2015-10-28, 17:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Den röda tråden är färdvägen från ladan till Martorp. Du åker på en grusväg som INTE är till för allmänheten utan det är en grusväg med gräs i mitten. Den används bara av de som måste åka på den.. de som bor runt grusvägen eller har ärenden på Martorps gård.
NB bor vid grusvägen samt han jobbar på Martorps gård.
Han slängde ut småsaker på en stor åker. Han ville bli av med bevis och just vid det tillfället tyckte han det var det klokaste. Alternativet var att slänga dem i rishögen, han bedömde att risken att de skulle hittas var större där än på en stor åker. Han visste inte att åkern skulle granskas i minsta detalj av 900 personer från Missing People.
Det som känns lite konstigt med att han skulle åkt den vägen är att fynd fanns på höger sida av vägen, samt att han varit utanför slottet kring kl. 18.50-19.05? Han kan ju inte hunnit locka till sig Lisa, ta livet av Lisa, tejpa, runka, packa in, lasta, köra till Martorp, kasta grejer på vägen, lasta av, kasta jacka och hjälm, köra tillbaka samma väg, kasta ytterligare saker innan kl.19?
På kanske 20-30 minuter?
2015-10-28, 17:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Har varit borta några timmar och har nog missat ganska mycket. Kollar nu på Expressens rapportering och jag hörde Alhem berätta något om en "cliffhanger" inför morgondagens förhör med NB. Något om att han skulle avslöja något "speciellt" om brodern. Får lite känslan att han försöker vända det här mot AB? Kan det vara en hämnd efter det att han inte gav honom alibi?
Den enda cliffhanger som kan komma i det fallet är i så fall att brodern var medgärningsman eller hjälpte till att avyttra offer/saker efter faktum

Att NB själv varit på platsen för mordet råder det ju inte så stor tvekan av - givet DNA:t..
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan man verkligen inte göra. Det har med all sannolikhet också inneburit att NFC arbetat övertid med analyser för att se om de kan bindas till olika platser eller till kroppen, men man har kammat noll i deras fall, men fått träff på den åtalade.

I de läget vi befinner oss i nu kan man i praktiken helt utesluta dem som medgärningsmän och att de skulle hjälpt NB efter brottet är mycket osannolikt. Detta insåg för övrigt utredande polis med all sannolikhet mycket tidigt i utredningen. De beskylldes för brottet av utredningstekniska skäl, vilket fö ur moralisk synpunkt är mycket tveksamt.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hade Lisa något främmande Dna under sina fingernaglar? De brukar kollas men jag har missat detta..

Nej inget resultat där... hon var nog paralyserad av skräck, stackars liten vilket jäkla sätt att avsluta sitt liv på.
2015-10-28, 17:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast just den biten tycker jag är mer osäker. Tidsspannet - kidnappa, hänga, klä av, och packa in bilen på tjugo minuter är tämligen kort.

Han måste ju ha jobbat som en iller då.
Observera att gärningsmannaskapet för mord slutar vid hänga. Sen är det brott mot griftefrid och skyddande av brottsling. Men OK, mycket av mitt antagande att GM är ensam GM till själva mordet vilar på att det ytterligt sällan är mer än en gärningsman, och i princip aldrig flera gärningsmän av båda könen, vid mord med en sexuell komponent.
2015-10-28, 17:07
Medlem
Snubchurps avatar
Någon vänlig själ som kort vill återge det viktigaste som kommit upp under dagen?
2015-10-28, 17:08
Medlem
Citat:
Den röda tråden är färdvägen från ladan till Martorp. Du åker på en grusväg som INTE är till för allmänheten utan det är en grusväg med gräs i mitten. Den används bara av de som måste åka på den.. de som bor runt grusvägen eller har ärenden på Martorps gård.
NB bor vid grusvägen samt han jobbar på Martorps gård.
Han slängde ut småsaker på en stor åker. Han ville bli av med bevis och just vid det tillfället tyckte han det var det klokaste. Alternativet var att slänga dem i rishögen, han bedömde att risken att de skulle hittas var större där än på en stor åker. Han visste inte att åkern skulle granskas i minsta detalj av 900 personer från Missing People.

Det du skriver är inget bevis, ingen rödtråd precis heller, att det var just han som slängde sakerna. De flesta vägar inom Blomberg är privata vägar. Det är nog rätt många som känner till de vägarna ändå. Alttså inga skyltar att de är privata vägar och då gäller allemansrätten.
2015-10-28, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du fattar uppenbarligen inte kärnpunkten. Ja han var där. Varför skulle vara det om han var skyldig? Då skulle han väl snarare vara var som helst men INTE där.
Du fattar tydligen inte vad han gjorde där? Han pratade med Missing People och försökte få dem att inte leta där. Varför skulle han göra det om han var ovetande om att kroppen fanns där?
Medlem
MrFolds avatar
Arbetet har inte gett mig några möjligheter att följa rättegången i realtid idag.

Av vad jag kan läsa så kan jag säga att jag inte är så förvånad över advokatens upplägg på försvaret. Hon drar upp allt hon kan komma på för sin klient. Inklusive halvkvädna anklagelser om misstag eller rentav fusk från Nationellt Forensiskt Center. Det i sig är naturligtvis ett klassiskt nonsensargument. Skulle det konstituera rimligt tvivel så gick det ju inte att fälla en enda åtalad på grundval av teknisk bevisning.

Jag har ju hela tiden spekulerat i att försvaret skulle dra upp brodern som alternativ GM. Fast jag räknade också med att bevisläget skulle vara lite mer tvetydigt och lämna lite mer utrymme för tvivel än vad jag tycker att det gör.

Försvarets problem här är att jag har svårt att se vad halvkvädna visor skulle göra för skillnad här. Brodern är knappt mer trolig som alternativ GM än någon annan så länge inte den åtalade lämnar någon typ av berättelse till styrkande av hur det i så fall kommer sig att brodern inte lämnat några spår (utom tejpbiten) på brottsplats och kropp, medan den åtalade närmast kleggat in samma saker med sitt eget blod. Gör han inte det väcker man på sin höjd tvivel kring om brodern kan ha varit med på ett hörn. Man minskar inte Nerijus egen bindning till brottet. Hans chans ligger i så fall i att "tala ut" och berätta vad som enligt honom själv hände. Typ att brodern begår brottet och sen i panik kontaktar NB för uppröjning.

Problemet med denna hypotes är att tidsfönstret är ganska smalt redan från början. Ingen telefontrafik har förekommit under dagen mellan bröderna, så det som i så fall ska ha hänt är att Aivaras någon gång efter att mordet skett (säg 18.45) omedelbart beger sig hem till Blomberg, övertalar Nerijus att hjälpa honom att gömma liket och sen att Nerijus (ensam?) beger sig med bilen tillbaka till ladan för att fixa det hela. Senast 19.35 ska han vara tillbaka hemmavid för att ringa sin mamma på Skype.

Den tidslinjen kan jag inte få ihop.

Dessutom kvarstår faktum att de båda andra oberoende av varandra berättat samma historia om att det är NB som inte är hemma men säger åt dem att ljuga om saken. En skyldig AB skulle kunna förväntas bete sig så. Men hustrun?

Jag kan inte se att den här vägen leder försvaret någonstans. Men jag förstår att advokaten känner att hon måste försöka.
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Torkat blod ger inte blodfläckar.
Om man blöter upp en blodfläck igen ...ger den åter fläckar...
2015-10-28, 17:11
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Statistik är ett trubbigt verktyg. Alla trodde att Anders Eklund var en förstagångsmördare..men det visade sig att han begått ett mord till i Falun.

Men första gången måste ju finnas!
2015-10-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det som känns lite konstigt med att han skulle åkt den vägen är att fynd fanns på höger sida av vägen, samt att han varit utanför slottet kring kl. 18.50-19.05? Han kan ju inte hunnit locka till sig Lisa, ta livet av Lisa, tejpa, runka, packa in, lasta, köra till Martorp, kasta grejer på vägen, lasta av, kasta jacka och hjälm, köra tillbaka samma väg, kasta ytterligare saker innan kl.19?
På kanske 20-30 minuter?
Stryk runken och skiten, inget belägg finns för att de har med just mordet att göra, så kanske det skulle gå om han är kall...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in