2015-10-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.

Första stycket gäller dock inte om

1. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd här som flykting eller annan skyddsbehövande enligt 1 § eller kan beviljas uppehållstillstånd här med stöd av 21 kap. 2, 3 eller 4 §,
2. utlänningen med stöd av 6 § bör beviljas uppehållstillstånd här,
3. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som beviljats en utlänning med familjeanknytning med stöd av 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket,
4. utlänningen kan beviljas eller har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd här med stöd av 15 §,
5. utlänningen enligt 3 § första stycket 1-4, 3 a § första stycket 1-4 eller andra stycket har stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där,
6. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd med stöd av 3 § första stycket 5,
7. en ansökan om uppehållstillstånd avser förlängning av ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som med stöd av 10 § har beviljats en utlänning i fall som avses i 6 kap. 2 § första stycket,
8. utlänningen kan beviljas uppehållstillstånd enligt 15 a eller 15 d §,
9. utlänningen med stöd av 10 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för studier och antingen slutfört studier som motsvarar 30 högskolepoäng eller fullföljt en termin vid forskarutbildning,
10. utlänningen har rätt till uppehållstillstånd enligt 2 a eller 2 d §, eller
11. det annars finns synnerliga skäl.

Jag skrev för ett par dagar sedan åt Migrationsverket e-mail och sa att enligt Utlänningslagen 5 kap 18a § borde tolkningen vara att en äkta maka/make (stark relation) som bor i Thailand (avlägset land, synnerligt skäl) ska få stanna i Sverige under utredning av uppehållstillstånd. Deras svar idag:

Citat:
Hej ...,
Tack för ditt mejl.

Thailändska medborgare behöver visum för att resa in i Sverige.
Visum ska hon ansöka via Svenska Ambassaden.

Med vänlig hälsning
Slavica Crnjak
Kundtjänsten
Migrationsverket

Du kan inte svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbsida.
Citera
2015-10-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
...ska få stanna i Sverige under utredning av uppehållstillstånd. Deras svar idag:
Efter kontakt med ett 10-tal personer på kundtjänst och upprepade telefonsamtal och e-mail har jag fått lite andra besked. De flesta av de jag hade kontakt med spydde rena lögner, som resultat av okunskap förmodligen men ändå oacceptabelt. En person på kundtjänst föreslog på fullt allvar att vi för att kunna stanna i Sverige och vänta på beslut av uppehållstillståndet skulle ansöka om ett nytt identiskt uppehållstillstånd för att ge min fru rätten att vara i Sverige...

Det som troligtvis har mest trovärdighet är följande svar:

Citat:
Det är upp till en beslutsfattande handläggare att avgöra om din fru omfattas av undantagen.

Med vänlig hälsning

Erika Fredriksson
Kundtjänsten
Migrationsverket

Varje svar man får är bara ett brottsstycke. Det är ingen som kan ge ett fullständigt svar att det ni ska göra är 1, 2, 3... Utan man får sy ihop den information man får själv och kontakta dom som en korsning mellan bi och arbetsmyra. Inte konstigt att dom är överbelastade, när dom använder det arbetssättet.

Min tolkning är i alla fall att man måste försöka få tag i en beslutsfattande handläggare, som först kan meddela att man har rätt att befinna sig i landet i väntan på det riktiga uppehållstillståndet. Men det är väldigt oklart fortfarande vilken typ av visum man kommer att ha när man väntar på uppehållstillstånd. Ingen verkar veta vad som gäller, av dom jag fått kontakt med på kundtjänst. Men lagens text är ju väldigt klar; det finns undantag och undantagen har som avsikt att hålla ihop familjen och undvika att man bor isär mer än nödvändigt. Hur Migrationsverket väljer att applicera lagen, eller om dom väljer att bryta mot lagen, det är ju å andra sidan en öppen fråga.

EDIT:
Fick ett nytt svar, med andra besked. (bortklippt en del text för att hålla det kort och koncist)

Citat:
Huvudregeln säger att man ska avvakta ett beslut om uppehållstillstånd i hemlandet. Migrationsverket och utlandsmyndigheterna är därför restriktiva med att bevilja ett visum under tiden en ansökan om uppehållstillstånd är aktuell.

Den sökande har möjlighet att lämna in en ansökan om visum på närmaste svenska ambassad för prövning.

Jag tror tyvärr att det har skett ett missförstånd i din tidigare kontakt med Migrationsverket. Det finns som sagt en möjlighet för den sökande att komma till Sverige på besök, den är dock väldigt begränsad.

Med vänliga hälsningar

Judith Ottosson
Kundtjänsten
Migrationsverket

Så en person säger att en beslutsfattande handläggare på Migrationsverket måste säga om man omfattas av undantag och kan besöka Sverige. En annan säger att Sveriges Ambassad kan fatta beslut om undantag.

Hur kommer det sig att ingen känner till hur regelverket fungerar??? Varför anställer MigV folk som inte bryr sig om att göra sitt jobb, och inte bryr sig om att hitta korrekta svar på frågeställningar??? Avskeda GD och lite andra högt uppsatta på MigV så kanske nån får lite eld i baken och börjar ordna upp verksamheten.
Senast redigerad av Deslan 2015-10-20 kl. 16:27.
Citera
2015-10-21, 03:45
Medlem
choiz_88s avatar
Asylsökande gruppen får numera vänta lika länge som vi med anknytningsärenden tydligen.

http://unvis.it/http://www.expressen.se/nyheter/ahmad-snabba-upp-handlaggningen/

Kanske inte helt oväntat trots allt.
Citera
2015-10-21, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Och du tror hos ska få stanna medan de handlägger? Lycka till med det. Om du hade ansökt 9 månader innan, då hade det varit annorlunda men nu lär ni få beskedet att hon saknar uppehållstillstånd och ska ut. Söka från hemlandet gäller alltid om det inte finns ett gällande tillstånd under handläggningstiden.

Läste om en kille som bott i Malmö 7 år, studerat på universitet fram tills nyligen, har jobb, sambo, kommunala uppdrag. Han måste åka "hem" för att skaffa rätt tillstånd

Har du erfarenhet av att söka nytt tillstånd med "glapp"? Säg kandidat med studentvisum 3 år. Ny visumansökan innan den gamla gått ut beviljas – studentvisum 1 år för master. Efter det glapp 3 månader. Ansökan om arbetstillstånd (heltid och med kollektivavtal of course).

Omöjligt att få en sådan beviljad utan att åka till hemlandet då?
Citera
2015-10-21, 07:14
Medlem
Efter kontakt med ambassaden säger dom att när man väntar på beslut om uppehållstillstånd så kan ambassaden bevilja Schengen-visum med undantagstillstånd, så att man får sitta i Sverige och vänta på besked. Men dom ger inte undantagstillstånd till vem som helst, utan man måste ha en god anledning att man måste befinna sig i Sverige. Som jag tolkade vad dom sa är det livsavgörande händelser som räknas, och där inkluderas typ anställningsintervju, allvarlig sjukdom, osv. Dvs, enligt ambassaden räcker det inte med att bara vara gift och ha barn och vilja återförenas med sin familj, utan man måste ha andra händelser på gång som inte kan vänta.
Citera
2015-10-21, 17:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Jag skrev för ett par dagar sedan åt Migrationsverket e-mail och sa att enligt Utlänningslagen 5 kap 18a § borde tolkningen vara att en äkta maka/make (stark relation) som bor i Thailand (avlägset land, synnerligt skäl) ska få stanna i Sverige under utredning av uppehållstillstånd. Deras svar idag:
Ja, som sagt det är svårt att få. Jag tro mycket det bero på vem man får till handledare. Jag vet en som fick uppehållstillstånd i Sverige samtidigt som hon var här. Vederbörande var ifrån filipinerna men jobbat i utomlands de sista 25 åren. Så hon har varit ifrån sitt hemland runt 25 år.... Så hon hade inget där, har inga rötter eller annat. Jag vet inte om det var det avgörande, men de fick ja.

Citat:
Efter kontakt med ett 10-tal personer på kundtjänst och upprepade telefonsamtal och e-mail har jag fått lite andra besked. De flesta av de jag hade kontakt med spydde rena lögner, som resultat av okunskap förmodligen men ändå oacceptabelt. En person på kundtjänst föreslog på fullt allvar att vi för att kunna stanna i Sverige och vänta på beslut av uppehållstillståndet skulle ansöka om ett nytt identiskt uppehållstillstånd för att ge min fru rätten att vara i Sverige...

Det som troligtvis har mest trovärdighet är följande svar:

Varje svar man får är bara ett brottsstycke. Det är ingen som kan ge ett fullständigt svar att det ni ska göra är 1, 2, 3... Utan man får sy ihop den information man får själv och kontakta dom som en korsning mellan bi och arbetsmyra. Inte konstigt att dom är överbelastade, när dom använder det arbetssättet.

Min tolkning är i alla fall att man måste försöka få tag i en beslutsfattande handläggare, som först kan meddela att man har rätt att befinna sig i landet i väntan på det riktiga uppehållstillståndet. Men det är väldigt oklart fortfarande vilken typ av visum man kommer att ha när man väntar på uppehållstillstånd. Ingen verkar veta vad som gäller, av dom jag fått kontakt med på kundtjänst. Men lagens text är ju väldigt klar; det finns undantag och undantagen har som avsikt att hålla ihop familjen och undvika att man bor isär mer än nödvändigt. Hur Migrationsverket väljer att applicera lagen, eller om dom väljer att bryta mot lagen, det är ju å andra sidan en öppen fråga.

EDIT:
Fick ett nytt svar, med andra besked. (bortklippt en del text för att hålla det kort och koncist)

Så en person säger att en beslutsfattande handläggare på Migrationsverket måste säga om man omfattas av undantag och kan besöka Sverige. En annan säger att Sveriges Ambassad kan fatta beslut om undantag.

Hur kommer det sig att ingen känner till hur regelverket fungerar??? Varför anställer MigV folk som inte bryr sig om att göra sitt jobb, och inte bryr sig om att hitta korrekta svar på frågeställningar??? Avskeda GD och lite andra högt uppsatta på MigV så kanske nån får lite eld i baken och börjar ordna upp verksamheten.
Tro reglerna ändras så ofta och reglerna är diffusa.
Därför man får olika svar beroende hur de läser det. Det med man kan söka uppehållstillstånd medan väntan här,dom ser det mellan fingrarna tro jag. Just för den långa väntetiden ?

Jag vet några par som har gjort besök/turist visum medan väntan. En av dem hann bara stanna i Sverige 14 dagar, sedan måste hon åka hem igen till Indonesien, för hämta beslut.
Citera
2015-10-22, 06:09
Medlem
Alltså, hur jobbar de på migrationsverket egentligen?
Läste precis detta (länk nedan), och jag vet att det finns många andra likadana självklara fall... där folk lurar och ljuger för MIG.
Frågan är varför de låter sig luras så pass? När tänker de jobba på allvar?
(Jaja, jag vet att källan är avpixlat etc, men allt de skriver behöver inte vara ljug)
Länk: http://avpixlat.info/2015/10/20/ensambluff-i-nytt-land/

Jag mår illa av det!
Citera
2015-10-24, 15:53
Medlem
j.m-hs avatar
Är det någon som vet om en person med uppehållstillstånd för besök, från ett land som inte kräver visum (USA), får resa inom Schengenområdet (Sverige till Norge), efter sina första 90 dagar i Sverige?

OT:
Citera
2015-10-24, 18:05
Medlem
Amerikanska medborgare är viseringsfria inom schengen upp till 90 dagar. Gissar det är det du menar? Då är det ut ur schengen som gäller. Och får inte resa in igen de följande 90 dagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Är det någon som vet om en person med uppehållstillstånd för besök, från ett land som inte kräver visum (USA), får resa inom Schengenområdet (Sverige till Norge), efter sina första 90 dagar i Sverige?

OT:
Citera
2015-10-25, 21:15
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
Amerikanska medborgare är viseringsfria inom schengen upp till 90 dagar. Gissar det är det du menar? Då är det ut ur schengen som gäller. Och får inte resa in igen de följande 90 dagarna.
Vet inte varför jag skulle komplicera det hela genom att nämna 90 dagar. Det är uppehållstillstånd för besök jag pratar om, tiden efter de viseringsfria 90 första dagarna.
Citera
2015-10-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Vet inte varför jag skulle komplicera det hela genom att nämna 90 dagar. Det är uppehållstillstånd för besök jag pratar om, tiden efter de viseringsfria 90 första dagarna.

Det är inte alltid så lätt. Dessutom är det många som blandar ihop de olika begreppen och det kan göra att man får/ger lite felaktiga svar.

Du menar alltså att personen har använt sina 90 viseringsfria dagar(besöksvisum) och sedan sökt och fått en förlängning(förlängt uppehållstillstånd) upp till max på 180 dagar?

Ja då ska det väl inte vara något problem för det är ett uppehållstillstånd för hela Schengen.
Citera
2015-10-26, 16:47
Medlem
kenopenos avatar
Hej. Blir alldeles snurrig när jag försöker reda ut vad som gäller. Men ser att ni är många här som verkar veta en del. Så jag frågar er:

Jag har bott i Kanada med min äkta man sen 5 år tillbaka (han är kanadensisk medborgare)....men nu funderar vi på att flytta till Sverige om ett par år. Jag har fått flera barnbarn och känner att det är dags att komma närmare familjen. Men vad är det som gäller? Kan vi åka hem till Sverige och ansöka därifrån? Eller måste jag fixa lägenhet åka hem först på egen hand o lämna min man här, medan han ansöker från Kanada? Känns ju förkrossande om vi skulle behöva sära på oss närmare ett år, för att kunna flytta hem till Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in