2015-10-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Mm, men då har jag en ny teori isf. Han VISSTE och han hjälpte henne, medhjälpare asså. Men Berny får ta smällen nu eftersom att hon är tidigare dömd och det är inte han, han har dessutom 5 barn varav han träffar ingen av dem. Befattar han sig med kriminalitet så kan han ju glömma att se sina ungar någonsin igen.

Men var inte Andreas tidigare dömd för olaga hot? Tror någon ordnade domen och lade ut. Att Andreas och hans bror (?) var skyldig någon pengar, vägrade betala tillbaka och till slut hotade den där personen. Om jag minns rätt. Men han ska vara dömd och finnas i belastningsregistret.
Citera
2015-10-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Visst kan det vara så. Om inte annat kan det vara svårt att motbevisa bortom rimligt tvivel.

Men tatueringsutrustning, verktyg och bildäck kräver ett visst mått av förkunskaper hos köparen. Har Berny det? Det slår mig inte heller som typiska "överraskningspresenter" mellan älskande. Ett smycke, en märkeströja, en herrparfym, visst. Verktyg? Njaeej. Men det kanske är jag som är gammaldags romantisk på den punkten.

Rent teoretiskt kan man göra viss research när man ska köpa saker som man inte vet något (eller mycket) om. Berny kan alltså i teorin ha kollat upp saker som tatueringsutrustning och bildäck innan ett köp.

Sedan är inte alla särskilt romantiska, och skippar de typiska presenterna. Jag själv vill till exempel inte ha blommor, smycken och sådant. Jag tycker även att smycken, herrparfym, märkeströja etc är rätt intetsägande och trist att ge bort. Då skulle jag hellre vilja ge bort något mer personligt och som personen vill ha eller är i behov av. Jag skulle alltså kunna köpa verktyg, bilgrejer och liknande istället. Fast hur Andreas och Berny är på den fronten, det vet jag ju inte.

Jag tror dock att Andreas har viss kännedom och kanske till och med är inblandad i det hela. Han blåljög ju i förhör angående sängen, trots att polisen senare undersökte saken och kom på att han ljög. Det är ju knappast något som ställer honom i positiv dager när det gäller allt annat. Han vet nog rätt mycket om det hela, och kanske till och med är inblandad i bedrägerierna medan det är Berny som åker dit.
Citera
2015-10-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Rent teoretiskt kan man göra viss research när man ska köpa saker som man inte vet något (eller mycket) om. Berny kan alltså i teorin ha kollat upp saker som tatueringsutrustning och bildäck innan ett köp.

Sedan är inte alla särskilt romantiska, och skippar de typiska presenterna. Jag själv vill till exempel inte ha blommor, smycken och sådant. Jag tycker även att smycken, herrparfym, märkeströja etc är rätt intetsägande och trist att ge bort. Då skulle jag hellre vilja ge bort något mer personligt och som personen vill ha eller är i behov av. Jag skulle alltså kunna köpa verktyg, bilgrejer och liknande istället. Fast hur Andreas och Berny är på den fronten, det vet jag ju inte.

Jag tror dock att Andreas har viss kännedom och kanske till och med är inblandad i det hela. Han blåljög ju i förhör angående sängen, trots att polisen senare undersökte saken och kom på att han ljög. Det är ju knappast något som ställer honom i positiv dager när det gäller allt annat. Han vet nog rätt mycket om det hela, och kanske till och med är inblandad i bedrägerierna medan det är Berny som åker dit.

Jaja, smycken och kläder var mest exempel. Min poäng var att det torde finnas en rad saker som är både enklare att köpa (rätt trist om det blir helt fel bildäck) och mer personligt och romantiskt.

Men du har så klart helt rätt i övrigt.
Citera
2015-10-26, 20:22
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Polisen undersökte inte telefonerna närmare, vad jag har förstått, utan frågade henne om dem, men lät det sedan vara. Ganska dumt faktiskt, att inte kolla igenom dem. Jag är övertygad om att de har använts för något fyfy. Om de inte nu var helt oanvända och inte ens aktiverade.

Grejen är att polis/åklagare har så dåligt med resurser/tid (pallar inte) att undersöka alla brott de kan få någon fälld för. De slutar helt enkelt att utreda när de har tillräckligt för att få någon dömd i domstol.
Jag har sett andra blocketbedrägerier med massvis med målsägande där åklagaren helt enkelt skiter i vissa av fallen. För åklagaren spelar det ingen större roll om hen kan bevisa 10 eller femton bedrägerier. Med straffrabatt blir inte straffet högre. Enskilda människor drabbas tyvärr av detta eftersom de inte får något skadestånd.
Det finns fler lösa trådar som en fungerande rättsapparat hade nystat i. Någon här gick igenom Bernys kontohistorik och hittade flera oförklariga insättningar. Förmodligen hade fler offer hittats om polisen hade orkat med att kontakta personerna som satt in pengar.
Från åklagarens synvinkel är bara det fall med högst straffvärde och dem fall där offren själv har polisanmält intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Men var inte Andreas tidigare dömd för olaga hot? Tror någon ordnade domen och lade ut. Att Andreas och hans bror (?) var skyldig någon pengar, vägrade betala tillbaka och till slut hotade den där personen. Om jag minns rätt. Men han ska vara dömd och finnas i belastningsregistret.

Det stämmer. Den perfekta normala svennebananen är straffad.
Senast redigerad av langaocb 2015-10-26 kl. 20:24.
Citera
2015-10-26, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det finns fler lösa trådar som en fungerande rättsapparat hade nystat i. Någon här gick igenom Bernys kontohistorik och hittade flera oförklariga insättningar. Förmodligen hade fler offer hittats om polisen hade orkat med att kontakta personerna som satt in pengar.
Från åklagarens synvinkel är bara det fall med högst straffvärde och dem fall där offren själv har polisanmält intressanta.

Ja, jag var en av dem som kollade extra på henne kontohistorik, och tänkte precis som du, att det finns fler offer, men polisen har inte tid att utreda och kontakta.

Spelar väl mindre roll, egentligen, om hon är åtalad för tre eller fem Blocketbedrägerier. Dock synd om brottsoffren som inte får någon upprättelse, och tron på systemet rasar ännu mer.

Miljonbrotten, som GW snackade om för något år sedan i Veckans Brott, här är ett färskt exempel. Jag tror inte ens Berny hade blivit åtalad om det inte hade funnits en serie med anmälningar mot henne, hade det handlat om ett eller två brott på Blocket tror jag inte polisen hade lagt ner tid på det.
Citera
2015-10-26, 23:53
Medlem
johanjosefssons avatar
Varför sticka och köpa nya möbler när man under en så pass kritiskt tidpunkt riskerar att hamna i fängelse? Sälja allt man har och betala för en bättre advokat vore väl en optimal bättre lösning isåfall. Iof kan ju inte den bästa försvarsadvokaten i världen rädda den här klienten.

Eventuellt sälja allt man har och sedan sticka på kryssning. Ett par härliga veckor innan finkan. Det hade passat fint.

Men prioriteringar är ju som vi vet, inte direkt Berny-style.
Citera
2015-10-27, 06:36
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Varför sticka och köpa nya möbler när man under en så pass kritiskt tidpunkt riskerar att hamna i fängelse? Sälja allt man har och betala för en bättre advokat vore väl en optimal bättre lösning isåfall. Iof kan ju inte den bästa försvarsadvokaten i världen rädda den här klienten.

Eventuellt sälja allt man har och sedan sticka på kryssning. Ett par härliga veckor innan finkan. Det hade passat fint.

Men prioriteringar är ju som vi vet, inte direkt Berny-style.

Därför dom behöver nya möbler till projekt livet i etagelägenheten dom skall flytta in i förståru väl? Undrar om Berny har fattat ännu att hon kommer hamna i fängelse?
Andreas blir hur som helst hemlös när Berny ska avsitta sitt straff om dom inte flyttar. Om dom flyttar till en etagelägenheten eller någon annan lägenhet beror väl på vad dom lyckas hitta för typ av boende.
Men lär ju inte vara LSS eftersom att Bernys planer på att flytta in i en "satelit-stuga" eller vad det hette? Större boende inom LSS helt enkelt. Men hur som helst, projekt "flytta-in-i-större-LSS-boende" gick väl inte så bra som hon hade tänkt.

Nu söker dom större boende eftersom att Andreas har ju ändå råd med hyran utan problem. Men frågan är om dom fattat att Berny kommer hamna i fängelse en tid och handlar efter att hon inte kommer vara kvar i sitt LSS-boende? Andreas kommer ju knappast få bo kvar där gratis medans hon är borta liksom. Blir hon borta kring året så måste ju han skaffat eget boende i vilket jävla fall som helst.

Lär väl vara därför Berny snackar om denna etagelägenhet. Men det är bara min teori.

Det enda en bättre advokat kan fixa är kortare fängelsestraff eller något. Men annars onödigt att lägga pengar och energi på.

Annars idén om att sälja massa möbler och prylar och dra på kryssning lät kanoners faktiskt. Dom kan ju bara sälja Messi om dom vill har råd med en lång kryssning! Fast dom kanske inte står som ägare på hunden? Kan bli jobbigt att sälja Messi utan ägarskap.

Men Andreas måste ju söka nytt boende oavsett vad som händer 25:e nov.
Senast redigerad av Denosynlige 2015-10-27 kl. 06:42.
Citera
2015-11-02, 22:05
Medlem
Kardnialvokals avatar
Lite mer kul såhär till jul - Amelia och hennes "fästmö" väntar barn: http://dayviews.com/ComaWhite/520619309/
Citera
2015-11-03, 15:31
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Lite mer kul såhär till jul - Amelia och hennes "fästmö" väntar barn: http://dayviews.com/ComaWhite/520619309/

Stackars barn.
Men vad har det här med Berny att göra?
Hon är väl mega avis nu!

Hoppas hon slipper kejsarsnitt för annars kommer nog hennes tatueringar bli fucked up.
Ja, om inte dom blir fucked up redan av att hon blir hög gravid till slut.
Men det löser sig säkert...
Citera
2015-11-03, 16:47
Medlem
roewsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Stackars barn.
Men vad har det här med Berny att göra?
Hon är väl mega avis nu!

Hoppas hon slipper kejsarsnitt för annars kommer nog hennes tatueringar bli fucked up.
Ja, om inte dom blir fucked up redan av att hon blir hög gravid till slut.
Men det löser sig säkert...

Det skulle ju ha varit Bernys lovechild, Tindra Rosenstråle Opusdeisson!
Citera
2015-11-03, 17:21
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal

Stackars barn

Använder folk fortfarande Dayviews?
Citera
2015-11-03, 18:52
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roewsvett
Det skulle ju ha varit Bernys lovechild, Tindra Rosenstråle Opusdeisson!

Hahaha!
Tack för dagens skratt, det behövde jag!
Du är minsann en liten lustigkurre du hehe

Undrar vilka babynames Berny går och funderar på? (vad tror ni?)
Och om dom har råd att gifta sig så undrar jag om Berny tänker ta Andreas efternamn?
Hon som ändå funderade på namnbyte där ett tag.
Hade inte dom tänkt gifta sig i somras? När ska dom gifta sig då?
När Berny kommit ut från fängelset? Dom lär ju inte hinna innan liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in