2015-10-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Han har inte märkbart svårt att berätta om det mesta som inte har direkt att göra med själva mordet och hittandet av hennes kropp, men när han ska beskriva hur det såg ut i BPA boden så kommer han inte ihåg några klädskåp överhuvudtaget, det är precis som att detta är raderat ifrån hans minne. Jag tror att han är i nån slags totalförnekelse för det han har gjort

Eller så har han så pass låg intelligens att han inte förstår hur lätt det är att genomskåda hans lögner. Har suckat mig igenom hans svar när det kommer till frågorna från FL som rör mordet. Han är ingen vidare lögnare vilket i och för sig är bra när det rör utredningen.
2015-10-27, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Han har inte märkbart svårt att berätta om det mesta som inte har direkt att göra med själva mordet och hittandet av hennes kropp, men när han ska beskriva hur det såg ut i BPA boden så kommer han inte ihåg några klädskåp överhuvudtaget, det är precis som att detta är raderat ifrån hans minne. Jag tror att han är i nån slags totalförnekelse för det han har gjort
Han är intressant att studera. I vissa partier har han ett enormt tempo i svadan, speciellt när han fabulerar - alternativt berätta om nåt sakligt. Sen tappar han mark vid konfrontation och kan antingen inte förklara alls eller tappar orden helt.
2015-10-27, 16:10
Medlem
FritzDaCats avatar
Imorgon hoppas jag att vi får höra NB tala själv, så det går att bedöma huruvida han har en "ljus röst", vilket personen i fickringningen hade.

Ljudupptagningarna från rättegångar brukar kunna beställas efter några veckor, så det skulle vara kul om någon på plats själv kunde spela in lite, som det gjordes i Alexander Åhman-fallet.

Någon som ska dit?
2015-10-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Imorgon hoppas jag att vi får höra NB tala själv, så det går att bedöma huruvida han har en "ljus röst", vilket personen i fickringningen hade.

Ljudupptagningarna från rättegångar brukar kunna beställas efter några veckor, så det skulle vara kul om någon på plats själv kunde spela in lite, som det gjordes i Alexander Åhman-fallet.

Någon som ska dit?

Det kommer nog vara förbud mot fotografering och ljudupptagning imorgon. Eller ...?
2015-10-27, 16:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Det kommer nog vara förbud mot fotografering och ljudupptagning imorgon. Eller ...?
Men det går att spela in ljud om man är lite skicklig.
2015-10-27, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har nu själv läst delar av utredningen än så länge.

Har nu tagit del av FUP, inte allt ännu men en hel del.

Efter att nu själv har läst bl a detta med DNA från Nerijus och var dessa har funnits samt "inflätningen" mellan LHs och Nerijus DNA, så har den åtalade MYCKET att förklara.

Det kanske viktigaste och mest betydelsefulla är Nerijus DNA på insidan av hennes jeans vid byxknappen. Dessutom fanns dessa jeans under hennes överdragsbyxor. Hur skall han förklara detta? Att hans DNA återfinns där kan omöjligt ha att och göra med hans arbete som snickare på säteriet.

Problemet, sett ur hans egen synvinkel, är att han har hela tiden nekat till att han någonsin skall ha sett eller träffat BO. Detta är naturligtvis en ren skär lögn med tanke på var mannens DNA har påträffats.

Har nu har sett foton på rishögen utanför byssjan på Martorp där både hennes rosa-vita jacka samt hennes hjälm påträffades.

Vad har man en rishög till där man slänger ris och grenar men även annat? Naturligtvis för att elda upp innehållet i en sådan. Det är nog inte alltför vågat att gissa att det var denna hög som skulle ha blivit "slutstationen" för BOs del. På ett nära och "bekvämt" avstånd från byssjan. Hade den åtalade lyckats med detta så hade han säkerligen kunnat återvända till Litauen fri som fågeln.

Nu vet vi att det inte kom att bli så p g a omständigheter som Nerijus inte själv kunde råda över.

Läser man sedan förhöret med Irina som hölls i Vilnius 15-09-23, så ser man hur illa hon tog vid sig när polisen visade henne ett foto från klädskåpet i byssjan där LHs kropp återfanns.

Irina steg upp från stolen, föll ihop på golvet och läkare fick tillkallas. Förhöret med henne vill jag minnas fick avbrytas i nästan en timma.

När man läser förhören med Aivaris och Irina så anser i a f jag, att de vet mera än vad de vill berätta. Däremot tror jag inte att åtminstone Irina var med i den s k "inledningen".

Irina har också uppgivit att hon inte har körkort. Troligtvis kan hon inte ens köra bil. Vid en förfrågan om hon kände till Hällekis så undrade hon vad det var för något. Det hon berättar om deras liv i lägenheten är ett märkligt sådant. Till stor del bestående av datortrafik, datorspel, öldrickning och ett evinnerligt rökande utomhus. Nästan alltid tillsammans. Vilken otroligt sunkig miljö den här lägenheten var när de bodde där.

Ingen av bröderna diskade. De lät bara tallrikarna stå där de stod efter avslutade måltider. De hade den minst sagt något märkliga uppfattningen att det var inget en man skulle göra!!!!!! Är detta synen i Litauen?

En annan händelse hon tar illa vid sig är när det berättas om makens privata "onaneringsrum".

Jag vill verkligen rikta ett mycket stort tack till den person, som också skriver i tråden, för att h*n har skickat mig denna både mycket intressanta men samtidigt mycket tragiska utredningen av det fasansfulla och vidriga mordet på LH.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-27 kl. 16:30.
2015-10-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men det går att spela in ljud om man är lite skicklig.

Jo absolut. Om man nu vågar ta den risken.
2015-10-27, 16:16
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag behöver inte köpa tejp, det räckte med att titta på tejptillverkarens(importörens?) webbplats, http://www.grunda.se/products/wc377752/silvertejp-byggtejp-tesa-4613. Tejpen tål 180 Newton, vilket motsvarar tyngden hos 18 kg. Lisa vägde mer än så.

Nu har väl farbror snart samlat ihop halmstrån till en hel rundbal med tanke på alla du har greppat efter hittills.Så tejpens hållfasthet har betydelse i sammanhanget när den var tejpat runt huvudet?Jag som trodde att offret hängde i snöret.På vilket sätt spelar tejpens hållfasthet någon roll då tro?Är farbror säker på att farbror inte börjar bli xenil.
2015-10-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Slangen är en PVC slang och är kopplat till mässing vinkeln MD en inre bussning i mässing, kontentan blir att där repet har suttit är det ett inre mässing rör som är överdraget av PVC slangen, slangen kan helt enkelt inte böja sig på grund av bussning inne i slangen.

Det är en PEM-slang och normalt använder man inte inre stödhylsor på sådana, http://www.imi-hydronic.com/Handlers/FileDownloaderHandler.ashx?path=%2fProductFiles%2f Products%2fdocuments%2fInstructions%2fExpert_Syste m_Components%2fLow%2fPRK_instruction.pdf . Vad jag förstår så har slangen i fråga använts i en vacuumanläggning och då kanske en stödhylsa behövs?
En sak jag funderat på är om man hissar upp en person med ett sådant snöre som visas i FUP, förmodligen av PP http://poly.e-line.nu/sv/MENY/LANTBRUK/Pressgarn,_Skordegarn/SYNT_PRESSGARN__300__10kg?id=5306020316 , borde inte friktionen bli så stor att det skulle ha blivit kraftigare märken i slangen, polyetenslang är inte speciellt nötningståligt. Man undrar om teknikerna testat att lyfta en adekvat vikt på det sätt som förmodas.
2015-10-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Till och med en puckad litauisk wannabe hantverkare begriper att ett mjukglödgade 10-12 mm kopparrör inte är någon säker förankring för en sådan här operation. Om nu rören är i bruk så risker man dessutom att vatten börjar spruta okontrollerat.
Jag håller gärna med om att det är långt ifrån optimalt (även om det är bättre än sånt som hänger fritt ut i luften anslutet i en sida till något man sannolikt inte ens vet om det är förankrat då det är del av något som bortmonerats flera år innan man ens börjat på arbetsplatsen), ingen tvekan om det.

Optimalt hade ju varit rör uppsatta för att hänga kroppar i men det är ju inte så att alla har tillgång till sånt på den arbetsplats man vistas dagligen bara några få meter ifrån de märkliga ställe man tydligen skulle valt. Eller vänta här nu...
2015-10-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är intressant att studera. I vissa partier har han ett enormt tempo i svadan, speciellt när han fabulerar - alternativt berätta om nåt sakligt. Sen tappar han mark vid konfrontation och kan antingen inte förklara alls eller tappar orden helt.

Exakt! Han vill ju påskina att alla andra ljuger, frun ljuger, brodern ljuer, Adriana ljuger, vittnen som sett honom i hög fart mot Martorp ljuger, vittnen som sett honom från Martorpshållet som han hälsar på, dom ljuger allihopa enligt honom. Han tror att hans jacka varit inblandad i avsättningen av DNA på Lisas jacka, jeans, överdragsbyxor, på röret hon hängts i, och på de blå snöret, ja herregud, hela Blomberg har nånting emot denna man, enligt honom själv...stackars sate.
2015-10-27, 16:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag behöver inte köpa tejp, det räckte med att titta på tejptillverkarens(importörens?) webbplats, http://www.grunda.se/products/wc377752/silvertejp-byggtejp-tesa-4613. Tejpen tål 180 Newton, vilket motsvarar tyngden hos 18 kg. Lisa vägde mer än så.
Du måste vara väldigt ung som inte vet hur stark silvertejp är
3 lager silvertape är otroligt starkt och den hade Lisa aldrig klarat av att få av med mindre än att hon själv hade tillgång till sax eller kniv.

Här får du en länk så kanske du lär dig ett och annat...
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article266417.ece

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in