2015-10-25, 13:38
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
De flesta kan nog även känna sorg om en fiktiv person dör i en roman eller en film. Det frustrerande är att media blåser upp sådana nyheter som de vet att människor lätt blir berörda av. Det ger ingen rättvis bild av samhället, vilket är medias uppgift. Eller? Jag är osäker.
Det är viktigt att blåsa upp rasismen, då den har börjat eskalera i samhället, det är som på 90 talets rasism igen, folk bränner ner flyktingboende. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-10-25, 13:39
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
På tal om nazism jag är lite nyfiken: tror ni, inom vänstern, att denna man hade levt ett "disney liv" där han tapp dansat till jobbet varje dag och sjungit med fåglarna om SD eller Nazism inte existerade?

Och nej, jag är absolut inte nazist däremot pendlar jag mellan FP och SD i min politiska läggning. Jag var en folkpartist men insåg att en röst på FP är en röst på S och det är bortslängt och kommer aldrig, någonsin, rösta på asen igen.
Att han hade hatat något annat och attackerat andra människor är mycket troligt ja. Hatet föregick med största sannolikhet motivet, inte tvärtom. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-10-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Men han hyllades inte av en stor grupp människor efteråt som ni gör med Antons dåd i Trollhättan. Alltså är Trollhättemorden mycket värre på hatskalan och just det som är farligast för det svenska samhället.

http://my.telegraph.co.uk/danielpycock/danpycock/956/what-do-british-muslims-think-of-the-uk/

och detta sker inte i Sverige? bara i UK?
Citera
2015-10-25, 13:41
Medlem
Till sist kommer det ner till det här: Ju mer ni SD anhängare hyllar dåden i Trollhättan desto mera bevisar ni vilket allvarligt hatbrott detta är.

Ingen hyllade dåden på IKEA i Västerås. Därmed var det en ensam galning. Dåden i Västerås utgjorde en mycket begränsad skade effekt på det svenska samhället medan det Anton gjorde var att sticka kniven rakt in i det fredliga svenska hjärtat. Tack vara Anton och hans hyllningskör inom SD (se denna tråd) kommer Sverige aldrig mera att bli sig likt igen. Var det det Jimmy Åkesson ville åstadkomma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag undrar om han inte var smått psykotisk eller hade smällt i sig sömnmedel. Det är inte ovanligt att ynglingar har Imovane utskrivet och några sådana kan ställa till det i huvudet även på den mest opsykotiske och tippa över den gränspsykotiske till psykostillstånd med grandiosa inslag.

Det kan ha varit så att han kände sig trygg i sin utstyrsel och trodde att han skulle kunna dra vidare till något annat ställe och fortsätta? Det skulle kunna förklara de många knivarna i bilen...
Det har jag helt missat, källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Skrek IKEA-mördaren det? Det har jag då missat...

Nej, det skrek han inte. Det är en lögn som rasisterna drar.
Citera
2015-10-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Du och flera andra kanske bör tänka om gällande syftet med "en tyst minut".

besitter man inte en empatisk förmåga förstår man inte vitsen med en tyst minut ... ganska elementärt
Citera
2015-10-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Vilka jävla små patetiska otäcka människor som invaderat denna tråden med sin avsky för än det ena och än det andra. Vad som hände i Trollhättan är en tradegi för Sverige och all vår befolkning. Vissa säger att Anton var psyksjuk, då kan även detta hända er i er lilla bubbla, vissa säger hatbrott då kan det också även drabba dig. Vissa säger terrorism och det kan även drabba dig. Tror inte att varken Jimmie Åkesson eller någon annan i SD hyllar detta hemska brott. Men sitt ni och vältra er i er självförakt och tyck synd om er själva. Jag kommer att tända ljus och ha en tyst minut idag, precis som jag gjorde för Lisa och andra som blivit offer för våldet..

Oj vad du brer på. Kan du utveckla så jag kan förstå hur du tänker?
"Tragedi" är det för de dödas anhöriga. Precis lika mkt för gärningsmannens som för offrens anhöriga.
Personligen skänkte jag en tanke till dessa anhöriga när jag fick ta del av vad som hänt.

Att blåsa upp detta till närmast offantlig storlek tjänar inget syfte annat än politiskt och för de kapitalister som tjänar en rejäl slant på alla mer eller midre ointressanta artiklar som skriv i pressen.
De vet hur man kan dra in stålar på händelser som dessa under flera dagar eller veckor.
Citera
2015-10-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
På tal om nazism jag är lite nyfiken: tror ni, inom vänstern, att denna man hade levt ett "disney liv" där han tapp dansat till jobbet varje dag och sjungit med fåglarna om SD eller Nazism inte existerade?

Och nej, jag är absolut inte nazist däremot pendlar jag mellan FP och SD i min politiska läggning. Jag var en folkpartist men insåg att en röst på FP är en röst på S och det är bortslängt och kommer aldrig, någonsin, rösta på asen igen.

Det fetade: Vad vill du ha sagt med det? Tror du att GM är den enda som haft problem och varit med om hemskheter i sitt liv? Det finns gott om folk som varit med om betydligt värre saker än denna GM, men inte fan går de in på en skola och hugger ned folk på en skola för det.
Citera
2015-10-25, 13:44
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Det är viktigt att blåsa upp rasismen, då den har börjat eskalera i samhället, det är som på 90 talets rasism igen, folk bränner ner flyktingboende. Eller? Jag är osäker.
Absolut! Men i vissa fall kan det vara kontraproduktivt. De flesta med sunt förnuft begriper att det här till största del handlar om helt andra saker än rasism, även om rasism var motivet. Att hänvisa till Anton när man pratar om rasism är bara att ge främlingsfientligheten större spelrum. Ta det för vad det är: han var knäpp och hade snöat in sig på våld och vapen och hade ett inneboende hat som sökte utlopp. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-10-25, 13:45
Medlem
bluesiss avatar
Slår vad om att han kollade på Rampage filmerna.

Citera
2015-10-25, 13:49
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Men gubben vad är din jävla poäng.. Att du inte sörjde eller höll en tyst minut när Anna Lindh mördades eller nu när två oskyldiga människor mördades??? Du bryr dig säkert inte om hur barnen på skolan kommer att påverkas hela livet av detta, att dom alltid kommer minnas detta?? Nej för du sitter hellre och spelar dataspel. Gubben gå och sov.. Och bidra inte till denna tråden mer, de finns andra trådar för dig...

Trodde aldrig jag skulle hålla med idioten quezen men tysta minuter av det slaget är i bästa fall meningslösa och irriterande och i värsta fall kränkande.

Att folk som direkt berörs av händelser likt denna eller diskoteksbranden i gbg eller vad det nu är har behov av sorgearbete är självklart. Men varför ska någon på en skola 50- 100 mil bort hålla käften i nån akt som ska vara nån form av vördnad/respekt/whatever?
Det har ingen som helst påverkan för offer eller deras anhöriga och jag tvivlar starkt på att det fyller någon funktion för ungarna som ska stå och vara tysta.
Faktum är att skulle man hålla en tyst minut för varje barn som dör skulle det inte gå att öppna käften någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in