Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Det fetade: Nej! Har du en personlighetsstörning, ta t.ex. psykopati, då är du inte alls galen så du inte vet vad du gör. En psykopat har full koll på vad han gör och vet vad som är rätt och fel. Det är därför psykopater får fängelse och inte rättspsykiatrisk vård. En psykotisk eller schizofren person däremot är förvirrad och vet inte nått vad den gör. Men i dagligt tal så blandas detta ihop och alla som är störda anses vara sjuka och galningar som inte vet vad de gör, men så är det inte. GM var inte psykiskt sjuk och inte galen. Han visste precis vad han gjorde.
Sannolikt är det så, även o det inte går att till 100% utesluta ett psykosgenombrott (tror jag inte på) eller att han hade drogat sig (vilket jag håller för mer sannolikt).
Däremot finns det psykiska sjukdomar som inte innefattar psykos...t e x depresseion, bipolär sjukdom etc.
Äeven autistiska tillstånd är sjukdomar som inte innefattar psykoser. De om blir dömda till vård behöver inte ha haft akuta psykoser.
När det gäller Breivik vill jag minnas att experterna var delade på den punkten. Men det ansågs vara politiskt omöjligt att döma honom till vård. På liknande sätt var det med Flink i Falun.