Citat:
Ursprungligen postat av
Tradern69
Lisa hittas med en snara runt halsen, brott på tungbenet..finns spår av snaran på Lisas hud runt halsen enligt obduktionsprotokollet. Silvertejp hittas över snaran..både mun och näsa, samt delar av ansiktet finns silvertejp.
Denne rättsläkare kan bara läst själva obduktionsprotokollet. Intervjun lades ut kl 16:24 igår så han har nog inte hunnit med att läsa så mycket.
Tycker hans uttalande säger mer om honom än själva händelsen.
Inget av det du skriver tyder på död genom hängning, bara att hängning genomförts. Du verkar fortfarande inte förstå den distinktionen. Det är ju just tidpunkt och medicinsk orsak till död rättsläkaren här diskuterar (allt annat än obduktionsprotokollet är då i stort sett helt ovidkommande).
Att det man kan utläsa från obduktionen är att det är allt annat än säkert när det gäller att fastställa att hon dog av hängning vid den tidpunkt åklagaren hävdar är svårt att få mer svart på vitt än detta uttalande från en namngiven auktoritet.
Detta är dock inte detsamma som att det utesluter att det gick till som åklagaren hävdar vill jag understryka. Att man inte kan visa det tydligare är dock, precis som juristen i fråga och jag själv hävdat, ett problem för åklagaren och något som en god advokat borde kunna använda för att väcka tvivel om att det gått till som åklagaren hävdar.
Jag diskuterar bevisläget med avseende på åklagarens gärningsbeskrivning inför förhandlingen. Du verkar känslomässigt vilja diskutera skuldfrågan, det är inte så intressant i mina ögon. Dock står det naturligtvis dig fritt att göra det (vore dock tacksam om du läste lite mer noga vad jag egentligen skriver om du skall kommentera mina inlägg).