2015-10-24, 20:02
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisbethSalamander
Dålig blodcirkulation & vätskebrist(nästäppan tänker jag orsakas av båda) kan göra att man mår psykiskt dåligt eftersom kroppen inte funkar optimalt. Motion, vatten & mat som hjälper allt detta gör ju också att magen funkar bättre, och då brukar man också känna sig lugnare. Får man igång blodet ordentligt av rörelse så trycks det ut i alla trånga kärl och symtomen borde bli bättre.

Tror vi är någonting på spåret. Men hur får man igång blodet? om man har ett stillasittande jobb? När jag försöker dricka mycket vatten pissar jag ut allting på en gång, alltså pissar säkert 3-5 gånger per timme då, vilket känns som att det bara blir mer vätskebrist?

Tog en treo nu och det känns bättre, men man kan inte ta det hela tiden pga magen har jag hört.

just det här med att jag blir täppt i näsan av 15mg tycker jag är oroande. jag är ung och frisk....
Senast redigerad av Mäki 2015-10-24 kl. 20:04.
Citera
2015-10-24, 22:36
Medlem
Psyktabus avatar
Hur tycker ni att Elvansen är jämfört med attentin/metamina?
Citera
2015-10-25, 07:15
Medlem
LisbethSalamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Tror vi är någonting på spåret. Men hur får man igång blodet? om man har ett stillasittande jobb? När jag försöker dricka mycket vatten pissar jag ut allting på en gång, alltså pissar säkert 3-5 gånger per timme då, vilket känns som att det bara blir mer vätskebrist?

Tog en treo nu och det känns bättre, men man kan inte ta det hela tiden pga magen har jag hört.

just det här med att jag blir täppt i näsan av 15mg tycker jag är oroande. jag är ung och frisk....

Gå en snabb promenad på lunchen om du har tid,om du känner dig lite kall & det borde hjälpa att lätta trycket i näsan. Att förbättra konditionen hjälper och det kan du göra efter jobbet. Ät mer fiberrik mat, mer grönsaker, bönor, ris. Det innehåller mer vatten i sig och är fiberrikt så du behöver inte dricka lika mycket för att ta igen dig. Om du äter något torrt fiber tex popcorn så suger det upp vätska. Undvik kaffe eftersom det är vätskedrivande, sporrar också på elvansen mycket & rök helst inte eftersom det drar ihop blodkärlen & stressar kroppen. Drick mindre mängder i taget, vätskeersättning om du har tränat hårt kan vara bra.
Citera
2015-10-27, 11:36
Medlem
Redlinezs avatar
Är det någon här som får ut benso samtidigt som ni går på elvanse? Bara nyfiken.
Citera
2015-10-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Är det någon här som får ut benso samtidigt som ni går på elvanse? Bara nyfiken.

Jodå. Har diazepam , zolpidem och nitrazepam. Men tar dem inte då benso för min problematik är mer eller mindre verkningslösa. Känner mig inte heller mer hjälpt eller annorlunda av att ta dem samtidigt som Elvanse.
Citera
2015-10-27, 19:24
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Jodå. Har diazepam , zolpidem och nitrazepam. Men tar dem inte då benso för min problematik är mer eller mindre verkningslösa. Känner mig inte heller mer hjälpt eller annorlunda av att ta dem samtidigt som Elvanse.

Fin blandning i mina ögon. Men alla är ju olika!
Citera
2015-10-28, 15:47
Medlem
Firkraags avatar
Höjde dosen till 50mg i Måndags, vilket jävla lyft. Hade dagar där jag knappt kände av effekten av instegs dosen men nu känns det bättre under en längre tid. Enda klagomålet är väl de 1-2 timmar efter man ätit den, jobbigt lång tid.
Citera
2015-10-28, 16:13
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firkraag
Höjde dosen till 50mg i Måndags, vilket jävla lyft. Hade dagar där jag knappt kände av effekten av instegs dosen men nu känns det bättre under en längre tid. Enda klagomålet är väl de 1-2 timmar efter man ätit den, jobbigt lång tid.

Härligt att det börjar kännas bra. Håller med om det är drygt att vänta.
Jag äter 70mg om dagen men känner att jag behöver mer som jag kan ta på eftermiddagen också när det börjar dippa lite.
Citera
2015-10-29, 10:02
Medlem
Powens avatar
Citat:
Härligt att det börjar kännas bra. Håller med om det är drygt att vänta.
Jag äter 70mg om dagen men känner att jag behöver mer som jag kan ta på eftermiddagen också när det börjar dippa lite.

Jag får inte mer än 70mg utskrivet då min läkare säger att det är maxdos. Skulle också behöva fylla på framåt eftermiddagen. Annars tycker jag elvansen fungerar skapligt om man jämför med ritalin och concerta.
Citera
2015-10-29, 10:04
Medlem
Powens avatar
Citat:

Stesolid och nitrazapem. Behövs verkligen när det dippar efter 5-6 timmar.
Citera
2015-10-29, 10:28
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Jag får inte mer än 70mg utskrivet då min läkare säger att det är maxdos. Skulle också behöva fylla på framåt eftermiddagen. Annars tycker jag elvansen fungerar skapligt om man jämför med ritalin och concerta.

Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Stesolid och nitrazapem. Behövs verkligen när det dippar efter 5-6 timmar.

Konstigt att din läkare säger så. Det är väl för barn den dosen?
Har du provat förklara att du verkligen behöver mer och försökt byta läkare?
Jo håller med dig att elvanse är mycket bättre än metylfenidat
Jag skulle också behöva benso. Har bara imovane och lyrica men behöver få benso insatt.
Käkar hellre benso än lyrica
Citera
2015-10-29, 10:32
Medlem
Powens avatar
Citat:
Konstigt att din läkare säger så. Det är väl för barn den dosen?
Har du provat förklara att du verkligen behöver mer och försökt byta läkare?
Jo håller med dig att elvanse är mycket bättre än metylfenidat
Jag skulle också behöva benso. Har bara imovane och lyrica men behöver få benso insatt.
Käkar hellre benso än lyrica

Har försökt med allt men läkaren insisterar på att 70mg är maxdos enligt tillverkaren. Går på privat mottagning så funderar på att byta därifrån. Frågade även om jag kunde få tillbaka lyrica som jag hade förr men det passade inte med elvanse enligt läkaren heller. Själv tycker jag lyrica är tusen gånger bättre än benso
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in