2015-10-28, 16:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Faktum är att hans möjlighet att frias skulle öka om han hävdade att han kom till ladan och såg henne hänga där - att han sedan inte kunde avstå från att dra i hennes kläder, sedan blev rädd och hakade ner henne för att sedan gömma kroppen...

DET skulle ju förklara både avtrycken på kläder och rör.

Då skulle å andra sidan hans förklaringsbörda öka och han skulle ha lätt att trassla in sig i motsägelser eller vara tvungen att förklara saker han inte kan förklara utan att kompromettera sig.

Generellt är ofta relativ tystnad och nekande det bästa försvaret, det är därför försvarsadvokater i USA så ofta rekommenderar det. I Sverige förhåller det sig delvis annorlunda, men det gäller ändå i viss mån.
2015-10-28, 16:53
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerazzurri87
Precis menar när han ändrat tillbaka i sista förhöret i Litauen? Gjorde han verkligen det?

Nej det uppfattade inte jag iallafall... jag hade ingen sådan där illamående känsla som jag fick när jag läste Irinas sista förhör i Litauen i varje fall. Jag ska kolla på direkten förresten.
2015-10-28, 16:53
Bannlyst
Fan vad det skall försöka hittas alternativ till allting det ena mer tokigare än det andra. NB är mördaren punkt slut men gubbarna i pressen får väl betalt för att babbla skit.
2015-10-28, 16:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mats Alm t ex.

Hans DNA lär ju ha funnits kring fyndplatsen bl a.
Nja. han dömdes ju för den delen av gärningen som gick att bevisa. Han klarade sig ifrån mord tack vare att det inte gick att fastställa att BO inte hade dött en naturlig död. Eller åtminstone på ett sätt som starkt tyder på mord.
2015-10-28, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Varför skall dom alltid prata med den där dåren Jerzy Sarnecki?
Frågan är vad NB ska säga om sin bror? Ett speciellt förhållande till brodern? Skitsnack? skyldig?
Fattar inte vad det ska kunna vara för cliffhanger.
2015-10-28, 16:56
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
"Insidan" av Lisas kläder betyder i praktiken Utsidan med tanke på att de bla var vrängda ut och in.
Det är inget man kan blunda för.

Frågan om "kontaminering" blir också omöjlig att bortse från när baltens hustru inte blivit åtalad, trots dna på offrets trosor.

Och dna i form av blod är också lika svårt att knyta till något speciellt med tanke på frånvaron av Sår.
Tidigare blodvite, helt beroende till mordet, lyfter även det upp "kontaminering" som möjlighet

Den Enda i förundersökningen som har Sårskorpor - dessutom på förväntade kroppsdelar - är godsherrens jägare. Rivsår på underarmar och knogar.

Den åtalade har inte sårskorpor.

Hade Lisa något främmande Dna under sina fingernaglar? De brukar kollas men jag har missat detta..
2015-10-28, 16:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har inte läst fupen men jag har sagt tidigare att hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala brorsan och frugan också och på så sätt tvinga fram sanningen i rätten. Nu verkar det ju finnas en del som tyder på att de skulle mycket väl ha kunnat bli åtalade men tydligen har åklagaren gjort en annan bedömning.

Problemet är att åklagaren inte kan använda åtalsmöjligheten som han vill oich tycker passar. Det finns till och med en brottsbeskrivning i BrB för de som gör så, dvs sysslar med obefogat åtal. Kan inte åklagaren på objektiva grunder (dvs, sakligt grundad bevisning) vänta sig en fällande dom skall denne inte åtala.

Kan brott ej styrkas i broderns och hustruns fall kan man inte göra på det sättet. Tänker du efter litet till förstår du också varför, även om det är lätt att förstå din önskan, rent mänskligt.
2015-10-28, 16:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Kanske inte fälla men ändå inte utesluta att dom kan vara inblandade
Fast med det resonemanget så kan du ju inte utesluta att någon av de som brukar röra sig i ladan eller hantera tejp/rep verktyg etc inte är inblandade -- eftersom deras DNA också lär finnas både i byggnaden och på saker som de vidrört.
2015-10-28, 16:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hade Lisa något främmande Dna under sina fingernaglar? De brukar kollas men jag har missat detta..
Nej, inte såvitt jag kunde se när jag skummade igenom den delen -- (kan ju ha missat dock)
Medlem
klurigklurings avatar
Jag blev grymt besviken på försvarets anförande i TR. Hade förväntat mig att hon skulle trycka på mer om spårplantering. Det finns ett flertal saker att hämta ur FUP. Exempel, Ur PM upprättad av kommissarie Henrik Axelsson:

”Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.”
(FUP sidan 602, sista stycket)
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Hamilkar, många experter har uttalat sig, dock inte du ännu?!
Vad är din uppfattning? Har man rätt GM? Är han esam GM?
Håller bevisningen till fällande dom?
1) Ja, man har rätt GM.
2) Han är med all sannolikhet ensam GM vad gäller mordet, frun kan möjligen ha gjort sig skyldig till brott mot griftefrid och/eller skyddande av brottsling.
3) Så vitt jag kan bedöma just nu håller bevisningen - DNA-bevisningen är synnerligen besvärande för den misstänkte - men jag har inte detaljplöjt hela FUP:en och det kan komma överraskningar under rättegången.
2015-10-28, 16:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är ju helt GALET!!!

Det Finns i fupen en person som hade SÅRSKORPOR på just det ställe var en som försvarar sig hade rivit - på underarm och händer.

Arne Jönssons egen jägare hade dessa sårskorpor.
Det STÅR i fupen!!!

Och de har inte ens jämfört dna ... ???

Herregud alltså.

De topsade massvis av människor.
VARFÖR jämfördes inte dessa när åklagaren ju sa att "alla alternativa spår har blivit avklarade och avfärdade."

Åklagaren LJÖG då ju!!

Och, som sagt, det ger Anledning för advokaten att lyfta Rimliga Tvivel.

Utredarna har ju inte ens brytt sig om att kolla alternativa tips och möjligheter.

Är detta just den rättsskandal som vi oroat oss för att det ska bli?
Citat:
Just det är något som Bara en Jägare borde ha kännedom om.
Även att dessa handskar fanns i just det rummet.
Inte direkt en kunskap en vanlig hantverkare ens tänker på.

Dessutom var godset jägare den Ende som hade Sårskorpor.
Sårskorpor på underarm och händer - där en som försvarat sig från honom Exakt skulle ha rivit!!

Och polisen har inte ens jämfört hans dna med fynden.
De har inte ens jämfört.
Vafan liksom ...
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Varför skulle de göra det när de har +4-träffar på annan person för DNA-fynden?
Jag tror att Le Grand inte är speciellt kunnig i just DNA träff +4 som är det starkaste av alla.

"Från Resultatvärde (V) till Utlåtande på gradskala:
Med Grad 0 menar vi att det är ungefär lika sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen som om det kommer från någon annan (1/6 < V < 6)

Med Grad +1 menar vi att det är mellan sex och hundra gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100).

Med Grad +2 menar vi att det är mellan hundra och sextusen gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (100 ≤ V < 6 000) .

Med Grad +3 menar vi att det är mellan sextusen och en miljon gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 000 ≤ V < 1 000 000).

Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger mer sannolikt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V ).

"Minusgrader" är analogt - en sjättedel till en hundradel så troligt ger Grad -1, en hundradel till en sextusendel så sannolikt ger Grad -2, etc.
http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in