Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Angående om NB hade för avsikt att genomföra ett övergrepp när han begav sig hemifrån. Jag är osäker på vad jag ska tro egentligen.
NB åkte hemifrån men inte klädd i arbetskläder som han brukade ha när han arbetar.
Källa:IB vittnesmål
NB är istället klädd i joggingbyxor. De är lätta att ta av snabbt utan krångel, lätt att stoppa ner handen i för att komma åt sitt könsorgan. Fan vet om inte NB hade en bestämd avsikt med att åka hemifrån den där söndagen?
Bra tänkt! Han eller om det var frun säger dock i något av förhören att han inte brukar ha sina arbetskläder på sig på söndagarna, även om han gjorde jobb.
Jag tycker tvätten och att brodern reagerade på det och frun försökte dölja det i förhören är nästan mer intressant. En av de saker man letar efter i en utredning mot en misstänkt brottsling är ju avvikelser från personens normala mönster, i den mån det finns något sånt. "Hata slumpen". Här har vi då en plötsligt avvikelse från vad hans bror beskriver som regelbundna vanor: (sid 1070)
Citat:
(Fråga) Har din bror mördad Lisa Holm?
(Svar) Jag vill inte anklaga någon men jag vet inte. Han har aldrig gjort något dåligt. Jag tycker bara att det är konstigt det med kläderna. Vi tvättar alltid kläderna på lördag kväll vi slänger
kläderna i tvätten på lördag. Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.
Citat:
(fråga) Han försöker han förmå dig att inte berätta om tvätten?
(Svar) Ja. Han sade detta väldigt tydligt och klart att detta skulle vi inte berätta för någon. Han
hotade inte eller så men han sade ni får inte vara dumma, ni får inte berätta det för polisen
Hustrun säger första gången i förhöret "NEJ" på frågan om hon tvättade Aivaras kläder på söndagen, men "Vet inte" om frågan om sin makes. När mer detaljerade uppgifter kommer fram så kommer hon plötsligt ihåg och berättar också om mannens uppmaning. Det går ju att tolka som att hon inte vill ljuga i första förhöret, men inte heller säga sanningen. Hon är också lite otydlig om vem som egentligen tog initiativet till byxtvätt. Hon själv säger hon i första förhöret, mannen i nästa och i förhöret i Litauen säger hon att det definitivt var hon själv. Men i detta förhör verkar hon allmänt försöka framställa mannen i så bra dager som möjligt. Nu har han plötsligt inga sexuella problem och han var garanterat hemma kl 19 på söndagen.