2015-10-27, 16:21
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Det var också två tejprullar som användes.

Det har inte kunnat fastställas, men det finns en notering att det mer troligt är från samma rulle.

Citat:
Undersökningen av
tejpbitarna visade inte några detaljöverensstämmelser, som kan
visa att delarna E och F kommer från just från tejprullen
5503/26565-15/G107. Inte heller iakttogs några särskiljande
olikheter som skulle kunna visa att bitarna kommer från en
annan rulle med vävtejp. Ställt mot andra rullar med vävtejp
bedömdes det något mera sannolikt att få erhållna resultat om de
två bitarna E och F kommer från rullen än om de kommer från
en annan rulle.

Om diskussionen gäller tejpen från huvudet fortfarande, jag kom precis tillbaka till tråden.
2015-10-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Som sagt. Den enda jag inte riktigt får ihop är detta med att smset och fickringningen kopplar upp mot olika master som någon påpekade tidigare. Vad skiljer det? 4-5min?

Väderleksförhållanden och atmosfäriska störningar kan kanske påverka. Själv har jag vid något tillfälle fått in dansk operatör på min mobil, jag bor i Skåne.
2015-10-27, 16:27
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Irina har också uppgivit att hon inte har körkort. Troligtvis kan hon inte ens köra bil. Vid en förfrågan om hon kände till Hällekis så undrade hon vad det var för något. Det hon berättar om deras liv i lägenheten är ett märkligt sådant. Till stor del bestående av datortrafik, datorspel, öldrickning och ett evinnerligt rökande utomhus. Nästan alltid tillsammans. Vilken otroligt sunkig miljö den här lägenheten var när de bodde där.
Förhören med Aivaras antyder att NB har velat ha kontroll över trion. Aivaras uppger att de håller sig inne för att svenskarna inte vill se dem, att de alltså bör hålla sig för sig själva. Och garanterat är detta något som NB har lyckats tuta i dem. NB är ju den ende av dem som kan svenska (och kanske även engelska), vilket gjort de andra två beroende av honom.
2015-10-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Det är en PEM-slang och normalt använder man inte inre stödhylsor på sådana, http://www.imi-hydronic.com/Handlers/FileDownloaderHandler.ashx?path=%2fProductFiles%2f Products%2fdocuments%2fInstructions%2fExpert_Syste m_Components%2fLow%2fPRK_instruction.pdf . Vad jag förstår så har slangen i fråga använts i en vacuumanläggning och då kanske en stödhylsa behövs?
En sak jag funderat på är om man hissar upp en person med ett sådant snöre som visas i FUP, förmodligen av PP http://poly.e-line.nu/sv/MENY/LANTBRUK/Pressgarn,_Skordegarn/SYNT_PRESSGARN__300__10kg?id=5306020316 , borde inte friktionen bli så stor att det skulle ha blivit kraftigare märken i slangen, polyetenslang är inte speciellt nötningståligt. Man undrar om teknikerna testat att lyfta en adekvat vikt på det sätt som förmodas.
Bingo - självklart borde det ha gjorts för att ta udden från en del av försvarets möjliga ifrågasättanden och för att påvisa möjligheten. Om inte ett test av om platsen överhuvudtaget skulle kunna fungera för en hängning av en kropp har gjorts måste man ju undra varför. Och om den har gjorts måste man istället fråga varför ett så viktigt resultat inte redovisas.
2015-10-27, 16:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur fan resonerar du? Hon hängde väl inte i tejpen som satt lindad kring huvudet.
Så här resonerar jag: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Hon hängde inte i tejpen, men tejpen sträcktes ordentligt om den var lindad runt huvudet före hängningen. Tejpen ser inte sträckt ut i FUP, sid 872.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och ärligt bryr jag mig inte ett skvatt om han presenterar en yngling without any trace..

Det vore ju jättebra oavsett.

Tror jag på en yngling från Skövde som är så hänsynsfull att han skyddar liket från grävlingar, arrangerar mordet som ett självmord, sen ett sexualsadistiskt tema och ringer den rike knösen och ropar på hjälp?

Nope.

Gud bevare mig vad du har justerat dina påhitt allt eftersom DNA och tejprullar dykt upp.
Att förvränga och raljera över vad meningsmotståndare har sagt är mycket låg argumentationsteknik, nästan lika låg som personangrepp och visar tydligt på brist på argument.
2015-10-27, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Jag förstår verkligen inte att du lägger din tilltro MER till någon som uppenbarligen inte far med sanning, och som mycket sannolikt är den som mördade Lisa. När han säger att han har sett pappan, ja då tror du mer på det än nånting annat, helt obegripligt, varför gör du det?
Jag har inte sagt något om vad jag tror.
2015-10-27, 16:41
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Det är en PEM-slang och normalt använder man inte inre stödhylsor på sådana, http://www.imi-hydronic.com/Handlers/FileDownloaderHandler.ashx?path=%2fProductFiles%2f Products%2fdocuments%2fInstructions%2fExpert_Syste m_Components%2fLow%2fPRK_instruction.pdf . Vad jag förstår så har slangen i fråga använts i en vacuumanläggning och då kanske en stödhylsa behövs?
En sak jag funderat på är om man hissar upp en person med ett sådant snöre som visas i FUP, förmodligen av PP http://poly.e-line.nu/sv/MENY/LANTBRUK/Pressgarn,_Skordegarn/SYNT_PRESSGARN__300__10kg?id=5306020316 , borde inte friktionen bli så stor att det skulle ha blivit kraftigare märken i slangen, polyetenslang är inte speciellt nötningståligt. Man undrar om teknikerna testat att lyfta en adekvat vikt på det sätt som förmodas.

Jag tror att ni har fått den den där slangen på hjärnan.Så för sista gången,det är inga problem att hänga 45-50 kg i slangen.Styrkan i slangen hade räckt för betydligt högre vikter än så.Friktionen gör heller inte större märken i slangen än vad bilderna visar.Ytan på slangen är mycket hårt och de märken som syns på bilderna är de enda som skulle uppstå.
2015-10-27, 16:43
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så här resonerar jag: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Hon hängde inte i tejpen, men tejpen sträcktes ordentligt om den var lindad runt huvudet före hängningen. Tejpen ser inte sträckt ut i FUP, sid 872.

Att förvränga och raljera över vad meningsmotståndare har sagt är mycket låg argumentationsteknik, nästan lika låg som personangrepp och visar tydligt på brist på argument.

Det är väl oklart exakt hur hon hängdes och hur tejpen satt. Så vet inte om dina teorier har så mycket bäring.
2015-10-27, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket stort kontrollbehov.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Förhören med Aivaras antyder att NB har velat ha kontroll över trion. Aivaras uppger att de håller sig inne för att svenskarna inte vill se dem, att de alltså bör hålla sig för sig själva. Och garanterat är detta något som NB har lyckats tuta i dem. NB är ju den ende av dem som kan svenska (och kanske även engelska), vilket gjort de andra två beroende av honom.

Javisst har Nerijus velat ha kontroll över dem vilket han också hade. AJ säger att han inte ens vet vad Aivaras heter eftersom han aldrig har pratat med honom. Detta p g a att han inte pratade engelska. Det verkar som om kontakten mellan AJ och Nerijus har skett på engelska.

Detta har också bekräftats av personer jag har pratat med. De har alla beskrivit Nerijus som en frontfigur och som var den som förde de andras talan. Aivaras var det ingen av dessa personer som de ens hade pratat med. Hur bra pratade Irina svenska? Kunde hon prata engelska? Hon umgicks ju en del med fru Jönsson. Vilket språk användes dem sinsemellan?

Ja det verkar uppenbart att han har tutat i de andra detta. Varför ville inte svenskarna se dem?

Denne mycket märklige man hade ett stort kontrollbehov och detta hade han även gentemot sin hustru och bror.

Irina nekar till att hon och hennes make skulle ha haft våldsam sex av något slag. Där tror jag henne. Hon "uppfyllde" säkert inte de "krav" han hade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-27 kl. 16:49.
2015-10-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Som sagt. Den enda jag inte riktigt får ihop är detta med att smset och fickringningen kopplar upp mot olika master som någon påpekade tidigare. Vad skiljer det? 4-5min?

Detta samt att moppen inte stod paa samma plats i skissen som daa Lisas pappa hittade den: antingen har den flyttats paa plats eller den har körts tillbaka fraan en annan plats eventuelt inne i en skaapbil. Ett vittne beskrev en bil hon sett paa platsen vid ladan/cafeet som liknande en VW-Caravelle i typen defenitivt med fyrkantig front
2015-10-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Bingo - självklart borde det ha gjorts för att ta udden från en del av försvarets möjliga ifrågasättanden och för att påvisa möjligheten. Om inte ett test av om platsen överhuvudtaget skulle kunna fungera för en hängning av en kropp har gjorts måste man ju undra varför. Och om den har gjorts måste man istället fråga varför ett så viktigt resultat inte redovisas.

Fast det kanske inte varit så mycket "hissande" utan mera ett fixerande av offret.
En snara av den där typen av snöre kan dessutom bli oväntat hårt åtdragen och lögn i h-e att lossa utan kniv så det kan ju vara så att en fastbindning plötsligt blivit en dödlig hängning.
Har skummat igenom FUP men har inte sett någon djupare analys av tänkbara händelseförlopp.
Undrar om åklagaren (?) kommer att göra någon rekonstruktion av det tänkta förloppet på plats.
Många frågetecken är det...
2015-10-27, 16:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Det är väl oklart exakt hur hon hängdes och hur tejpen satt. Så vet inte om dina teorier har så mycket bäring.

Är det utom allt rimligt tvivel att offret dog av hängning? Kan hon inte lika gärna ha dött av syrebrist på grund av tejpningen och därefter hängts upp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in