2015-10-26, 22:21
Medlem
HÄR FÖRSÄGER SIG NERIJUS!

Saxat ut FUP sidan 1699;

Mmm. Äh … i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
Mmm.
Ja, ja ursäkta bar och det är så att säga så att, att det själva spetsen på borren det höll inte, det
är en plast sån där, sen köpte han ny åt mig.
Var det på själva borrmaskinen du har tejpat?
Ja det så att säga när man tar själva borrmaskinen där själva borren stoppas in.
Mmm.
Och då, och då höll inte den så att säga då tejpade jag änden.
Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den.

Mmm.
Jag visste för att jag när äh så att säga änden på borrmaskinen höll inte du vet, då tejpade jag
den med den.
Okej, när gjorde du det?
Det var ju den sista veckan jag jobba där. Får, får jag visa på bilden eller?
Ja vad är det för bild du visa på så ska du …
Där så att säga det är översynsbilden. Så fort man går in där. Ja den. Den sista veckan när jag
använde elborren och då behövde jag hära och då helt enkelt änden så att säga gick sönder
och då tejpade jag den.
Mmm.
Och då sa jag det efteråt till Klas så köpte han ny och det var sista veckan jag jobbade här.
Mmm, ja.
Mmm.
Det intressanta med den här tejprullen det är ju att äh den som mördade Lisa
besvärade sig med att lägga tillbaka tejprullen i lådan. Vi kan med säkerhet säga att
den tejprullens ände passar med den änden som är tejpad kring äh Lisas huvud,
dessutom på papprullen på den äh tejprullen så har man säkrat Lisas dna.
Nu, nu förstod jag inget.

Han får frågan längre upp om han visste att tejpen ligger i spiklådan. -"ja, det är jag som lagt den där". Sen det fetade.

Han har gjort misstaget att berätta att han använde tejpen till ett borr och sen la den där. Nu ligger den där igen fast sista gången den användes var till att tejpa Lisa!
Senast redigerad av Kris00tian 2015-10-26 kl. 22:27.
2015-10-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det tror jag inte. Om brottet var planerat skulle han ha haft tejp och snören med sig.

Saker "med sig"? Glöm det. Hela stället dräller av tillbehör som dessa, det är bara att sträcka sig efter dem. Läs mitt inlägg nyss om att han försäger sig på sif 1699 i FUP!
2015-10-26, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan ju i det här sammanhanget också påminna om att "Hata slumpen" är ett av professor GWP:s favorituttryck. Samme professor som nästan fick alternativgänget i spinn med sin skepsis till utredningen (som han nu i stor utsträckning frånträtt). Men i det här sammanhanget vill de såklart inte kännas vid honom. Det kan ha varit "vem som helst" även om vittnet med ganska god säkerhet pekade ut Nerijus och även om han i mycket nära anslutning bevisligen varit iväg till Källby och handlat.

Självklart finns det inte mycket som talar för att det är en slump. Jag är ganska säker på att rätten kommer att väga in det här i bevisningen också.

Jag tycker faktiskt att hon påminner nästan skrämmande mycket om Lisa, utan att påstå att de är kopior. Det skulle faktiskt vara intressant att se de vanliga, oskyldiga poseringsbilderna med unga tjejer som han hade i telefonen. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det råder en stor övervikt på smala, blonda tjejer.

EXAKT vad jag försöker säga. Se ett sammanhang. Det är ingen slump när man ser hennes foto.
Never.

Kolla även ett kort via pojkvännens sida där bägge är på ett kort. Nej, han cirkulerade den jäveln och hade ett visst mål även om det inte handlade om en viss person.
2015-10-26, 22:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian

Saxat ut FUP sidan 1699;

Mmm. Äh … i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
Mmm.
Ja, ja ursäkta bar och det är så att säga så att, att det själva spetsen på borren det höll inte, det
är en plast sån där, sen köpte han ny åt mig.
Var det på själva borrmaskinen du har tejpat?
Ja det så att säga när man tar själva borrmaskinen där själva borren stoppas in.
Mmm.
Och då, och då höll inte den så att säga då tejpade jag änden.
Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den.
Mmm.
Jag visste för att jag när äh så att säga änden på borrmaskinen höll inte du vet, då tejpade jag
den med den.
Okej, när gjorde du det?
Det var ju den sista veckan jag jobba där. Får, får jag visa på bilden eller?
Ja vad är det för bild du visa på så ska du …
Där så att säga det är översynsbilden. Så fort man går in där. Ja den. Den sista veckan när jag
använde elborren och då behövde jag hära och då helt enkelt änden så att säga gick sönder
och då tejpade jag den.
Mmm.
Och då sa jag det efteråt till Klas så köpte han ny och det var sista veckan jag jobbade här.
Mmm, ja.
Mmm.
Det intressanta med den här tejprullen det är ju att äh den som mördade Lisa
besvärade sig med att lägga tillbaka tejprullen i lådan. Vi kan med säkerhet säga att
den tejprullens ände passar med den änden som är tejpad kring äh Lisas huvud,
dessutom på papprullen på den äh tejprullen så har man säkrat Lisas dna.
Nu, nu förstod jag inget.

Han får frågan längre upp om han visste att tejpen ligger i spiklådan. -"ja, det är jag som lagt den där". Sen det fetade.

Han har gjort misstaget att berätta att han använde tejpen till ett borr och sen la den där. Nu ligger den där igen fast sista gången den användes var till att tejpa Lisa!
Även om han inte tejpade Lisa la han tejprullen på plats.
2015-10-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fast inte med silvertejp, väl? Eftersom han förnekar att han någonsin skulle ha använt silvertejp.
En hantverkare som aldrig använt silvertejp existerar inte på denna jorden.
2015-10-26, 22:26
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hmmmmm ojoj vad tror ni om detta...
Kanske är det Adriana han var ute efter på söndagen med? Det var kanske ingen slump att han stötte på henne under lördagen...

Det skall väl ha varit vid ungefär samma tid båda dagarna...
NB kanske stod å väntade på adriana där hon sprang dagen innan?! Istället får han syn på LH som också är blond å liten.

NB kan ha blivit förtjust när dom hejade snabbt... Kanske Adriana log mot honom? nb uppfattar något i sitt sjuka huvud.
Adriana kanske var den perfekta tjejen i hans tycke? Mer i hans egen ålder...
Någon som vet vad adriana hade för klädsel när hon var ute å joggade?
Sprang Adriana sträckan förbi cafet å ladan tro?

Mer eller mindre, FUP 1033/ 995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och.

Vad har det med fyndet att göra! Det är väl ändå det viktiga här.

Deras vilja att vara objektiva vid bedömningen av litauernas beteende. De visste att polisen av någon outgrundlig anledning snabbt misstänkte dem och deras (MP:s) bindningar till militärer/polis och ev pappa Holm bör utredas. Det handlar om objektivitet. Det är ju så vårt rättsväsende ska fungera eller hur?
Man får inte ens "misstänka" vänskapskorruption eller vilja att gå en stark social grupp till mötes.

Det är något som inte stämmer med MP:s dvs T:s och B:s redogörelser. De verkar lite infantila.
Och varför parkerade de med militärbilar dagen innan i närheten av Martorp?
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Vill bara påpeka att det går att påvisa och pejla rörelser under samma mast, det är inga problem.

Även utan att telefonen har någon GPS påslagen? Även om inte telefonen flyttar sig mellan de olika cellerna? Även om ingen trafik går till/från telefonen under den aktuella tidsperioden?
2015-10-26, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag hittade en intressant sak på sidan 640 i FUPen från en hundförare:

"Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt."

Detta är väldigt spännande, har någon sett om det finns någon förklaring på detta?

Hela texten:
Oj, det är ju lätt att tro sig vara säker men smycket låg i anknytning till saker som kan röra sig andra saker slangen etc. Det krävs nog väldigt lite rörelse för att pärlan ska synas och inte synas, sedan beror det mycket strikt på hur skuggan faller. Ett högupplösningskamera med en gång hade varit intressant. Men visst en del polismän är ju också grymt tränade till att ha ett kritiskt öga och granska duktigt bra. Men 100 % blir bara den som lyft och lagt tillbaka sakerna som smycket kunde ha dolts under.

-Jag vet ju inte hur det var med det för jag var inte där.
2015-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Någon skrev tidigare vilken typ av slang detta var, en stark sådan. Om så är fallet ser jag inga tveksamheter till att det är hängningsplastsen då metalldelen slangen sitter i förstärker slangens styrka i direkt anslutning till denna.
Hon han ha varit medvetslös vid upphängandet. Enligt noteringar ska hon ha tejpats efter hon hängts, så detta kan mycket väl vara en kombinerad dödsorsak.
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?
2015-10-26, 22:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian

Fast om vi tänkar oss att GM är någon annan så är det han som tagit rullen ur lådan och lagt tillbaka den, efter att NB senast använde den.
2015-10-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Även om han inte tejpade Lisa la han tejprullen på plats.

När då? Han har tejpat på borrmaskinen veckan innan säger han. Han säger att sen la han tejprullen i spiklådan. Den ligger kvar i spiklådan (där Nerjus säger själv att han lagt den) även efter att den använts till att tejpa Lisa!

Han är torsk. Är det någon annan som läser och förstår det jag ser?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in