2015-10-24, 23:31
Avslutad
Berny kanske får spendera julen i fängelse. Dock brukar det ta lite tid innan det finns plats när personer dömda för mindre allvarliga brott ska avtjäna straffet. Blir det fängelse kan det mycket väl dröja tills nästa år innan hon börjar avtjäna det.
Citera
2015-10-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roewsvett
Med anledning av Bernadettes tidigare kontakt med rättvisan men framförallt hennes beteende fram till rättegång så tror jag att chansen är minimal att det blir annat än fängelse. Tyvärr (i detta fall) så lär Bernadette liksom vi andra fitt-bärare få ett mildare straff. 2-3 månader är min gissning. Möjlighet finns (liten, men den finns där) att Andreas inte hinner hitta en ny baby-mama. Han kanske bara träffar flickor som kan googla eller frågat sig varför han fatalt misslyckas med så många förhållanden hitintills. Vad gäller Bernadette så lär hon, som många andra nämnt, snabbt hitta ny kukbärare alt fitt-bärare som för den absolut första gången i hennes svåra liv får henne att känna sig TRYGG!

Väldigt OT, men det dära med fittbärare är mer komplicerat än så. Vissa studier visar att kvinnliga våldsbrottslingar döms mildare. Men det finns också studier som visar att kvinnor som t ex uppenbart ljuger vid rättegång eller i förhör tenderar dömas hårdare än män som gör samma sak.

OnT: Jag undrar fortfarande över A:s roll i det hela och kan inte låta bli att tycka att han kommer undan väldigt lätt. Det är uppenbart att däcken, tatueringsutrustningen och verktygen (var det väl? minns inte exakt nu) var till honom. Svårt bevisläge kanske, men har han ens fått frågan om han trodde att Berny finansierat däcken t ex?
Citera
2015-10-24, 23:48
Avslutad
Ja, jag tycker också att det är märkligt att Andreas inte har förhörts mer eller är misstänkt för något. Helt uppenbart, om man kollar föremålen, har han haft ett finger med, eller i vart fall vetat om vad som pågick. De bor ju ändå tillsammans.

Man kan också fråga sig var alla telefoner, som polisen hittade, kom ifrån.
Citera
2015-10-25, 09:17
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja, jag tycker också att det är märkligt att Andreas inte har förhörts mer eller är misstänkt för något. Helt uppenbart, om man kollar föremålen, har han haft ett finger med, eller i vart fall vetat om vad som pågick. De bor ju ändå tillsammans.

Man kan också fråga sig var alla telefoner, som polisen hittade, kom ifrån.

Om dom inte hittade kvitton till dessa mobiler dom hittade så lär dom ju vara stulna alternativt köpt "begagnade".

Att Berny försöker fixa tatueringsprylar åt mannen behöver inte innebära att han visste om detta eller att han hade ett finger med i spelet, det kanske var överaskningspresenter från Berny?
Det vet vi ju inte. Och då är det ju inte hans fel att Berny gjorde som hon gjorde.

Men annars borde ju han också vara med i rättegången kan man ju tycka.
Kan vara så enkelt att han begått brott utan att lämna några spår efter sig på det sättet Berny gjorde. Vilket gjorde att hon kunde åka fast också.
Andreas "åker inte fast" eftersom han har inte lämnat spår efter sina brott.
Dom vet ju vars sängen kom ifrån...
Citera
2015-10-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Om dom inte hittade kvitton till dessa mobiler dom hittade så lär dom ju vara stulna alternativt köpt "begagnade".

Att Berny försöker fixa tatueringsprylar åt mannen behöver inte innebära att han visste om detta eller att han hade ett finger med i spelet, det kanske var överaskningspresenter från Berny?
Det vet vi ju inte. Och då är det ju inte hans fel att Berny gjorde som hon gjorde.

Kan vara så enkelt att han begått brott utan att lämna några spår efter sig på det sättet Berny gjorde. Vilket gjorde att hon kunde åka fast också.

Ja, polisen visste exakt var sängen kom från och att han blåljög.
Sen beställde hon väl även bildäck om jag inte kommer ihåg fel? Skulle hon ju knappast klara av att göra utan hans direkta hjälp.
Citera
2015-10-25, 15:40
Medlem
habilgerbils avatar
Det lyckliga paret har visst unnat sig en tur till IKEA. Dags att ersätta alla möbler och pryttlar de lurat till sig till ett mer överkomligt pris? Undrar om Berny kommer lägga upp bilder på nya läckra karaffer, förvaringssystem, satinlakan och takspeglar.
Citera
2015-10-25, 19:55
Medlem
Citat:

Visst kan det vara så. Om inte annat kan det vara svårt att motbevisa bortom rimligt tvivel.

Men tatueringsutrustning, verktyg och bildäck kräver ett visst mått av förkunskaper hos köparen. Har Berny det? Det slår mig inte heller som typiska "överraskningspresenter" mellan älskande. Ett smycke, en märkeströja, en herrparfym, visst. Verktyg? Njaeej. Men det kanske är jag som är gammaldags romantisk på den punkten.
Citera
2015-10-25, 20:44
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Visst kan det vara så. Om inte annat kan det vara svårt att motbevisa bortom rimligt tvivel.

Men tatueringsutrustning, verktyg och bildäck kräver ett visst mått av förkunskaper hos köparen. Har Berny det? Det slår mig inte heller som typiska "överraskningspresenter" mellan älskande. Ett smycke, en märkeströja, en herrparfym, visst. Verktyg? Njaeej. Men det kanske är jag som är gammaldags romantisk på den punkten.

Mm, men då har jag en ny teori isf. Han VISSTE och han hjälpte henne, medhjälpare asså. Men Berny får ta smällen nu eftersom att hon är tidigare dömd och det är inte han, han har dessutom 5 barn varav han träffar ingen av dem. Befattar han sig med kriminalitet så kan han ju glömma att se sina ungar någonsin igen.

Han jobbar förmodligen svart som någon nämnde längre bak i tråden, och på så sätt kommer han undan att inte betala underhåll, han har inga utmätbara tillgångar på samma sätt som Berny inte har det.

Eftersom att han jobbar, om än svart, så är han den enda som kan dra in kosing. Tråkigt nog verkar det inte räcka till för Berny, girig vill ha mer.

Hon var hemlös heroinist och hade ingenting, nu har hon boende på LSS och en man som betalar allt åt henne men ännu är hon ej nöjd!
Jag fattar helt ärligt inte vad som krävs för att mätta hennes ha-begär, en miljonär?

Klart dom måste till Ikea efter att polisen tog hälften av möblemanget och inredningen med sig!
Alla dessa möbler, väck!
Bara köpa nytt säger Berny! Nytt, nytt, nytt hela tiden.

Men fördelen med betalda möbler är ju alltid att polisen inte kommer på husrannsakan och tar dom!

Undrar när dom ska flytta in i etagelägenheten då?
Citera
2015-10-26, 10:54
Medlem
Marty.McFlys avatar
Citat:

Om inte jag minns fel så skrev hon väl om det i bloggen? Tror hon skrev att det beställts hem såna saker, och då är det väl svårt för dom att hävda att han inte visste nåt. Vi kanske skulle börja samla bevis från bloggen och skicka in
Citera
2015-10-26, 13:48
Medlem
habilgerbils avatar
Det här med telefonerna... Min spontana tolkning av att de har random telefoner liggande hemma är inte att de är stulna eller att det ligger bedrägeri bakom införskaffandet av dem, men att människor som sysslar med droghandel eller andra ljusskygga verksamheter, exempelvis kontakt med köpare/säljare på blocket och liknande eller för swishöverföringar, kontakt med torskar osv, ofta har inte bara många telefoner utan också många simkort (troligtvis kontantkort) att skifta mellan.

En telefon/ett nummer till langare, en telefon/ett nummer till sexköp, ett nummer till swish och minst en telefon/ett nummer till den sortens bedrägerier som Berny står åtalad för. Hon är ju ingen färsking, som vi alla vet, som bara sätter sin mammas simkort i sin egen telefon utan givetvis har hon en separat telefon till just såna skumraskaffärer för att inte hennes egen privata telefon ska kontamineras med bevis. Kollade polisen upp telefonerna mer grundligt eller konstaterades bara att de hade många telefoner hemma, godtog förklaringen till det och lät bli att undersöka om/vad de använts till?
Citera
2015-10-26, 14:30
Avslutad
Fast Swish är ju alltid kopplat till ett konto och ett namn. Men det kan ju nu finnas Swish-målvakter för att undvika detta. Swish lämnar så mycket bevis och spår efter sig att det måste anses som jobbigt och dumt att använda det i brottssyfte. Om man inte använder en målvakt förstås.

Polisen undersökte inte telefonerna närmare, vad jag har förstått, utan frågade henne om dem, men lät det sedan vara. Ganska dumt faktiskt, att inte kolla igenom dem. Jag är övertygad om att de har använts för något fyfy. Om de inte nu var helt oanvända och inte ens aktiverade.
Citera
2015-10-26, 14:43
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Fast Swish är ju alltid kopplat till ett konto och ett namn. Men det kan ju nu finnas Swish-målvakter för att undvika detta. Swish lämnar så mycket bevis och spår efter sig att det måste anses som jobbigt och dumt att använda det i brottssyfte. Om man inte använder en målvakt förstås.

Polisen undersökte inte telefonerna närmare, vad jag har förstått, utan frågade henne om dem, men lät det sedan vara. Ganska dumt faktiskt, att inte kolla igenom dem. Jag är övertygad om att de har använts för något fyfy. Om de inte nu var helt oanvända och inte ens aktiverade.

Ja swish var kanske ett dåligt exempel då, jag är inte helt införstådd med hur det fungerar men har förstått att även hederligt folk använder ett annat nummer än sitt vardagliga vid swishaffärer, kanske för att bibehålla sin anonymitet en smula. Och Berny som är så ofärsk och som är omgiven av godtrogna lss:are på hemmet och säkert har dunkla kontakter kvar från sitt tidigare liv borde inte ha några större problem att fixa ett halvdussin målvakter till alla traktorer hon ska sälja.

Om de var helt oanvända och inte aktiverade borde det vara en minst lika stark signal om att de var i fel händer, jag har väldigt svårt att se att någon skulle ha hemmet fullt av splitternya oanvända telefoner sådär. Okej om nån var en jobbtelefon man inte kommit för sig att aktivera eller om man hade en liggande som reserv ifall ens ordinarie skulle lägga av, men så många? Nä, nåt vajsing är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in