Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Jag vet att jag för något år sen kollade upp lite statistik för Zlatan i utslagsmatcher. Under hans peak, säg 2009-2013, så hade han ett högt poängsnitt i utslagsmatcherna av CL. När Milan mötte två år i rad Barca var han Milans enda offensiva kraft med flera assist. Han har en del poäng med PSG, samt med Barca likväl.
Problemet är att du gör något allmängiltigt av hans i sammanhanget något försämrade prestationer i CL-slutspelen. Det är inte i närheten som så att Zlatan skulle vika ner sig i avgörande lägen. Vet du själv hur många EM-mål Zlatan har? Tredje flest genom tiderna. Har du missat alla de gånger Zlatan klivit fram och varit räddaren i nöden för vårt svaga landslag nu under Hamrén? Eller matcherna i Ungern.
Missade du när Zlatan, närmast halt, sköt hem ligatiteln för Inter - helt matchotränad?
Zlatan höjer sig i derbyn. Han har väldigt många mål mot Inter/Milan, han har flest mål genom tiderna i mötena med Marseille.
Visst, ha en diskussion om Zlatans prestationer i stora möten, men klara då av att göra en rättvisande distinktion. För att Zlatan skulle ha en svagt psyke, vilket tydligen ska visa sig i stormatcher rent generellt, är ren gallimatias.
Zlatan har genomgående under sin karriär varit ojämn. Han var aldrig en vass målskytt förrän han blomstrade under Mourinho den där säsongen 2009 då han också var som bäst. Vid en ålder av 28. Dessutom får du läsa om mina inlägg. Har aldrig påstått att han har vikt ner sig i ALLA avgörande lägen. Jag resonerar om att hans psyke är svagt i CL och att det är där någonting går snett.
Att vara bra i enstaka matcher eller i ligalunken är inte samma sak som att vara bra i utslagsmatcher. Jag vet inte vad du anser som ett högt poängsnitt men Zlatans statistik är faktiskt ganska så katastrofal i sena CL-sammanhang.
Denna jämförelse gjordes 2013 men jag kan tänka mig att skillnaden är ännu större, och tyvärr inte i Zlatans favör idag.
Messi: 65 mål på 82 matcher => 0,79 mål/match
CR: 58 mål på 96 matcher => 0,60 mål/match
Zlatan: 39 mål på 100 matcher => 0,39 mål/match
Mål på vårkanten i CL:
Messi = 29 mål, på 23 dubbelmöten + 3 finalmatcher: 49 MÖJLIGA matcher
CR = 26 mål, på 21 dubbelmöten + 2 finalmatcher: 44 MÖJLIGA matcher
Zlatan = 5 mål, på 16 dubbelmöten + 4 vårmatcher: 36 MÖJLIGA matcher
Antal returmatchmål i slutspelet
Messi = 19 mål, på 23 MÖJLIGA returmatcher
CR = 18 mål, på 21 MÖJLIGA returmatcher
Zlatan = 0 mål, på 16 MÖJLIGA returmatcher (han missade ju Valencia-returen den våren)
Antal returmatchmål i semifinaler
Messi = 0 mål, på 7 MÖJLIGA semifinalreturer
CR = 4 mål, på 6 MÖJLIGA semifinalreturer
Zlatan = 0 mål, på 1 MÖJLIG semifinalretur
Notera här att…
1, Zlatan har aldrig gjort ett mål i en returmatch i slutspelet.
2, Zlatans personbästa är att näta i första matchen i en kvartsfinal. Messi och Ronaldo har båda nätat i finaler.
3, Messi är förvånansvärt dålig på att näta i semifinalfasen: “bara” 2 mål och aldrig i en semifinalretur.
4, Ronaldo är ensam (i denna trio) att ha nätat i CL:s alla speldagar. Om vi ser till nuvarande konstruktion med gruppspel och slutspel.
5, Ronaldo är ensam om att öka målskörden i alla returfaser (åttondel-retur, kvarts-retur och semi-retur).
6, Ronaldo har nätat mest i sista gruppspelsdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Det är ju du som i ditt mastodontinlägg tidigare på sidan börjar gagga om svagt matchpsyke, att Zlatan viker ner sig. Det är ju inte en korrekt analys. Hade så varit fallet, som du beskriver, hade Zlatan varit lika svag i avgörande matcher för Sverige, i avgörande titelmatcher för ligan, i stormöten i ligan, i derbyn. Alla dessa matcher skapar samma atmosfär. CL-slutspelsmatcherna är inget unikum gällande att skapa dessa känslor. Därför köper jag inte din analys.
Zlatan HAR ett svagt matchpsyke, annars hade han inte varit så osynlig i CL-sammanhang som han faktiskt är. Han har varit helt osynlig i ett par direkt avgörande matcher. Han var rent usel i landslaget innan Hamrén tillträdde och gjorde dessutom en slät figur i EM 2012. Jag orkar inte googla men han har även varit svag i direkt avgörande matcher i ligan/cupen, som på något heligt sätt förbises av dig.
Kontentan av min diskussion är att han är en flopp i CL vilket hela tiden ifrågasätts. Han är en flopp därför att han, som en av världens bästa fotbollspelare, möjligen någonsin enligt vissa, aldrig gjort ett starkt avtryck i den klubbturnering där Europas nuvarande bästa klubblag ställs mot varandra.