2015-10-24, 12:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En sak som slår en är.

Mördaren hade inga problem med att placera Lisa i skåpet osedd.

Men uppenbarligen hade problem med att flytta liket vidare till en plats som aldrig kan hittas.

Eller..............

Var skåpet tänkt som en slutförvaring.

Vilket leder oss till.

Är det då bättre att flytta liket till sin egen hemmiljö.

Än att lämna det kvar på mordplatsen.

Och slänga hennes ägodelar på vägen till förvaringen.

Det är mycket märkligt. När man ser bilder på Mobilfodral, jackan och hjälmen så är det ju inte ens gömt. Det ligger fullt synligt. Mycket märkligt.
2015-10-24, 12:25
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
För femtielfte gången: Rättsläkare avgör utan vidare om det är fråga om hängning och strypning, de tar helt enkelt inte fel.

Jag försökte förstå vad som händer i kroppen när någon hängs, okej? Dödsorsaken är dessutom kraftigt ifrågasatt i tråden, dock inte av mig.
2015-10-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Misstänker att han tejpade henne direkt han övermannade. Då hon inte kan skrika. Då tappar man kraft pga syrebrist och han kunde göra vad han ville. Dödsstraff tycker jag

Är tejprullen hittad, den på en av bilderna
Tror med han tejpade henne ganska snart efter ficksamtalet innan han hängde upp henne
Hon vägde väl kanske max 50 kg
Han kanske hissade upp henne med repet
2015-10-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har försökt förstå vad som händer i kroppen vid hängning, hittade följande sida:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Där står, under rubriken hängning "obduktionsfynd: frakturer på tungbenet och på sköldbrosket (baksidan)"

Under rubriken strypning med händer: "ofta kraftig stas i huvudet och petekier i ansiktshuden, conjunctivae och munslemhinnan "

Kan det vara så att de karakteristiska punktformade blödningarna i ögon och ansikte uteblir vid hängning? Att de endast uppkommer vid (ett utdraget) strypande?

Kan inte Hamilkar komma in och förklara detta!?
I FUP sid 476 står bland observerade skador: brott på tungbenet.
2015-10-24, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Och precis som juristen som kommenterade fallet direkt konstaterade är det inte bara osannolikt utan i stort sett otänkbart att det skulle gått till på det sättet för alla som haft med såna här ärenden att göra. Saker tar betydligt längre (inte kortare) tid att genomföra i praktiken i förhållande till vad man kan tänka sig i ett absolut best case scenario. Det gäller alla delar - här får det inte gälla någon. Det handlar alltså inte exempelvis om att köra en sträcka på en tid (det kan man ju lyckas med att göra i stort sett optimalt) utan om en komplicerad kedja av gärningar som skall ha utförts optimalt utan minsta fördröjning på ett sätt som inte kan ha en rimlig förklaring.

Och att han "hoppade in" är väl inte vad åklagarsidan hävdar kring Skypesamtalet vad jag förstår. Skulle det samtalet med honom varit en kvart är gärningsbeskrivningen inte bara ytterligt osannolik, snarare omöjlig. Det gäller även om samtalet varade 10 minuter, så svårsmält är tidslinjen redan som det är. Jag håller alltså med juristen i fråga om att ingen kunnig person på allvar tro att det gått till på det sätt som åklagaren hävdar. Lika lite som juristen i fråga hävdar jag dock att det svarar på skuldfrågan i fallet. Men ett problem för åklagaren är det och advokaten borde om hon är skicklig kunna göra en hel del av den här problematiken.
Det beror på hur planerad gärningen är. Du vill t ex avsätta en kvart för fixning av rep, tejp mm. Om det var förberett för det i slaktrummet o att fanns framtaget då behövs ingen kvart för framplock av grejor. Det här är ett så udda tillvägagångssätt så jag tror inte för en sekund att det är en impulshandling. Det är genomförandet av en mycket speciell fantasi som just denna gm haft. Han har förberett sig o hade säkerligen klädslåpet i Martorp i åtanke redan innan mordet. Har man en plan behöver man inte spilla tid under brottet på att tänka o fixa. Så det är inte alls otroligt att han klarat detta på denna tidsrymd.
Medlem
Har bara skummat igenom.
Hittade inga direkta frågor från polisen om:
- varför har du farit runt och runkat kors och tvärs och här och där?
- varför har du skitit i ladan?

Det är ruggigt knepigt beteende att sprida DNA på detta sätt. Dessutom blanda sitt DNA med offrets på olika föremål. Hur fasen förklarar han detta?
Medlem
Antitrinitarians avatar
Ni som har lite bättre koll på sånt här, hur vanligt är det att en gärningsman nekar så totalt som NB gör? Vad jag har förstått har rånekat från dag 1, och nu har han ju ändå suttit i över fyra månader. Är det verkligen vanligt?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Stressituation + tejp över mun och näsa.
Hjärtat slår snabbare, man hyperventilerar, får inte ordentligt med syre, svimmar av?

Det verkar konstigt att hängas men att det inte finns några direkta spår för att hon dog av just det.

Det som är det riktigt, riktigt fuc.... problematiska är att en åklagare del facto går ut och i FUP påstår att dödsorsaken OCH dödstidpunkten är "si och så" när det inte alls är fakta, utan bara i bästa fall sannolikt.
2015-10-24, 12:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Har bara skummat igenom.
Hittade inga direkta frågor från polisen om:
- varför har du farit runt och runkat kors och tvärs och här och där?
- varför har du skitit i ladan?

Det är ruggigt knepigt beteende att sprida DNA på detta sätt. Dessutom blanda sitt DNA med offrets på olika föremål. Hur fasen förklarar han detta?
Det finns en hel del frågor om detta om du läser noggrannare!
2015-10-24, 12:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I FUP sid 476 står bland observerade skador: brott på tungbenet.
Ja precis, det är många här som menar att det borde finnas punktblödningar i ögonen också, därför ville jag veta om det ingår vid hängning eller inte. Tror brott på tungbenet är en säker indikation på hängning och att dödsorsaken därmed är fastställd.

Tejpen kring mun och näsa tillkom efter snaran, för er som tror att han kvävde henne med tejp.
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det skulle nog inte skada att borra lite i hans förflutna och de platser han jobbat på i väst, det kan ju även vara skäl att man kikar på det i Litauen. Nu har man också hans Dna vilket underlättar för att köra mot andra ouppklarade brott.
Undrar också om det borrats nånting i hans förflutna?
Finns det fler ouppklarade brott som skett där han jobbat?Kan även finnas mer att gräva om i hans hemtrakter.
Utlänningen har varit bilburen och haft tillgång till fordon och har kunnat rest obehindrat. Områden där utlänningen kan ha begått olika brott såsom mord mm är stora.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Snälla, LÄS FUP! Kamerabilderna vid Källby ( när de köper pizzor) visar att det är den 6:e juni de är där. Dvs på LÖRDAGEN..inte söndagen.

Lillbrodern har sagt i förhör att NB INTE var hemma vid den aktuella tidpunkten när Lisa försvann.
Således har inte NB suttit på någon trappa och druckit kaffe. Moderns vittnesmål är totalt meningslöst då hon ljugit.
NB o hustru var o handlade 20.07 på söndagen. inte för att det hade nåt med mitt inlägg att göra, men ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in