2015-10-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan av ngn anledning inte kopiera i dokumentet, tog en skärmdump och la den här:

https://minfil.org/t5gckebab4/Lisa.prel.obd..tiff
Detta är en bild inlagd i dokumentet, en scannad kopia av ett papper.
2015-10-24, 12:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Angående min tidigare kommentar kring att juristen hävdar att tidslinjen är orimlig ger en egen enkel skattning av hur detta skulle kunna ske något i den här stilen:

18:30-18:33 oplanerat möte/överfall efter denna tidpunkt (han kan inte vetat att hon skulle bli ensam eller ta sig hem på det här sättet), överfall, bråk eller olycka.

18:45 oskadliggjord/medvetslös/pacificerad i ladan

19:00 hängning/kvävning igång efter att rep etc plockats ihop, trätts runt hals på det levande (möjligen avvärjande) offret och arrangerats i relation till rör etc

19:20 offret avlidet genom kvävning/hängning (ungefärlig minimi tid som kvävningen kan ha tagit om hon verkligen skall vara avliden av detta)

19:30 avfärd från platsen efter skenhängning avbrutits och hon plockats ner, knutits loss och flyttats till bil etc

19:35 ankomst vid bod

19:43 intagen i bod och intryckt i skåp

19:47 hemma

19:54 avfärd butik efter att ha hämtat upp och talat med frun

20:04 ankomst butik

Problemen med denna tidslinje:

· Ingen tid för substantiellt samtal/interaktion med offret före eller i samband med brottet

· Ingen tid för insamling av hennes prylar på brottsplatsen/brottsplatser med efterföljande spridning etc

· Ingen tid för undanröjning av spår överhuvudtaget

· Ingen tid för byte av gärningsmannens kläder eller avtvagning av blod etc (och ingen tid för inspektion av om det behövdes kan heller ha genomförts)

· Ingen tid för Skype-samtalet med mamman (var väl en kvart enligt åklagarsidan)? Denna punkt gör ju att tidslinjen som förslag på faktiskt händelseförlopp inte bara är ytterst osannolik utan snarare omöjlig.

· Ingenting kan ha gått fel eller tagit en minut extra utöver vad som verkligen krävs för att ens hinna göra varje steg i målinriktad stress utan någon som helst hickup (typ att det är svårare än väntat att flytta offret till ett skåp eller att få upp ett rep över ett rör e d)

· Ingen tid för någon som helst eftertanke eller planering av nästa steg någonstans, och detta för ett brott som i grunden måste varit i allt väsentligt oplanerat när det gäller tidpunkt etc

· Denna enormt effektiva (och till synes helt meningslösa eftersom han näppeligen kan ha haft tid att utföra något sexualrelaterat) målmedvetenhet bara för att hinna hem och genast ta med frugan för att köpa pizza (inte ens då när han är hemma stannar han upp och funderar på om han behöver dölja spår av sitt brott eller dylikt utan drar direkt iväg med frugan då hon föreslår det)*

Det här är i mina ögon definitionen av en ”orimlig tidslinje”. I praktiken skulle gärningsmannen förmodligen inte ens ha hunnit genomföra det som de hävdar ha gjorts i ladan innan han skall dyka upp på butikens bilder.

För att förekomma onödiga kommentarer om att detta skulle visa (eller innebära att jag hävdar) den åtalades oskuld är så självklart inte fallet. Dock är det ett stort problem för åklagarsidan att ett påstått brott inte gärna kan ha gått till som de hävdar. Det kommer att bli intressant att se vad (om något) försvaret kan göra av denna problematik.

Emballering och bortskaffande av emballage skulle också hinnas med om man nu använt MGMs bil.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-10-24 kl. 12:58.
2015-10-24, 12:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
s 1293. Mmm, men du säger att han eventuellt är hemma runt nitton, när är det i förhållande
---till när han sitter på trappan och röker?

s1312 Irina uppger att när hon tidigare sagt på det viset, så var hon förvirrad. Nu har hon återfått
medvetandet. Hon säger att Nerijus pratade med sin mamma vid 19-tiden. Även Gustav har
sett Nerijus vid 19-tiden. Därför måste Nerijus varit hemma redan kl 19:00.

NB bekräftar detta. Även GJ bekräftar detta i FUP sedan.

Så då hade det såklart varit bra att ta del i FUP om NB mobil. IB:s mobil finns med. AB:s mobil finns med. För att kunna dementera eller bekräfta NB:s samtal med sin mor runt 19:00.
Men NB:s registering av mobil finns inte med i FUP. Varför?
Irina är i det sista förhöret i Litauen säker på att NB pratade med sin mor 19:00 150607. Jag ville bekräfta utesluta detta genom att läsa FUP. NB:s mobil nämns överhuvudtaget inte! Står det något om ett mobilsamtal kl 19:00 till sin mor då kanske?) Läser jag fel?
Detta är av stor vikt anser jag. För då ger det NB ca 30min på sig att göra allt han ska ha gjort. Orimligt som jag ser det(?), iallafall själv. Cafeet, tejp, hängning, inplastning av LH? (inga fynd i bilen), kör till sista huset i längan? in i garaget, ut ur garaget, kastar ev id, visa kort m.m, längs med kort sträcka?, till Martorp, ut med liket ur bilen, in i byssan, av med plasten, trycka in liket i skåpet, gå till bilen, köra hem till hemmet. Hej mamma!

Har för mig (99% säker) att AJs fru i FUP säger att hon såg båda bröder och IB stå utanför deras hem 5 eller 10 minuter över 18:00.
2015-10-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Lisa hittas med en snara runt halsen, brott på tungbenet..finns spår av snaran på Lisas hud runt halsen enligt obduktionsprotokollet. Silvertejp hittas över snaran..både mun och näsa, samt delar av ansiktet finns silvertejp.

Denne rättsläkare kan bara läst själva obduktionsprotokollet. Intervjun lades ut kl 16:24 igår så han har nog inte hunnit med att läsa så mycket.

Tycker hans uttalande säger mer om honom än själva händelsen.
Inget av det du skriver tyder på död genom hängning, bara att hängning genomförts. Du verkar fortfarande inte förstå den distinktionen. Det är ju just tidpunkt och medicinsk orsak till död rättsläkaren här diskuterar (allt annat än obduktionsprotokollet är då i stort sett helt ovidkommande).

Att det man kan utläsa från obduktionen är att det är allt annat än säkert när det gäller att fastställa att hon dog av hängning vid den tidpunkt åklagaren hävdar är svårt att få mer svart på vitt än detta uttalande från en namngiven auktoritet.

Detta är dock inte detsamma som att det utesluter att det gick till som åklagaren hävdar vill jag understryka. Att man inte kan visa det tydligare är dock, precis som juristen i fråga och jag själv hävdat, ett problem för åklagaren och något som en god advokat borde kunna använda för att väcka tvivel om att det gått till som åklagaren hävdar.

Jag diskuterar bevisläget med avseende på åklagarens gärningsbeskrivning inför förhandlingen. Du verkar känslomässigt vilja diskutera skuldfrågan, det är inte så intressant i mina ögon. Dock står det naturligtvis dig fritt att göra det (vore dock tacksam om du läste lite mer noga vad jag egentligen skriver om du skall kommentera mina inlägg).
2015-10-24, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Och precis som juristen som kommenterade fallet direkt konstaterade är det inte bara osannolikt utan i stort sett otänkbart att det skulle gått till på det sättet för alla som haft med såna här ärenden att göra. Saker tar betydligt längre (inte kortare) tid att genomföra i praktiken i förhållande till vad man kan tänka sig i ett absolut best case scenario. Det gäller alla delar - här får det inte gälla någon. Det handlar alltså inte exempelvis om att köra en sträcka på en tid (det kan man ju lyckas med att göra i stort sett optimalt) utan om en komplicerad kedja av gärningar som skall ha utförts optimalt utan minsta fördröjning på ett sätt som inte kan ha en rimlig förklaring.

Och att han "hoppade in" är väl inte vad åklagarsidan hävdar kring Skypesamtalet vad jag förstår. Skulle det samtalet med honom varit en kvart är gärningsbeskrivningen inte bara ytterligt osannolik, snarare omöjlig. Det gäller även om samtalet varade 10 minuter, så svårsmält är tidslinjen redan som det är. Jag håller alltså med juristen i fråga om att ingen kunnig person på allvar tro att det gått till på det sätt som åklagaren hävdar. Lika lite som juristen i fråga hävdar jag dock att det svarar på skuldfrågan i fallet. Men ett problem för åklagaren är det och advokaten borde om hon är skicklig kunna göra en hel del av den här problematiken.

Att binda händer och fötter först med tejp..och sedan hänga upp en tjej på 45-50 kg är ingen match för en hantverkare ( om det gått till på något sådant sätt).. Avtryck av silvertejp görs väl inte på kläder..Det tog 2-2,5 timme innan pappan var där.
2015-10-24, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej slutförvaring i klädskåpet.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En sak som slår en är.

Mördaren hade inga problem med att placera Lisa i skåpet osedd.

Men uppenbarligen hade problem med att flytta liket vidare till en plats som aldrig kan hittas.

Eller..............

Var skåpet tänkt som en slutförvaring.

Vilket leder oss till.

Är det då bättre att flytta liket till sin egen hemmiljö.

Än att lämna det kvar på mordplatsen.

Och slänga hennes ägodelar på vägen till förvaringen.

Det kan jag aldrig tänka mig att klädskåpet skulle ha varit för en sluförvaring. Slutdestinationen skulle nog ha blivit en sådan som gjorde att BO skulle ha blivit (och förblivit) ett ouppklarat försvinnande. Precis som i Helena-fallet.

I dessa trakter runt Blomberg hade han mycket goda möjligheter med att ha lyckats i sitt uppsåt.
Medlem
Jag har skrivit förut, inside information, för att jag bor här. Här - är i detta fallet på Kinnekulle.

Finns det ens någon möjlighet att det skulle vara Litauen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Snälla, LÄS FUP! Kamerabilderna vid Källby ( när de köper pizzor) visar att det är den 6:e juni de är där. Dvs på LÖRDAGEN..inte söndagen.

Lillbrodern har sagt i förhör att NB INTE var hemma vid den aktuella tidpunkten när Lisa försvann.
Således har inte NB suttit på någon trappa och druckit kaffe. Moderns vittnesmål är totalt meningslöst då hon ljugit.

Läser FUP, och om du kollar sid. 389-393 så ser du att datumen där är på söndagen.
2015-10-24, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hm, plötsligt har nu IB öppnat sin facebook igen. Står tydligt och klart: Gift med NB... så detta är inget hon verkar skämmas för...

https://www.facebook.com/irinka.skripeliova?pnref=lhc
Ja, facebook är lite lurigt på flera sätt. Nu står Irina återigen som fru hos Nerijus dessutom. Antagligen bara just för att Irinka - Irina öppnat sitt konto igen lagomt i tid till skriverierna om att hon blev hotad. Och som urpsrungsstad står ju återigen detta Angarsk ryssland, södra Sibirien.
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Ja, bland annat sid 856-857 i FUP.

”Gods:
5503/26565–15/G017 Trosa – Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
Bilden visar trosornas framstycke på rätsidan. Undersökt område (a) är markerad på bilden.
5503/26565-15 12 (27) K698204-15
856

DNA
I ett undersökt område på högra sidan av framstycket, rätsidan(a), påvisades sekret/DNA. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius (grad -4).”

Men att hennes DNA förekommer på material tillhörande lisa skapar väldigt huvudbry och är svårt att förstå. Förvisso gillar inte herr Nerijus att duscha, men att han skulle kunna bära över spårbart DNA från Irina till tillhörigheter är svårt att förstå. Utan att på något vis vara insatt i hur DNA transfer i sociala spridningsmönster. Har mamman någonting att tillägga, månntro?

Solförmörkelsens Kuk Lux Lan i nätverkandets anda
Har taskspelaren burit DNA't på det mest pittoreskt tänkbara sättet? Då flyttas ribborna i ordspråket : att tiga är guld Aurum, men silvertejpen talar.
Han dansar runt och spermar ned väggarna, kanske skiter lite samtidigt som någon där ovan dör.
Intergralen upp och ned som skydd och hjälm betraktat.
2015-10-24, 12:36
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men alltså, poängen är att hon ville jobba och göra rätt för sig. Just den här dagen kunde inte någon förälder skjutsa. Vad är det som säger att hon alltid skulle ta mopeden dit? Betalade hon sin egen bensin? Vad tjänade hon? Pseudodiskussion som inte leder någon vart.

Tack! Precis min tanke. Alla har rätt oavsett att få egna livserfarenheter. Trots att soppan är dyr. Och när ska vi sluta curla barnen.
Ingen kunde i sin vildaste fantasi ens tänka att det jobbade en lustmördare i området
2015-10-24, 12:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja precis, det är många här som menar att det borde finnas punktblödningar i ögonen också, därför ville jag veta om det ingår vid hängning eller inte. Tror brott på tungbenet är en säker indikation på hängning och att dödsorsaken därmed är fastställd.

Tejpen kring mun och näsa tillkom efter snaran, för er som tror att han kvävde henne med tejp.
Utan att kunna förankra det i litteratur eller med exempel så skulle jag tro att tungbenet även kan knäckas om man hänger en död person.
2015-10-24, 12:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
http://www.expressen.se/gt/visade-bild-pa-lisa--da-brot-hustrun-ihop/

Citat.
När hustrun släpptes den 13 juni, som fortsatt misstänkt för grovt skyddande av brottsling, visade det sig att hon kunde kvittera ut både sin egen mobiltelefon, den huvudmisstänkte makens och hans brors – utan att telefonerna hade undersökts i utredningen.

Efter häktets blunder lämnade hustrun makens och hans brors telefoner till en person i Blomberg, och bad denna att ge tillbaka dessa när duon skulle bli fria.

Personen har lämnat mobiltelefonerna till polisen.

Sin egen telefon behöll hon. Polisen upptäckte fadäsen precis när hustrun skulle flyga till Litauen den 24 juni – och hon stoppades på Arlanda där telefonen beslagstogs och hon utsattes för kroppsbesiktning.

Detta var tur de upptäckte blundern med mobiltelefonerna.

"GW om utredarna i Lisa Holm-fallet: "Inga ljushuvuden direkt""

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in