2015-10-24, 13:49
Avstängd
micro113s avatar
Brodern nämner ju klädtvätten och spräcker alibit redan den 14 juni...

Aivaras; 2015-06-14 12:20

Söndagen den 7 Juni
Vill du ändra något i de berättelser du tidigare uppgivit angående denna dag?
Nu har du chansen att ändra dig! Är det något du vill ändra så ändra dig nu!

Jag skall tänka igenom om jag har sagt något fel.
Allt som jag sagt skulle vara likadant men en sak var väldigt konstigt. När min bror kom
tillbaka 16.30 på kvällen. Jag vet inte varför hans hustru tvättade hans kläder.
Jag vet inte varför.

Du är på rätt väg men du har inte berättat hela sanningen!
Aivaras du skall inte ta på dig något som din bror kanske har gjort, Du skall berätta allt
du vet!
Jag tror nog att även din advokat tycker att du skall berätta

Apropå kl.18 när vi drack kaffe han sade han till mig säg till dem att vi drack klockan sex.
Jag vet verkligen inte om det var klockan sex men sedan att han åkte till Källby, det var
verkligen så.

[...]

Pratar du med Nerijus när han är hemma? Jag tror vi rökte bara. Han var redan ombytt
Åker han sedan igen då?

Jag gick och tittade på film och hörde hur han åkte iväg. Han stängde dörren. En serie går
40-50 minuter och sedan träffade jag hustrun i köket och då var han inte hemma och då var
klockan ca 17.30. Hustrun säger till mig han bytte om men jag förstår inte varför.
En annan dag så säger han till mig. Var inte dum berätta inte för snutarna att jag har bytt om

Hur länge är han borta?
Det är svårt att säga. Jag har inte tittat på klockan. Det var efter 18. Om jag hade gjort jobbet
så hade det gått snabbt. Att fixa en plåtbit tar 20 minuter,

[...]

Vad hade han svarat henne?
Han var inte där då. Det var nästa dag vi var ihop alla tre.
På natten visade sig polisen.
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när
kläderna varit så smutsiga
. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen
din dumma kärring.

[...]

Då kan du egentligen inte säga att han har varit hemma efter kaffet i och med att du
inte såg honom?
Kanske han inte har varit hemma. 100% jag kan inte påstå men jag tror det för att deras dörrar
alltid är stängda.
Oftast när jag går och röker ute så brukar de ansluta.

Anslöt de något till rökningen efter den tid han kom hem under kvällen?
Det var rätt sent, precis innan mörkret föll så rökte vi tillsammans. Det var lite mörkare.

Vilken tid kan det ha varit?
Kanske vid 22 tiden

Gick du ut och rökte själv efter kaffe och emellan 22 tiden?
Nej det gjorde jag inte. Jag gick sedan och lade mig vid 22.30-23.

Efter din bror kommit hem befann du dig i ditt rum hela tiden?
Ja

Har din bror mördad Lisa Holm?
Jag vill inte anklaga någon men jag vet inte. Han har aldrig gjort något dåligt. Jag tycker bara
att det är konstigt det med kläderna. Vi tvättar alltid kläderna på lördag kväll vi slänger
kläderna i tvätten på lördag. Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.

Duschade han bara en gång per månad?
Jag menar väldigt sällan. Om hustrun byter i sängen så får hon säga till honom att duscha
men han vill inte göra det. Jag duschar varje dag. Hustrun säger att han är pappas pojk och
jag är mammas pojk. Han är verkligen pappas barn

[...]

Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma

Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att
han var hemma klockan sex.

Irina berättar också rätt omedelbart om byxtvätten...

2015-06-15
Om Tvättningen/ Kläder
Irina har bekräftat dina uppgifter om att Nerijus kom hem och bad henne tvätta kläder.
2015-10-24, 13:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont

Varför är det inte taget DNA eller fingeravtryck på alla sakerna om hittades på vägen mot Martorp?
Är det mobilskal, kvitton och körkort du menar? Alla dessa är undersökta och protokollförda i FUP. Inga fingeravtryck eller DNA har påvisats.
2015-10-24, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Brodern nämner ju klädtvätten och spräcker alibit redan den 14 juni...

Aivaras; 2015-06-14 12:20

Söndagen den 7 Juni
Vill du ändra något i de berättelser du tidigare uppgivit angående denna dag?
Nu har du chansen att ändra dig! Är det något du vill ändra så ändra dig nu!

Jag skall tänka igenom om jag har sagt något fel.
Allt som jag sagt skulle vara likadant men en sak var väldigt konstigt. När min bror kom
tillbaka 16.30 på kvällen. Jag vet inte varför hans hustru tvättade hans kläder.
Jag vet inte varför.

Du är på rätt väg men du har inte berättat hela sanningen!
Aivaras du skall inte ta på dig något som din bror kanske har gjort, Du skall berätta allt
du vet!
Jag tror nog att även din advokat tycker att du skall berätta

Apropå kl.18 när vi drack kaffe han sade han till mig säg till dem att vi drack klockan sex.
Jag vet verkligen inte om det var klockan sex men sedan att han åkte till Källby, det var
verkligen så.

[...]

Pratar du med Nerijus när han är hemma? Jag tror vi rökte bara. Han var redan ombytt
Åker han sedan igen då?

Jag gick och tittade på film och hörde hur han åkte iväg. Han stängde dörren. En serie går
40-50 minuter och sedan träffade jag hustrun i köket och då var han inte hemma och då var
klockan ca 17.30. Hustrun säger till mig han bytte om men jag förstår inte varför.
En annan dag så säger han till mig. Var inte dum berätta inte för snutarna att jag har bytt om

Hur länge är han borta?
Det är svårt att säga. Jag har inte tittat på klockan. Det var efter 18. Om jag hade gjort jobbet
så hade det gått snabbt. Att fixa en plåtbit tar 20 minuter,

[...]

Vad hade han svarat henne?
Han var inte där då. Det var nästa dag vi var ihop alla tre.
På natten visade sig polisen.
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när
kläderna varit så smutsiga
. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen
din dumma kärring.

[...]

Då kan du egentligen inte säga att han har varit hemma efter kaffet i och med att du
inte såg honom?
Kanske han inte har varit hemma. 100% jag kan inte påstå men jag tror det för att deras dörrar
alltid är stängda.
Oftast när jag går och röker ute så brukar de ansluta.

Anslöt de något till rökningen efter den tid han kom hem under kvällen?
Det var rätt sent, precis innan mörkret föll så rökte vi tillsammans. Det var lite mörkare.

Vilken tid kan det ha varit?
Kanske vid 22 tiden

Gick du ut och rökte själv efter kaffe och emellan 22 tiden?
Nej det gjorde jag inte. Jag gick sedan och lade mig vid 22.30-23.

Efter din bror kommit hem befann du dig i ditt rum hela tiden?
Ja

Har din bror mördad Lisa Holm?
Jag vill inte anklaga någon men jag vet inte. Han har aldrig gjort något dåligt. Jag tycker bara
att det är konstigt det med kläderna. Vi tvättar alltid kläderna på lördag kväll vi slänger
kläderna i tvätten på lördag. Han är dålig på duscha. Han duschar en gång per månad.
Han kom hem bytte om och hon tvättar direkt.

Duschade han bara en gång per månad?
Jag menar väldigt sällan. Om hustrun byter i sängen så får hon säga till honom att duscha
men han vill inte göra det. Jag duschar varje dag. Hustrun säger att han är pappas pojk och
jag är mammas pojk. Han är verkligen pappas barn

[...]

Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma

Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att
han var hemma klockan sex.

Irina berättar också rätt omedelbart om byxtvätten...

2015-06-15
Om Tvättningen/ Kläder
Irina har bekräftat dina uppgifter om att Nerijus kom hem och bad henne tvätta kläder.

Ja, alibit spräcks.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag har kommit till den rättsmedicinska rapporten i FUP nu och där står att man konstaterat "framskriden förruttnelse". Är det någon härinne som vet exakt vad det innebär och varför detta uppstår?

Ett amatörmässigt svar: Kroppens vävnader börjar ju brytas ned efter döden när hjärtat stannar och syre och cirkulation upphör. Det är inte så att människor ligger fullt intakta som vaxdockor i sin kista, utan vi bryts ned till de atomer som vi en gång byggdes upp av. Värme skyndar på den processen som kallas förruttnelse, det är därför man brukar förvara döda människor i kylrum, eftersom en död kropp, precis som rutten mat, börjar lukta och det blir otrevligt för omgivningen.

Det är naturligtvis svårare att avgöra dödsorsaken hos en förruttnad kropp då det saknas vävnader hos vissa organ och man får svårare att se till sjukdomspåverkan osv.
Senast redigerad av Potifar2 2015-10-24 kl. 13:59.
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Är tejprullen hittad, den på en av bilderna
Tror med han tejpade henne ganska snart efter ficksamtalet innan han hängde upp henne
Hon vägde väl kanske max 50 kg
Han kanske hissade upp henne med repet

Precis så tror jag.Jag har inte läst fup men undrar om frun hade helt säkert alibi ?
Medlem
Förhöret med Marias (som jobbade på caféet) man på sidan 135 är intressant. Flera har sett en silvrig bil stå utanför caféet runt 17:30.

Men han säger att han såg två män i bilen.
Medlem
Kanske framkommer senare i FUP:en, men hur uppstod den så kallade legan inne i det stora rummet? Hon vart ju hängd inne i slaktrummet om jag inte minns fel? Har hon blivit strypt med ett snöre först, där inne, och sen blivit släpad till slaktrummet för att hängas? Eller slagen på benet (som hade tecken på trubbigt våld), släpad och sedan hängd?

Någon som kan(om det går) sammanfatta själva händelseförloppet och hur han i teorin skulle gått tillväga? Med alla tidpunkter osv inräknade.

Tycker det är väldigt konstigt att han har överfallit och mördat henne klockan 18.40+, sen infinner sig rätt snart på den lokala butiken och köper öl, chips samt cigg, och sen är hemma vid 19.30(?) och skype:ar morsan. Sedermera kunde obducenten konstatera att kroppen placerats inne i skåpen inom 3 timmar?

Är väl rätt uppenbart att det är han som har begått brottet(och gjort detta i stundens hetta, på ett extremt slarvigt sätt) men det hela måste ju ha gått väldigt snabbt, och bortsett från bajset i ladan så har han ju betett sig väldigt iskallt. Riktiga seriemördarvibbar, dvs skiter totalt i konsekvenserna och blir totalt uppslukad i det sexuella begäret.

Det äckligaste tycker jag är att han redan dagen innan förmodligen planerat att utföra dådet på Arnes svärdotter.
Senast redigerad av SysterMidnatt 2015-10-24 kl. 13:59.
2015-10-24, 13:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic84
Okey - så då är det i maskopi med varandra - AB och IB? Okey... Alla vittnesuppgifter om NB - att han har försökt locka med sig en kvinna dagen innan? Eller att han har setts vid andra tidpunkter vid ladan än vad han själv uppger skulle vara möjligt. Kan det vara så att AB och IB har bett Adriana ljuga ihop någon story för att sätta dit NB? Du förstår säkert själv hur osannoligt det börjar låta...

Det fina i kråksången är att vi har ett livstidsstraff att se framemot - han kommer hamna där han här hemma - inlåst för all framtid.

Tycker att åtminstone NB skulle ha känt igen svärdottern (och hon honom) till sin arbetsgivare efter alla dessa år som allt-i-allo-stalledräng, eller blev han helt besatt denna helg. Varför finns inget omtalat innan under de 6 år han jobbat i trakten?
2015-10-24, 13:58
Medlem
wwrs avatar
Hur lång tid var det mellan döden som den antagits och det hon hittades/fördes till kylrum?
2015-10-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det mobilskal, kvitton och körkort du menar? Alla dessa är undersökta och protokollförda i FUP. Inga fingeravtryck eller DNA har påvisats.

Ok. Fel av mig. Visade ingen sidanvisning i FUP. Tog inlägget tidigare för riktigt.
2015-10-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Förhöret med Marias (som jobbade på caféet) man på sidan 135 är intressant. Flera har sett en silvrig bil stå utanför caféet runt 17:30.

Men han säger att han såg två män i bilen.

Var inte NB på GUM:s gård då och ordnade fönsterbläcket hos GJ?
2015-10-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Oisin Cantwell förnekar sig aldrig "Det har i flera månader varit gåtan i den här tragedin"

Ett sådant här uttalande är bara befängt" Vad vet Oisin om NB och hans tidigare liv? Vad vi vet är att han umgåtts med kriminella personer i Blomberg. Personer som fått sparken från Blombergs cafè. NB har vid flera tillfällen blivit hotad.

Vad vet vi om hans umgängeskrets? Jag är övertygad om att NB har ett finger med i spelet när det gäller stölder/inbrott i trakten.

Vi trodde inte att Anders Eklund var kapabel att döda en 10 årig flicka..men det kunde han.. När man sedan nystade i hans liv så visade det sig att han även dödat en tjej i Falun runt millenieskiftet..

Tycker Oisin Cantwell är riktigt obegåvad när han skall kommentera saker som han inte har en susning om.

Oisin kanske tillhör den "grupp" som onanerar på arbetsplatsen och sprayar väggarna, kanske drar av ett skott i redaktionens toa lite då och då, kackar på golvet i nåt mörkerrum möjligen, det kanske är helt normalt. Har grov sadistisk våldsporr i sin dator och då inte ur journalistisk synvinkel utan för eget behag. Är det normalt så förstår jag honom, Oisin alltså.

Om vi visste allt om framtida mördare så skulle ju inga mord ske, då skulle de kunna förhindras med att vi låser in dem...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in