2015-09-17, 16:38
Medlem
Gillar Kurt-Sune. Hans skepticism mot sånt som inte faller inom värdeinvesting här på FB har gett en mer nyanserad bild av många investeringsförslag. Och jag gissar att många sparat en hel del pengar på att läsa hans inlägg. Kurt-Sune for president!
2015-09-17, 16:47
Medlem
Kakuzus avatar
Någon som håller poängen i duellen Zorb vs Kurt-sune? Tappade räkningen vid 74-0 till zorb.

Har fortfarande inte hört gubben komma med en endaste faktabaserad motivering till sina påståenden, han ger ordet ignorans ett nytt ansikte. Tyvärr måste han läsa på lite till (vilket aldrig kommer att hända) för att förstå hur lite han egentligen vet om företaget...

Det kan också vara så att kurtsune i själva verket är en liten pojke, som har så tråkigt om dagarna att han gjort det till sin livsuppgift att posta en massa flamebaits i en FPC-tråd på flashback.
2015-09-17, 17:00
Medlem
Kakuzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Gillar Kurt-Sune. Hans skepticism mot sånt som inte faller inom värdeinvesting här på FB har gett en mer nyanserad bild av många investeringsförslag. Och jag gissar att många sparat en hel del pengar på att läsa hans inlägg. Kurt-Sune for president!

Vafan snackar du om? Kan du på allvar inte se hur hårt zorb bajsar på kurt-sune? Gubben blev dessutom alldeles nyss fullständigt blottat när han inte tog vadet, han tror inte ens själv på vad han säger!
2015-09-17, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakuzu
Vafan snackar du om? Kan du på allvar inte se hur hårt zorb bajsar på kurt-sune? Gubben blev dessutom alldeles nyss fullständigt blottat när han inte tog vadet, han tror inte ens själv på vad han säger!

har du inte förstått vad jag skriver? Jag påstår inte att FPC inte kan dubblas inom ett år. Så kan säkert ske. Men det kan lika gärna bli rakt ner i källaren också, vilket många i den här tråden inte verkar förstå ännu.

Jag investerar själv aldrig på så kort sikt som ett två år. Snarare låter jag mina innehav vara i minst 10, men det vadet ville zorben inte gå med på inte.
2015-09-17, 17:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakuzu
Någon som håller poängen i duellen Zorb vs Kurt-sune? Tappade räkningen vid 74-0 till zorb.

Har fortfarande inte hört gubben komma med en endaste faktabaserad motivering till sina påståenden, han ger ordet ignorans ett nytt ansikte. Tyvärr måste han läsa på lite till (vilket aldrig kommer att hända) för att förstå hur lite han egentligen vet om företaget...

Det kan också vara så att kurtsune i själva verket är en liten pojke, som har så tråkigt om dagarna att han gjort det till sin livsuppgift att posta en massa flamebaits i en FPC-tråd på flashback.

74-0 vet vi inte ännu. Det får tiden utvisa... Jag har gett andra förslag på bolag jag tycker är mer intressanta för den långsiktiga investeraren. Men jag talar väl för döva öron här då folk drömmer om snabba klipp. Men så enkelt är det inte att tjäna pengar på börsen. Det måste man vara väl medveten om.
2015-09-17, 17:41
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
74-0 vet vi inte ännu. Det får tiden utvisa... Jag har gett andra förslag på bolag jag tycker är mer intressanta för den långsiktiga investeraren. Men jag talar väl för döva öron här då folk drömmer om snabba klipp. Men så enkelt är det inte att tjäna pengar på börsen. Det måste man vara väl medveten om.

Jo då Kurre, det var precis så enkelt. Jag köper och säljer lite av varje. Mestadels large cap.

Men faktum är att mitt facit (bankkonto) säger att det var oerhört enkelt att tjäna en hel hög med stålar, vänta så ska jag beskriva hur: Det vara bara att läsa på om FING och trycka en en hyfsad slant på 28 kronor. Flyter på fint hittills!
2015-09-17, 17:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Jo då Kurre, det var precis så enkelt. Jag köper och säljer lite av varje. Mestadels large cap.
Om du tror att aktiehandel är enkelt på kort sikt så tror du fel.

Jag handlar inte ofta. Köper bara på rasen i princip och sedan låter jag det vara.

Citat:
Men faktum är att mitt facit (bankkonto) säger att det var oerhört enkelt att tjäna en hel hög med stålar, vänta så ska jag beskriva hur: Det vara bara att läsa på om FING och trycka en en hyfsad slant på 28 kronor. Flyter på fint hittills!

Det kan fungera ett tag, men det är livsfarligt att gå all in i en aktie. Teknik kommer och går väldigt fort idag och jag ställer mig tveksam till de långsiktiga vinstmöjligheterna i FPC. Det får framtiden utvisa givetvis. På kort sikt kan aktien givetvis gå upp, men när det går ner nästa gång så kommer det gå undan.
2015-09-17, 17:52
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Jag handlar inte ofta. Köper bara på rasen i princip och sedan låter jag det vara.

Det kan fungera ett tag, men det är livsfarligt att gå all in i en aktie. Teknik kommer och går väldigt fort idag och jag ställer mig tveksam till de långsiktiga vinstmöjligheterna i FPC. Det får framtiden utvisa givetvis. På kort sikt kan aktien givetvis gå upp, men när det går ner nästa gång så kommer det gå undan.

Förstår inte riktigt. Om bolaget visar vinst och ökande sådan? Varför skulle aktien rasa isf?
2015-09-17, 18:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Förstår inte riktigt. Om bolaget visar vinst och ökande sådan? Varför skulle aktien rasa isf?

Finns alla möjliga anledningar till att aktien kan rasa även om ett bolag visar på ökad vinst, som exempelvis

* Ny teknik

* Plagiering

* Konkurrens

* Prispress

* Svagare konjunktur

* Blankning

Är du inte medveten om att aktier kan gå ner är du illa ute.

Även FPC kan gå ner och det rejält tro det eller ej.

Får lite africa oil-vibbar här.... "Nu har man hittat si och så mycket olja så då kan inte aktien ner så mycket mer".

Var du inne där och härjade också?
2015-09-17, 18:09
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
har du inte förstått vad jag skriver? Jag påstår inte att FPC inte kan dubblas inom ett år. Så kan säkert ske. Men det kan lika gärna bli rakt ner i källaren också, vilket många i den här tråden inte verkar förstå ännu.

Jag investerar själv aldrig på så kort sikt som ett två år. Snarare låter jag mina innehav vara i minst 10, men det vadet ville zorben inte gå med på inte.
Varför skulle någon gå med på en tävling som varar 1/8 del av sitt liv?

Och du tror på fullaste allvar att man investerar säkert när man lägger 10år som sparhorisont för ett bolag?

Jag investerar och bettar på sånt som jag är säker på(sportsbetting är inte min grej), och jag är så säker på att jag får rätt och du fel att jag är villig att utmana dig med 10.000kr i insats på 1,3års tid och inte en halv evighet. Jag lär ha blivit bannad här vid den tidpunkten eller så har jag köpt upp en Ö i Grekland och namngett den FPC Island så att jag skulle se röken av den vinsten är väldigt naivt och korkat... Ca 1år är inte länge och då får de flesta här se mig vinna så varför inte stå för det du sagt ett dussintals gånger.

För påstå INTE att du sagt annat än rakt ned i källaren:
(FB) Fingerprint Cards - FING B
Citat:
Wow en touchsensor och thats it?!

Om du tittar tillbaka i tråden kan du se att min säljrek var värd att följa i detta bottensänke.
(FB) Fingerprint Cards - FING B
(FB) Veckans Aktietips!
Citat:
Att värdera ett bolag som inte tjänar pengar ännu är mycket svårt. Det finns inget som säger att dagens värdering är rätt.

Vi har sett många aktier bli rejält nedtryckta i källaren som Norhland, Nordic Mines, Dannemora, Karo bio, FPC och Precise Biometrics exempelvis.

Det är inte mycket som krävs för att sätta aktieägarna på pottkanten i den typen av aktier.

Själv avstår jag helt från spekulationer i den typen av bolag. Vill jag ha spänning köper jag mig hellre en trisslott.

Att sätta dig på plats är nästan lika tillfredsställande som att få en riktigt jävla bra avsugning så tack som fan för att du hjälper till att höja bolaget till skyarna

Tipset till Kurt-sune:

Ingen idé att nämna en aktie utan här krävs först skarpare syn så testa detta

On Topic:
Jag kommer nog snart lägga en ny köprek i Veckans aktietips, har lite att kolla först men tror börsen har brutit triangeln uppåt och då känns det som rätt tid nu.. Förra tipset gav avkastningen 158-->273kr(eller vad den stängde på den 20/8)
(FB) Veckans Aktietips!
(FB) Veckans Aktietips!
2015-09-17, 18:12
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:

Aktiehandel är skitenkelt. Det handlar bara om att använda sin "edge" som Lynch utryckte sig. Jag antar att du är införstådd med vad jag syftar på så det finns ingen anledning att utveckla det.

Att handla på kort sikt är inget som jag heller förespråkar. Min tidshorisont är i de allra flesta fall mellan 5 och 10 år. Jag vet att du gärna skryter med att du handlar på 2800 års sikt, men det är inget för mig. Jag planerar att använda stålarna. Om de sedan förökat sig med hjälp av utdelningar eller tillväxt skiter jag i.

Frekvensen på mitt handlande är också förhållandevis låg. Mestadels blir det köp när något intressant bolag träffat en förutbestämd nivå (oftast redan befintliga innehav).

Vad gäller de långsiktiga vintmöjligheterna i FPC så tycker jag att det ser extremt bra ut på fem års sikt. Längre än så är omöjligt att överblicka, dock passar det min horisont i det här fallet ganska bra så jag nöjer mig med det. Att du sedan insinuerar att jag skulle ha ett bolag i portföljen, det får stå för dig. Och där har du fel.
2015-09-17, 18:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Aktiehandel är skitenkelt. Det handlar bara om att använda sin "edge" som Lynch utryckte sig. Jag antar att du är införstådd med vad jag syftar på så det finns ingen anledning att utveckla det.
JA det är det om man vet vad som är kvalitet och om man är långsiktig. På kort sikt är det däremot extremt komplext och jag tror många i den här tråden överskattat sin förmåga å det grövsta, men det kommer att kosta när aktien börjar att rasa.

Citat:
Att handla på kort sikt är inget som jag heller förespråkar. Min tidshorisont är i de allra flesta fall mellan 5 och 10 år. Jag vet att du gärna skryter med att du handlar på 2800 års sikt, men det är inget för mig. Jag planerar att använda stålarna. Om de sedan förökat sig med hjälp av utdelningar eller tillväxt skiter jag i.
Men får man utdelning så får man ju löpande pengar man kan göra vad man vill med. Det är det jag gillar med aktier att man kan bygga sin egen sedelpress.

Citat:
Vad gäller de långsiktiga vintmöjligheterna i FPC så tycker jag att det ser extremt bra ut på fem års sikt. Längre än så är omöjligt att överblicka, dock passar det min horisont i det här fallet ganska bra så jag nöjer mig med det. Att du sedan insinuerar att jag skulle ha ett bolag i portföljen, det får stå för dig. Och där har du fel.

Har du aldrig tänkt på vad som händer när alla ska lämna skutan efter säg 5 år? Själv föredrar jag bolag som bara går och går år ut och år in. Jag äger inga andra aktier. FPC är alldeles för svåröverblickat på längre sikt så därför investerar jag inte där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in