Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-27, 11:34
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKebab
Tror inte det påverkade honom så mycket. Det verkar i alla fall inte ha någon koppling till brottet.

Håller med att det (ateismen) hade ingen koppling till brottet i sig. Dock intressant att hans värderingar inte höll måttet då de trots allt är byggda på hans livsyn.
Citera
2015-10-27, 12:26
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Håller med att det (ateismen) hade ingen koppling till brottet i sig. Dock intressant att hans värderingar inte höll måttet då de trots allt är byggda på hans livsyn.

Det är betydligt mer intressant att du efter alla tillrättavisningar och förklaringar du fått fortfarande inte begriper vad som ryms under begreppet ateism.
Citera
2015-10-27, 14:01
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det är betydligt mer intressant att du efter alla tillrättavisningar och förklaringar du fått fortfarande inte begriper vad som ryms under begreppet ateism.

Förstår att du hänvisar till att ateism bara understryker att "det finns ingen Gud" och innefattar inte begrepp som värderingar, moral, rätt o fel eller????

Oavsett hur du fladdrar runt på begreppen så måste Anton ändock fått sina värderingar någonstans, om inte från ateismen, i så fall varifrån????

Jag tror ju givetvis att hans värderingar är kopplat till hans ateistiska grundsyn mer eller mindre.
Citera
2015-10-27, 14:03
Medlem
Citat:
Förstår att du hänvisar till att ateism bara understryker att "det finns ingen Gud" och innefattar inte begrepp som värderingar, moral, rätt o fel eller????

Oavsett hur du fladdrar runt på begreppen så måste Anton ändock fått sina värderingar någonstans, om inte från ateismen, i så fall varifrån????

Jag tror ju givetvis att hans värderingar är kopplat till hans ateistiska grundsyn mer eller mindre.
Vad är ateism? Vad är ateistisk grundsyn?
Citera
2015-10-27, 14:04
Finns idioter överallt spelar ingen roll vad för kön hudfärg nationalitet sexuell läggning tro etc du har. Alla ateister är inte 100% goda alla muslimer är inte terrorister. Finns rötägg överallt
Citera
2015-10-27, 14:08
Medlem
Ganska ointressant aspekt egentligen. Den enda synvinkel jag kan komma på att det överhuvudtaget spelar någon roll att han var ateist, det är utifrån att man påstår att religioner är våldsamma och har en våldsam blodig historia.

Så nu råkar en ateist vara våldsam.

Men det finns inte mycket mening med att diskutera ateistaspekten eftersom det enda det innebär är att man inte tror på konceptet gudar och religionernas påhittade historier.

Ateisten som person kan å andra sidan ha många andra vanföreställningar, t ex tro att vi aldrig varit på månen eller att jorden är platt. Men det har inte med ateism att göra överhuvudtaget.

Ateism är enbart ett faktum. Inga gudar finns och hade ingen påstått att gudar finns så skulle inte ens ordet gud existera i ateistens ordförråd.
Citera
2015-10-27, 14:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Kan bara säga detta. Vart fan är Gud i dessa galna tider.
Sitter han och kliar sig i skallen?
Nej detta var en sjuk handling och lika vansinnig som Ikea galningens mördande.
Eller andra galningar som skär huvudet av folk eller styckar dem.
Gud har haft semester i fler tusen år.
Senast redigerad av goran744 2015-10-27 kl. 14:11.
Citera
2015-10-27, 20:17
Medlem
Professor.Wers avatar
Hur kan tron på att gud inte existerar forma din livssyn, attityd och dina handlingar?

Om man nu inte kommer med argumentet att

i) Utan Gud finns ingen moral

ii) Utan Gud löper människor amok

Ingen av de ovanstående argumenten är i vilket fall hållbara. Ateism är för övrigt lika mycket en livsåskådning som tron på att tomten inte existerar är en livsåskådning. Det är ett kognitivt försanthållande. Notera också att tron på att gud existerar inte heller är en livsåskådning. För att det skall vara en livsåskådning krävs idéer om människan, moralen och verkligheten. Kristendomen utan Bibeln är ingen livsåskådning utan endast ett försanthållande.
Senast redigerad av Professor.Wer 2015-10-27 kl. 20:25.
Citera
2015-10-27, 20:22
Medlem
Geroge carlin är ju rätt rolig faktiskt.
Citera
2015-10-27, 20:30
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Visst, du har nog rätt. Han måste ha fått sin idé från den Hemliga Ateistiska Boken där det bl a står att man ska mörda skolbarn. Det är därför ateister brukar gå omkring på skolor och mörda folk stup i kvarten. Alla vet ju om det fast den ateistiska s k PK-median inte brukar nämna det, oklart varför.
Citera
2015-10-27, 21:01
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Vet du ens vad en ateist är för något? Vad har alla ateister världen över gemensamt förutom en icke tro på gud? Svaret är absolut ingenting. Värderingar och moral har väldigt lite med någon gudstro att göra. Eller anser du att det sekulära mer eller mindre ateistiska landet Sverige är mindre humanistiskt än teokratier som Iran och Saudiarabien?
Citera
2015-10-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Tja, om inte annat bör det ju innebära att han inte var rädd för någon skärseld eller något helvete.

Jag håller med.
Innan jag blev troende hade jag också mycket mordiska tankar och gjorde mycket onda handlingar, men sen var jag tvungen att börja bete mig enligt budorden och tänka på konsekvenser och så. Så religionen räddade mig från ateism.

Egentligen är mord en logisk konsekvens av nihilism, som jag brukar säga.
Har man inte tro på någon moral alls, då kan man ju lika gärna agera på sina impulser. Känner man sig hatisk och missförstådd och känner för att göra ett vansinnesdåd så gör man det.

Jag tror att ateismens Sverige på sikt är på väg mot självutplåning. Det finns dock inga bevis för det än. Som ateisterna säger "ateistiska länder är inte sämre". Nej det är sant, eftersom det knappt finns några ateistiska länder, och de som är väldigt ateistiska har inte varit det så länge.
Fast jag tror att någon annan morallära kommer att ersätta kristendomen innan det går så långt som till självutplåning.
Senast redigerad av grelin1999 2015-10-27 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in