medlem
Har varit borta några timmar och har nog missat ganska mycket. Kollar nu på Expressens rapportering och jag hörde Alhem berätta något om en "cliffhanger" inför morgondagens förhör med NB. Något om att han skulle avslöja något "speciellt" om brodern. Får lite känslan att han försöker vända det här mot AB? Kan det vara en hämnd efter det att han inte gav honom alibi?
2015-10-28, 17:01
Medlem
Efter idag känns det ju mer å mer som bröderna gjort det med flit och de eventuellt hotat frun att ge fejkat alibi.

Det som är illa är om bröderna börjar skylla på varandra då kommer straffet nog knappt bli kännbart..
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men det är detta som är det märkliga, i hela brottshistorien har det aldrig funnits någon förstagångsmördare som mördat med den precision som detta genomförts,det finns en uppsjö litteratur om förstagångsmördare och vad som kännetecknar en förstagångsmördare, ingenting av detta existerar i detta fall.

Det är därför detta fall får Thomas Quick vibbar och visar på Åklagare och rättens okunskap i mördares psykologi.

Hade det varit en förstagångsmördare borde mordplatsen sett ut som ett slagfält, att mörda en människa är svårt, både fysiskt som psykiskt.

Skulle detta varit ett försök till våldtäkt som slagit slint borde det varit totalt kaos på platsen även hur mycket man än städar upp på platsen.

Vi har ju faktumet att Missing People letade dagarna innan på den plats där tillhörigheterna hittades utan att något fanns där.
Samma dag som Balterna först grips så möter Missing People dem innan de hittar tillhörigheterna och balterna säger att där borta finns ingenting.

Då är ju brodern med, varför har inte polisen grävt i detta mera?

Du har knappast några belägg för detta resonemang. Det är klart att de finns förstagångsmördare som kan lämna ifrån sig en sådan här mord- och fyndplats och att det skett tidigare. Din invändning är den som en del alltid riktar mot alla brott, där de önskar en annorlunda lösning.

Det går inte att dra några som helst slutsatser av avsaknadet av något på det sätt du gör ovan. Människor och omständigheter är olika för olika brott. Exakt detta brott har inte skett förut, men komponenterna är välkända. Bara sammansättningen är ny.

Som GW uttrycker det är det att gilla läget som gäller. Statistik är ett bra verktyg, men trubbigt.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
1) Ja, man har rätt GM.
2) Han är med all sannolikhet ensam GM vad gäller mordet, frun kan möjligen ha gjort sig skyldig till brott mot griftefrid och/eller skyddande av brottsling.
3) Så vitt jag kan bedöma just nu håller bevisningen - DNA-bevisningen är synnerligen besvärande för den misstänkte - men jag har inte detaljplöjt hela FUP:en och det kan komma överraskningar under rättegången.
Fast just den biten tycker jag är mer osäker. Tidsspannet - kidnappa, hänga, klä av, och packa in bilen på tjugo minuter är tämligen kort.

Han måste ju ha jobbat som en iller då.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerazzurri87
Precis menar när han ändrat tillbaka i sista förhöret i Litauen? Gjorde han verkligen det?

Läste igenom sista förhöret i Litauen och uppfattar inte att han ändrar eller direkt lägger till något i det förhöret.
2015-10-28, 17:02
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Kanske inte fälla men ändå inte utesluta att dom kan vara inblandade

Nej, men för sin egen mentala hälsa och nattsömn, bör man nog släppa såna tankar.
Tänk på dem i utredningen, som hört, läst och sett betydligt mer än vi som bara har 2000 sidor av FUPen. En del andra här i tråden skulle nog bli galna av en sån arbetsuppgift.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är att åklagaren inte kan använda åtalsmöjligheten som han vill oich tycker passar. Det finns till och med en brottsbeskrivning i BrB för de som gör så, dvs sysslar med obefogat åtal. Kan inte åklagaren på objektiva grunder (dvs, sakligt grundad bevisning) vänta sig en fällande dom skall denne inte åtala.

Kan brott ej styrkas i broderns och hustruns fall kan man inte göra på det sättet. Tänker du efter litet till förstår du också varför, även om det är lätt att förstå din önskan, rent mänskligt.
När det gäller lillebror finns inga hållpunkter för ett åtal. När det gäller frun räcker knappast DNA-träffen på trosorna till fällande dom, men jag är ganska säker på att den duger som försäkring mot obefogat åtal om man hade åtalat.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hade Lisa något främmande Dna under sina fingernaglar? De brukar kollas men jag har missat detta..
Nej bara hennes eget.
2015-10-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Glömmer du helikoptrarna bla den militära som är mycket bra utrustad. Hur kunde de missa en rosa jacka? Kanske dags att lägga ner det militära flyget.

Jojo men den var ut o in. inte lätt o se de rosa. Till o med jag såg inte var det var när dom tog kortet typ 1 meter ifrån. jätte svårt o se
2015-10-28, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du har knappast några belägg för detta resonemang. Det är klart att de finns förstagångsmördare som kan lämna ifrån sig en sådan här mord- och fyndplats och att det skett tidigare. Din invändning är den som en del alltid riktar mot alla brott, där de önskar en annorlunda lösning.

Det går inte att dra några som helst slutsatser av avsaknadet av något på det sätt du gör ovan. Människor och omständigheter är olika för olika brott. Exakt detta brott har inte skett förut, men komponenterna är välkända. Bara sammansättningen är ny.

Som GW uttrycker det är det att gilla läget som gäller. Statistik är ett bra verktyg, men trubbigt.

Statistik är ett trubbigt verktyg. Alla trodde att Anders Eklund var en förstagångsmördare..men det visade sig att han begått ett mord till i Falun.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in