Brodern nämner ju klädtvätten och spräcker alibit redan den 14 juni...
Aivaras; 2015-06-14 12:20
Söndagen den 7 Juni
Vill du ändra något i de berättelser du tidigare uppgivit angående denna dag?
Nu har du chansen att ändra dig! Är det något du vill ändra så ändra dig nu!
Jag skall tänka igenom om jag har sagt något fel.
Allt som jag sagt skulle vara likadant men en sak var väldigt konstigt. När min bror kom
tillbaka 16.30 på kvällen. Jag vet inte varför hans hustru tvättade hans kläder.
Jag vet inte varför.
Du är på rätt väg men du har inte berättat hela sanningen!
Aivaras du skall inte ta på dig något som din bror kanske har gjort, Du skall berätta allt
du vet!
Jag tror nog att även din advokat tycker att du skall berätta
Apropå kl.18 när vi drack kaffe han sade han till mig säg till dem att vi drack klockan sex.
Jag vet verkligen inte om det var klockan sex men sedan att han åkte till Källby, det var
verkligen så.
[...]
Pratar du med Nerijus när han är hemma? Jag tror vi rökte bara. Han var redan ombytt
Åker han sedan igen då?
Jag gick och tittade på film och hörde hur han åkte iväg. Han stängde dörren. En serie går
40-50 minuter och sedan träffade jag hustrun i köket och då var han inte hemma och då var
klockan ca 17.30. Hustrun säger till mig han bytte om men jag förstår inte varför.
En annan dag så säger han till mig. Var inte dum berätta inte för snutarna att jag har bytt om
Hur länge är han borta?
Det är svårt att säga. Jag har inte tittat på klockan. Det var efter 18. Om jag hade gjort jobbet
så hade det gått snabbt. Att fixa en plåtbit tar 20 minuter,
[...]
Vad hade han svarat henne?
Han var inte där då. Det var nästa dag vi var ihop alla tre.
På natten visade sig polisen.
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när
kläderna varit så smutsiga. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen
din dumma kärring.
[...]
Då kan du egentligen inte säga att han har varit hemma efter kaffet i och med att du
inte såg honom?
Kanske han inte har varit hemma. 100% jag kan inte påstå men jag tror det för att deras dörrar
alltid är stängda. Oftast när jag går och röker ute så brukar de ansluta.
Anslöt de något till rökningen efter den tid han kom hem under kvällen?
Det var rätt sent, precis innan mörkret föll så rökte vi tillsammans. Det var lite mörkare.
Vilken tid kan det ha varit?
Kanske vid 22 tiden
Gick du ut och rökte själv efter kaffe och emellan 22 tiden?
Nej det gjorde jag inte. Jag gick sedan och lade mig vid 22.30-23.
Efter din bror kommit hem befann du dig i ditt rum hela tiden?
Ja
Har din bror mördad Lisa Holm?
Jag vill inte anklaga någon men jag vet inte. Han har aldrig gjort något dåligt. Jag tycker bara
att det är konstigt det med kläderna. Vi tvättar alltid kläderna på lördag kväll vi slänger
kläderna i tvätten på lördag. Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.
Duschade han bara en gång per månad?
Jag menar väldigt sällan. Om hustrun byter i sängen så får hon säga till honom att duscha
men han vill inte göra det. Jag duschar varje dag. Hustrun säger att han är pappas pojk och
jag är mammas pojk. Han är verkligen pappas barn
[...]
Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att
han var hemma klockan sex.
Irina berättar också rätt omedelbart om byxtvätten...
2015-06-15
Om Tvättningen/ Kläder
Irina har bekräftat dina uppgifter om att Nerijus kom hem och bad henne tvätta kläder.
Aivaras; 2015-06-14 12:20
Söndagen den 7 Juni
Vill du ändra något i de berättelser du tidigare uppgivit angående denna dag?
Nu har du chansen att ändra dig! Är det något du vill ändra så ändra dig nu!
Jag skall tänka igenom om jag har sagt något fel.
Allt som jag sagt skulle vara likadant men en sak var väldigt konstigt. När min bror kom
tillbaka 16.30 på kvällen. Jag vet inte varför hans hustru tvättade hans kläder.
Jag vet inte varför.
Du är på rätt väg men du har inte berättat hela sanningen!
Aivaras du skall inte ta på dig något som din bror kanske har gjort, Du skall berätta allt
du vet!
Jag tror nog att även din advokat tycker att du skall berätta
Apropå kl.18 när vi drack kaffe han sade han till mig säg till dem att vi drack klockan sex.
Jag vet verkligen inte om det var klockan sex men sedan att han åkte till Källby, det var
verkligen så.
[...]
Pratar du med Nerijus när han är hemma? Jag tror vi rökte bara. Han var redan ombytt
Åker han sedan igen då?
Jag gick och tittade på film och hörde hur han åkte iväg. Han stängde dörren. En serie går
40-50 minuter och sedan träffade jag hustrun i köket och då var han inte hemma och då var
klockan ca 17.30. Hustrun säger till mig han bytte om men jag förstår inte varför.
En annan dag så säger han till mig. Var inte dum berätta inte för snutarna att jag har bytt om
Hur länge är han borta?
Det är svårt att säga. Jag har inte tittat på klockan. Det var efter 18. Om jag hade gjort jobbet
så hade det gått snabbt. Att fixa en plåtbit tar 20 minuter,
[...]
Vad hade han svarat henne?
Han var inte där då. Det var nästa dag vi var ihop alla tre.
På natten visade sig polisen.
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när
kläderna varit så smutsiga. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen
din dumma kärring.
[...]
Då kan du egentligen inte säga att han har varit hemma efter kaffet i och med att du
inte såg honom?
Kanske han inte har varit hemma. 100% jag kan inte påstå men jag tror det för att deras dörrar
alltid är stängda. Oftast när jag går och röker ute så brukar de ansluta.
Anslöt de något till rökningen efter den tid han kom hem under kvällen?
Det var rätt sent, precis innan mörkret föll så rökte vi tillsammans. Det var lite mörkare.
Vilken tid kan det ha varit?
Kanske vid 22 tiden
Gick du ut och rökte själv efter kaffe och emellan 22 tiden?
Nej det gjorde jag inte. Jag gick sedan och lade mig vid 22.30-23.
Efter din bror kommit hem befann du dig i ditt rum hela tiden?
Ja
Har din bror mördad Lisa Holm?
Jag vill inte anklaga någon men jag vet inte. Han har aldrig gjort något dåligt. Jag tycker bara
att det är konstigt det med kläderna. Vi tvättar alltid kläderna på lördag kväll vi slänger
kläderna i tvätten på lördag. Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.
Duschade han bara en gång per månad?
Jag menar väldigt sällan. Om hustrun byter i sängen så får hon säga till honom att duscha
men han vill inte göra det. Jag duschar varje dag. Hustrun säger att han är pappas pojk och
jag är mammas pojk. Han är verkligen pappas barn
[...]
Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att
han var hemma klockan sex.
Irina berättar också rätt omedelbart om byxtvätten...
2015-06-15
Om Tvättningen/ Kläder
Irina har bekräftat dina uppgifter om att Nerijus kom hem och bad henne tvätta kläder.
"Det har i flera månader varit gåtan i den här tragedin"