2015-10-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Jag tror precis tvärtom. Han trär på snaran, följer instruktionerna som förmodligen finns på en av porrsajterna och tror (i sin mentalt tillbakastående enfald) att LH ska bete sig likadant som tjejerna på porrsajten (dessa porraktriser vet vad BDSM är, och de är fullt införstådda med en lek som de själva är bekväma med att delta i, vilket NB i sin totala brist på både empati och logiskt tänkande inte ser när det gäller lilla oskyldiga LH). Verkligheten visar sig alltså inte stämma med dikten, NB "förstår" inte att "leken" är en skräckupplevelse för LH, och när hon i stället för att börja utstöta orgasmljud börjar skrika hjärtskärande, får NB panik och börjar vira tejpen om hennes mun och näsa för att få henne tyst. Till följd av detta avlider LH av kvävning pga tejpen.

Han har förmodligen trott (i sin infantila enfald) att LH skulle uppskatta hans perverterade övergreppslek. I stället inser han nu att han har dödat henne. Han fullbordar aldrig någon sexuell handling, i stället tömmer han sin tarm när det börjar gå upp för honom vad han faktiskt gjort. Ingen sperma i LH, däremot blodutgjutelse på grund av det våld NB utövade mot henne när han mentalt befann sig i sin tunnel och slet in henne i ladan och slaktrummet.

Kan inte detta vara en möjlig förklaring av händelseförloppet?

Tror absolut inte att han trodde LH skulle spela med. Han fick ett infall som var helt omöjligt att stoppa. Som handlar om att sadistiskt ta en annans liv. Hade det varit rollspel hade han väl kunnat fråga sin fru eller gått på bordell eller liknande. Jag är helt övertygad om att det är själva torteradet och dödandet han vill åt, eftersom i vår tid fnns det folk till allt, ingen fantasi är "fel" verkar det som. Men att begå mord ingår inte i människors fantasier förutom enstaka fall som detta. Däremot undrar man ju hur två bröder har intresse av "våldsporr" .. och hur oskyldiga brodern och frugan är
2015-10-27, 16:55
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det utom allt rimligt tvivel att offret dog av hängning? Kan hon inte lika gärna ha dött av syrebrist på grund av tejpningen och därefter hängts upp?

Enligt ett utlåtande i FUP så bedömdes dödsorsaken vara hängning pga kända omständigheter. Ett annat utlåtande fastslog inte dödsorsak. Dock ska man vara medveten om att tungbenet var av, vilket brukar anses vara en indikator på att strypning med våld runt hals har skett.
2015-10-27, 16:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Fast det kanske inte varit så mycket "hissande" utan mera ett fixerande av offret.
En snara av den där typen av snöre kan dessutom bli oväntat hårt åtdragen och lögn i h-e att lossa utan kniv så det kan ju vara så att en fastbindning plötsligt blivit en dödlig hängning.
Har skummat igenom FUP men har inte sett någon djupare analys av tänkbara händelseförlopp.
Undrar om åklagaren (?) kommer att göra någon rekonstruktion av det tänkta förloppet på plats.
Många frågetecken är det...

Min hypotes är att offret har varit knästående under röret, snöre runt halsen som löpte upp till röret. Snören runt handleder och vrister. Offret tejpades, hon dog av syrebrist och faller ihop och snaran dras åt, alternativt hissar mördaren upp offret efter dödens inträde, håret som har fastnat i hålet i väggen kan i viss mån tala för att offrets huvud har varit i kontakt med det här hålet tycker jag.
2015-10-27, 16:59
Medlem
Qwarts avatar
Blir väldigt förvånad att det finns folk som tvivlar på att NB är GM.
Konstigt att det bara är GM DNA och LH DNA som finns på olika saker... (plus IB DNA när han gnidit penis mot LH trosor)

Det räcker att läsa förhören med AB och IB för att förstå att NB är GM. Ni som tvivlar kan väl komma med nån bra motivering till att de säger som de gör i förhören!!
2015-10-27, 17:01
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
''

Fast då borde DNA från hans penis även funnits med på trosorna..

Nej det behöver det tydligen inte. Hennes sekret finns på hans penis. Vad är det som säger att hans sekret finns där.
2015-10-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min hypotes är att offret har varit knästående under röret, snöre runt halsen som löpte upp till röret. Snören runt handleder och vrister. Offret tejpades, hon dog av syrebrist och faller ihop och snaran dras åt, alternativt hissar mördaren upp offret efter dödens inträde, håret som har fastnat i hålet i väggen kan i viss mån tala för att offrets huvud har varit i kontakt med det här hålet tycker jag.

Hårstrået kan väl även ha fastnat på repet och när han kasta repet över röret fastnade hårstrået på väggen.
2015-10-27, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Exakt! Han vill ju påskina att alla andra ljuger, frun ljuger, brodern ljuer, Adriana ljuger, vittnen som sett honom i hög fart mot Martorp ljuger, vittnen som sett honom från Martorpshållet som han hälsar på, dom ljuger allihopa enligt honom. Han tror att hans jacka varit inblandad i avsättningen av DNA på Lisas jacka, jeans, överdragsbyxor, på röret hon hängts i, och på de blå snöret, ja herregud, hela Blomberg har nånting emot denna man, enligt honom själv...stackars sate.
... Detta intresserar mig med annat om honom som framkommit inkl hur mordet genomförts. Mycket nyfiken på en undersökning av hans psyke. Är han psykopat har han ett enda intresse av ett erkännande: om det gagnar honom och han får sin plats i rampljuset. Skam och skuld går inte att åberopa. Är han en "vanlig" person som flippat totalt i sina lustar eller vad tusan är detta?
2015-10-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Jag tror att ni har fått den den där slangen på hjärnan.Så för sista gången,det är inga problem att hänga 45-50 kg i slangen.Styrkan i slangen hade räckt för betydligt högre vikter än så.Friktionen gör heller inte större märken i slangen än vad bilderna visar.Ytan på slangen är mycket hårt och de märken som syns på bilderna är de enda som skulle uppstå.

Att slangen skulle hålla för lasten är det ingen tvekan om.
Det jag funderade över var mest om det gjorts några tester av hur materialen beter sig vid olika scenarier.
Kan tänka mig att om man hissar upp 50 kg från golvnivå skulle friktionsvärmet ge en annan typ av nötning än om det bara varit fråga om en fastlåsning av ett stående offer.
2015-10-27, 17:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nej det behöver det tydligen inte. Hennes sekret finns på hans penis. Vad är det som säger att hans sekret finns där.

Ja det är då synnerligen lättare att överföra kvinnligt DNA i form av sekret, bara gå en rejäl holmgång dessförinnan, än att överföra små droppar av blod.
2015-10-27, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
HÄR FÖRSÄGER SIG NERIJUS!

Saxat ut FUP sidan 1699;

Mmm. Äh … i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
Mmm.
Ja, ja ursäkta bar och det är så att säga så att, att det själva spetsen på borren det höll inte, det
är en plast sån där, sen köpte han ny åt mig.
Var det på själva borrmaskinen du har tejpat?
Ja det så att säga när man tar själva borrmaskinen där själva borren stoppas in.
Mmm.
Och då, och då höll inte den så att säga då tejpade jag änden.
Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den.

Mmm.
Jag visste för att jag när äh så att säga änden på borrmaskinen höll inte du vet, då tejpade jag
den med den.
Okej, när gjorde du det?
Det var ju den sista veckan jag jobba där. Får, får jag visa på bilden eller?
Ja vad är det för bild du visa på så ska du …
Där så att säga det är översynsbilden. Så fort man går in där. Ja den. Den sista veckan när jag
använde elborren och då behövde jag hära och då helt enkelt änden så att säga gick sönder
och då tejpade jag den.
Mmm.
Och då sa jag det efteråt till Klas så köpte han ny och det var sista veckan jag jobbade här.
Mmm, ja.
Mmm.
Det intressanta med den här tejprullen det är ju att äh den som mördade Lisa
besvärade sig med att lägga tillbaka tejprullen i lådan. Vi kan med säkerhet säga att
den tejprullens ände passar med den änden som är tejpad kring äh Lisas huvud,
dessutom på papprullen på den äh tejprullen så har man säkrat Lisas dna.
Nu, nu förstod jag inget.

Han får frågan längre upp om han visste att tejpen ligger i spiklådan. -"ja, det är jag som lagt den där". Sen det fetade.

Han har gjort misstaget att berätta att han använde tejpen till ett borr och sen la den där. Nu ligger den där igen fast sista gången den användes var till att tejpa Lisa!
Vad skulle det vara för misstag?
Han har bara försäkrat sig om att hans DNA och spår kan finnas på rullen av naturliga orsaker och inget annat.

hade han sagt att han inget visste om den men Om DNA påträffades med fingeravtryck hade han ju bevisats med att ljuga. Att den ligger där han la den behöver inte betyda att han flyttad tejpen sedan han lagade borren, det kan lika gärna någon annan ha gjort. (i teoretisk mening)

... Eller ?
2015-10-27, 17:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Förhören med Aivaras antyder att NB har velat ha kontroll över trion. Aivaras uppger att de håller sig inne för att svenskarna inte vill se dem, att de alltså bör hålla sig för sig själva. Och garanterat är detta något som NB har lyckats tuta i dem. NB är ju den ende av dem som kan svenska (och kanske även engelska), vilket gjort de andra två beroende av honom.

Det är väl inget konstigt att NB ville att hans fru och bror skulle hålla sig hemma när de inte jobbade. NB kunde då i lugn och ro låtsas åka iväg på kvällarna för att utföra jobb, till exempel montera fönsterbleck när han egentligen åkte till ladan och runkade.

Hur skulle det se ut om fru eller bror i tron om att NB jobbar skulle råka se honom samtalande med okända kvinnor vid Blombergs elstation.
2015-10-27, 17:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Hårstrået kan väl även ha fastnat på repet och när han kasta repet över röret fastnade hårstrået på väggen.

Jadå, absolut, så kan det ju naturligtvis vara, jag glömde att nämna den möjligheten som inte alls är osannolik i mitt tycke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in