2015-10-28, 07:25
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Fast för varje person som tjänar storkovan måste det ju finnas en person som slänger in pengar på de här nivåerna. Vad är egentligen uppskattat P/E för 2016 på kurs SEK 525?

Räknar man konservativt på förmodad vinst (q4 x 4, ingen tillväxt) så landar det på 16.
2015-10-28, 07:28
Medlem
RostigHinks avatar
Skapligt läge för att blanka FPC nu. Jag var med under IT-bubblan
2015-10-28, 07:50
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Räknar man konservativt på förmodad vinst (q4 x 4, ingen tillväxt) så landar det på 16.
Sitter på telefonen så beklagar om huvudräkningen är lite tokig; men det är alltså bolagets förväntning att växa EPS per kvartal med över 600% från q2 till q4 i år?
2015-10-28, 08:09
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Sitter på telefonen så beklagar om huvudräkningen är lite tokig; men det är alltså bolagets förväntning att växa EPS per kvartal med över 600% från q2 till q4 i år?

Bolagets kommunicerade helårsprognos är att "överstiga 2,5 mdr" och att man har "ökande bruttomarginal" från Q2:s 38 %. Detta innebär att man beräknas landa över 1 miljard i Q4 (gissningsvis runt 1,2 mdr), med en bruttomarginal överstigande 40% (pga mindre sensorer). Opex ligger f.n på ca 350 miljoner i årstakt.
2015-10-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
FPC kan fortfarande gå ner till 30 och till och med lägre än så. .
Absolut men inte utan nyheter som stödjer det fallet, eller hur? Och då får man väl ta nytt beslut utifrån verkligheten den dagen dåliga nyheter kommer. Att sitta och säkra sig för alla eventualiteter är omöjligt.
2015-10-28, 08:37
Medlem
Citat:
Säger du emot när jag påstår att aktier kan gå ner också? och att det finns mängder med aktier som passerat revy som gjort samma resa som FPC som till slut hamnat i källaren?

Grattis till alla er som legat inne sedan 30 spänn, men nu borde ni vara nöjda och inse att ni måste vikta om till mer säkrare placeringar.
Kan du inte ge lite substans till varför fingerprint inte skulle gå bra? Dom har ju förfan hela marknaden nu med fingeravläsare och deras konkurrenter avvecklar. Dom är fortfarande lågt värderade om man kan räkna lite.
2015-10-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Jag är lite skeptiskt. Även om dagen varit fantastisk så är det sjukt att aktien gått upp över 100 kr på en dag. Räkna med lika stor nedgång efter rapporten. Jag kommer nog sälja av en del imorgon. Har ett GAV på 230 kr. Vet dock inte vad jag ska göra med pengarna, köpa lite horor kanske.
Rapporten är väl delvis redan känd av vad den innehåller? Det är väl därför dom steg så i värde. Det är iallafall min uppfattning.
2015-10-28, 09:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Väntad rekyl. Inga sunda nivåer inför rapport.
2015-10-28, 09:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novalue
Kan du inte ge lite substans till varför fingerprint inte skulle gå bra? Dom har ju förfan hela marknaden nu med fingeravläsare och deras konkurrenter avvecklar. Dom är fortfarande lågt värderade om man kan räkna lite.

Säkert inget fel på fingerprint, men det finns något som heter konkurrens och tekniken är under ständig utveckling.

Det är bra nu att vara aktieägare, men hur är det om 10 år?

Finns många liknande case i historien där det till slut hamnat i källaren och så kan även bli fallet för FPC, även om det just nu ser bra ut.

Det som skrämmer mig är "all in-beteendet", då majoriteten av FPCs aktieägare bara verkar äga en aktie.

Det är extremt riskabelt för att uttrycka sig milt.
2015-10-28, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Skapligt läge för att blanka FPC nu. Jag var med under IT-bubblan

Många som inte var det märker jag. Minnet är bra men kort.
2015-10-28, 09:50
Medlem
Zilean1999s avatar
Citat:
Säkert inget fel på fingerprint, men det finns något som heter konkurrens och tekniken är under ständig utveckling.

Det är bra nu att vara aktieägare, men hur är det om 10 år?

Finns många liknande case i historien där det till slut hamnat i källaren och så kan även bli fallet för FPC, även om det just nu ser bra ut.

Det som skrämmer mig är "all in-beteendet", då majoriteten av FPCs aktieägare bara verkar äga en aktie.

Det är extremt riskabelt för att uttrycka sig milt.

Audentes Fortuna Iuvat, och du min vän är inte en av dem.
2015-10-28, 10:11
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Har kikat på vilka möjligheter som finns att så småningom gå kort i FING. Har handlat med aktier i många år men inte med andra instrument, t.ex. optioner. Ni som har lite bredare erfarenhet än mig, vilka alternativ till att gå kort i FING tycker ni är lämpliga, utöver blankning? Jag har inte koll på hur likviditeten ser ut i olika instrument med FING som underliggande, så berätta gärna vad ni skulle välja, och varför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in