2015-10-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mariestadstidningen: "Visst kommer det att kännas obehagligt"

Han misstänkliggör den friade kvinnan offentligt!

Jag tyckte mer den länkande artikeln från tidningen var osmaklig. Ännu ett litet reportage om caféet med glada flickor som jobbar på, och cafe ägaren som deklarerar att caféet ska ha öppet som vanligt trots polisens vallning på brottsplatsen mitt emot och i området. Lisa har förmodligen bidragit till ökad omsättning sen i somras men att hålla stängt till Lisas minne under några timmar eller att sluta ställa upp på alla intervjuer där caféerna verksamhet alltid ska saluföras, nej det går inte för sig.
2015-10-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag svarade dig detta i natt...
Och jag svarade på det inlägget här:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vi har helt olika uppfattning och just här är jag helt övertygad om att du har fel. Vad advokaten gör av det får vi se.
2015-10-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trizzie
Jag tror han tejpat munnen först. Det går inte att bita sig fast vid att hon blev hängd en gång sedan viras tejpen runt och sedan in i skåpet. Det kan ha hänt i olika steg där GM leker med BO, först tejpas munnen sedan kanske han drar i snaran på golvet med LH därav släpspår. Jag tror LH blev strypt medvetslös med snaran redan vid mopeden och hde den på sig genom hela förloppet till skåpet. Snaran har väl funkat som ett koppel och hängnigsredskap.
Jag tror precis tvärtom. Han trär på snaran, följer instruktionerna som förmodligen finns på en av porrsajterna och tror (i sin mentalt tillbakastående enfald) att LH ska bete sig likadant som tjejerna på porrsajten (dessa porraktriser vet vad BDSM är, och de är fullt införstådda med en lek som de själva är bekväma med att delta i, vilket NB i sin totala brist på både empati och logiskt tänkande inte ser när det gäller lilla oskyldiga LH). Verkligheten visar sig alltså inte stämma med dikten, NB "förstår" inte att "leken" är en skräckupplevelse för LH, och när hon i stället för att börja utstöta orgasmljud börjar skrika hjärtskärande, får NB panik och börjar vira tejpen om hennes mun och näsa för att få henne tyst. Till följd av detta avlider LH av kvävning pga tejpen.

Han har förmodligen trott (i sin infantila enfald) att LH skulle uppskatta hans perverterade övergreppslek. I stället inser han nu att han har dödat henne. Han fullbordar aldrig någon sexuell handling, i stället tömmer han sin tarm när det börjar gå upp för honom vad han faktiskt gjort. Ingen sperma i LH, däremot blodutgjutelse på grund av det våld NB utövade mot henne när han mentalt befann sig i sin tunnel och slet in henne i ladan och slaktrummet.

Kan inte detta vara en möjlig förklaring av händelseförloppet?
Senast redigerad av Vildhallonet 2015-10-27 kl. 16:00.
2015-10-27, 15:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag tyckte mer den länkande artikeln från tidningen var osmaklig. Ännu ett litet reportage om caféet med glada flickor som jobbar på, och cafe ägaren som deklarerar att caféet ska ha öppet som vanligt trots polisens vallning på brottsplatsen mitt emot och i området. Lisa har förmodligen bidragit till ökad omsättning sen i somras men att hålla stängt till Lisas minne under några timmar eller att sluta ställa upp på alla intervjuer där caféerna verksamhet alltid ska saluföras, nej det går inte för sig.

Försiktig, snart kommer tråden misstankar riktas mot caféägaren då denne uppenbarligen hade ekonomiska motiv till att utföra dådet.
2015-10-27, 16:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja herregud. Och fupen är offentligt material och vem som helst kan läsa på flashback bl.a...
Nu var du väl osedvanligt korkad.
Väntar bara på att du ska dra in utomjordingar och ufon också.

Dessutom... Silvertejp går inte av i första taget. Den är otroligt stark och har även namnet Elefanttejp... gissa varför...
Det finns inte en chans att flera varv silvertejp runt Lisas huvud skulle gå av av någon annan anledning än att någon klipper upp eller skär av den.

Gå och köp dig en rulle så du vet vad du pratar om!
Jag behöver inte köpa tejp, det räckte med att titta på tejptillverkarens(importörens?) webbplats, http://www.grunda.se/products/wc377752/silvertejp-byggtejp-tesa-4613. Tejpen tål 180 Newton, vilket motsvarar tyngden hos 18 kg. Lisa vägde mer än så.
Medlem
Citat:
Eller så bekräftar det att han är oskyldig.

läser man förhören med MGM så är det ju rätt uppenbart att han har allvarliga problem med att hålla sig till sanningen, och han lyckas inte svara rakt och tydligt på en enda fråga,
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om det är familjens hår är det en nära släkting. Då skulle man antagligen inte kunnat avgöra så starkt att det inte var hennes hår.
Jo det kan man. Titta på dom två bröderna. Det står ofta +4 på DNA från GM och -4 på hans brors DNA när dom har undersökt saker med DNA spår och ska avgöra vem det kommer ifrån.
2015-10-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
läser man förhören med MGM så är det ju rätt uppenbart att han har allvarliga problem med att hålla sig till sanningen, och han lyckas inte svara rakt och tydligt på en enda fråga,

Han har inte märkbart svårt att berätta om det mesta som inte har direkt att göra med själva mordet och hittandet av hennes kropp, men när han ska beskriva hur det såg ut i BPA boden så kommer han inte ihåg några klädskåp överhuvudtaget, det är precis som att detta är raderat ifrån hans minne. Jag tror att han är i nån slags totalförnekelse för det han har gjort
2015-10-27, 16:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag behöver inte köpa tejp, det räckte med att titta på tejptillverkarens(importörens?) webbplats, http://www.grunda.se/products/wc377752/silvertejp-byggtejp-tesa-4613. Tejpen tål 180 Newton, vilket motsvarar tyngden hos 18 kg. Lisa vägde mer än så.
Hur fan resonerar du? Hon hängde väl inte i tejpen som satt lindad kring huvudet.
2015-10-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
I vad som ser ut som vattenrör i metall som ser ut att vara i bruk och sitter i andra genomföringen (den närmare dörren där en gärningsman måste ha förväntats komma in) skulle man ju ha ett bra mycket mera naturligt och stadigt ställe att fästa ett rep än i en fritt hängande plastslang som går ut från ett metallrör (en anordning som inte varit i användning sedan före hans tid). Den platsen har dessutom den stora fördelen att den är skymd från insyn från fönstret.

Även belysningsarmatursrampen borde ju varit ett bra mycket mera naturligt val än denna slangstump, även där kunde man varit helt dold från insyn. Dessa brukar ju kunna bära ansenlig vikt av säkerhetsskäl.

Slutligen hade det ju som påpekats även av en teknikorienterad person som verkar tro på slanghängningen att det hade varit betydligt bättre att istället hänga i metallinfästningen som sitter i metallröret istället för i slangen som står ut från densamma (se bild 11 sid 661). Inte minst som den har ett naturligt "motlut" som hinder för att det tunna nylonrepet skall glida iväg längs slangen och öka risken för ytterligare deformation (och möjlig kollaps) av slangen.

Det senaste alternativet hade ju inte förhindrat insyn och är ett lite konstigt val eftersom det även för den åtalade borde varit svårt att veta hur röret är fäst i taket (eftersom den delen av anläggningen hade tagits ur bruk långt före hans tid), men det verkar ju helt osannolikt att någon ställd inför de två valen med en cm skillnad skulle ha valt den nedåtlutande plastslangen som hänger fritt ut i luften in i en genomföring.

Sen bör man ju återigen tillägga (även om man då frångår dit rekvisit att det skall handla om samma rum) att den åtalade var väl medveten om att det fanns rör SPECIFIKT avsedda för att hänga kroppar i bara några meter bort i slaktrummet. Detta torde ju vara det absolut mest troliga alternativet för denna verksamhet om man redan släpat en levande kropp genom hela ladan (ett ansenligt avstånd). Insynsargumentet faller ju eftersom han ändå valde en plats med insyn från ett likadant fönster på samma vägg.

Kort sagt, valet av den fritt utstickande plastslangsstumpen verkar oerhört märkligt hur man än vrider och vänder på det. Att den åtalade av allt att döma alltså under innevarande år också utfört omfattande demonteringsarbeten precis vid slangen - till och med precis ovanför densamma - gör ju dessutom att värdet av blodbesudlingen och dammavskrapen på slangen i fråga är väldigt skralt, detta då dessa omständigheter ju kan förväntas ha väldigt naturliga förklaringar i närtid precis på den här platsen.

Kvar som talar för platsens betydelse för en påstådd hängning på platsen är då hårstråt. Jag misstänker att det borde vara fullt möjligt för försvaret att ifrågasätta varför det inte skulle kunna ha hamnat där efter att ha svävat fritt och ha dragits dit denna blåsiga kväll tack vare sug/drag från genomföringen exempelvis.

Känslan när man tittar på hur materialet presenteras är att åklagarsidan är väl medvetna om denna problematik, men helt enkelt anser sig tvungna att kunna påvisa var mordet skulle ha skett eftersom det blir för problematiskt om både tid och plats kan ställas ifråga. Det öppnar helt enkelt för för många alternativa händelseförlopp.

Jag tror vid en granskning av underlaget som det presenteras i FUP att detta kan vara en riskabel taktik, framförallt i högre instans. Bekymret kan ju bli att åklagarsidan - om försvaret lyckas väcker tvivel kring mordplats och tidpunkt - tappar i trovärdighet för hela sin historia på ett sånt sätt att man får svårt att gå iland med mord (oavsett om man anser det fastställt att den åtalade varit inblandad på något sätt). Vi har ju sett såna fall tidigare (i Boden-fallet exempelvis). I just det här fallet skulle en sån bedömning vad jag förstår kunna få värre följder ur åklagarens perspektiv givet de möjliga åtalspunkter man tagit upp.
Till och med en puckad litauisk wannabe hantverkare begriper att ett mjukglödgade 10-12 mm kopparrör inte är någon säker förankring för en sådan här operation. Om nu rören är i bruk så risker man dessutom att vatten börjar spruta okontrollerat.

Dessutom tycker jag att detta med att folk som utger sig för att vara hantverkare skulle ha en ovanligt stor "smartness" kompetens när det gäller allt praktiskt är våldsamt överdriven. Så är det inte i verkligheten.
Senast redigerad av softboll 2015-10-27 kl. 16:11.
2015-10-27, 16:08
Medlem
Citat:
NB och SH har tydligen hälsat på varandra dagen efter försvinnandet.

GT: Nerijus: Lisas pappa släpptes in i arresten

Klart att polisen nekar. Det skulle ta hus i helsike om detta vore sant.

Jag förstår verkligen inte att du lägger din tilltro MER till någon som uppenbarligen inte far med sanning, och som mycket sannolikt är den som mördade Lisa. När han säger att han har sett pappan, ja då tror du mer på det än nånting annat, helt obegripligt, varför gör du det?
2015-10-27, 16:08
Medlem
Som sagt. Den enda jag inte riktigt får ihop är detta med att smset och fickringningen kopplar upp mot olika master som någon påpekade tidigare. Vad skiljer det? 4-5min?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in