2015-10-24, 00:51
Medlem
godhetsapostelns avatar
Så expressen har gått över till "the dark side" och blivit nazister?
Citera
2015-10-24, 00:51
Medlem
antoneriks avatar
Flyktingarna är inte dumma. Dom vet att en spade är en spade även om man kallar den för en skyffel. Dom har tillgång till internet och läser noggrant igenom villkoren för varje land. Kosmetika duger inte.
Citera
2015-10-24, 01:06
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tror att tiden tog slut helt enkelt. De kom inte längre och hade de hållt på för länge hade det sett dåligt ut, så de skrev ner allt de kunde komma överens om och kallade det en framgång.

Båda sidor verkar vara väldigt angelägna om att regeringen ska sitta kvar till varje pris.

Ja. Med den här uppgörelsen, som leder till garanterat kostnadskaos, skulle en skattehöjning med 2 kr, lågt räknat kan tänkas, leda till att medeltjänstemannen får betala med sin semester varje år. Det är cirka 11.000:- - 15.000:- i skattehöjning årligen, då är inte diverse smyghöjda skatter inräknade, iiksom borttagna förmåner, höjda räntor...
Citera
2015-10-24, 01:06
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Det här är en bra och genomarbetat överenskommelse som tar ansvar för Sverige och en gång för alla visar att vi moderater är ett liberalt progressivt parti som bejakar den fria rörligheten och rätten för människor som flyr för sina liv att komma till Sverige. Det är helt självklart och fundamentalt för oss i moderaterna. Lika självklart är det att vi ska ha ordning och reda i migrationspolitiken. Alla ska vara välkomna men vi ska veta vem som kommer! Därför gör vi nu den här överenskommelsen med regeringen. Alla seriösa partier utom V står också bakom den, det visar avståndet från oss i de anständiga partierna till Sd som försökt förvandla riksdagen till en lekstuga.

Hittills har jag inte hört några kritiska röster inom partiet mot överenskommelsen, och jag skulle bli mycket förvånad om det ändras. Att Sverige ska vara ett öppet och tolerant land som välkomnar människor har varit självklart länge för partiet och är ett av fundamenten i den liberala ideologin!
Moderaterna självdör ju…och det kan dom tacka FR för, denna svindlare och bidragsfuskare…..inte undra på att det ser ut som det gör…..även S självdör…."statsbärande partier"….hahaha med under 20 procent av rösterna skrattretande….

Måste även säga att migrationsverket gör nog allt dom kan och det är ej deras fel detta….dom är bara pajaser som spelar med i spelet som idioterna satt upp,,,GD´n där verkar ju inte klok på en fläck….

Men nu kan ju gärna SL, Alko-maggan och AKB träda fram och förklara hur pensioner skall säkras, hur sjukvården skall säkras….är bara skrattretande….
Citera
2015-10-24, 01:08
Medlem
MonaSvisas avatar
Jaha, Löfvén säger att åtgärderna inte räcker och han är Sveriges statsminister. Vem ska då ta ansvar för tillräckliga "åtgärder"?

Vad jag anser är att ingen tar ansvar idag förutom att försöka jaga någon form av gillande från vänsterfolk...allt annat verkar vara nåt som inte gillas av de styrande..eller vadå....kanske inte eller var ju kanske inte så jag ment,,,,,näe...inte sååååå
Citera
2015-10-24, 01:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast just de här två punkterna är ju inte fel. Eftersom vi tar emot flest flyktingar per capita borde vi få del av omfördelningskvoterna. Och att utnyttja de yrkeskunskaper som faktiskt finns bland flyktingarna tidigare - vare sig det handlar om lärare eller andra - är också rätt tänkt.

Detta sagt så är ju det enda som kan avhjälpa den akuta situationen återinförda gränskontroller. Jag förstår inte varför det ska vara tabu när till och med Tyskland gjorde det.
Men vi har själva valt att ta emot så många. Italien och Grekland är i en annan sits och de har inget val (föurutom att mota bort båtarna och i Greklands fall också stänga gränserna). De som kommer dit vill dessutom primärt vidare då I och G mer är som portar till EU/Europa.

Sverige gör dock nåt medvetet genom att locka hit och ta emot flyktingar för att sen tvinga andra länder att ta över dem...
Citera
2015-10-24, 01:23
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Frågor att diskutera:

Här har jag tänkt att vi skulle fokusera på de inrikespolitiska effekterna av FÖ, och framför allt då vad som händer om Expressen har rätt.

1. Har Expressen rätt? Är FÖ ett "fiasko" och "en blocköverskridande uppvisning i inkompetens"?

2. Vad blir i så fall konsekvenserna? Får vi ett migrationshaveri redan innan Jul? Eller går det fortfarande att få kontroll över flyktingströmmen?

3. Uppenbarligen finns det en betydande skepsis mot FÖ bland borgarna. Hur kommer det att påverka samarbetet, både internt inom den forna alliansen och med regeringen?

4. Har vi ett politiskt ledningsproblem i Sverige, och vad kan vi i så fall göra åt det?
1. FÖ blev ju ett slag i luften och ett politisk taktikspel som resulterade i NOLL effekter på den kris som råder. Så ja det blev ett totalfiasko
2 MV kommer att hållas under armarna och regering + allians kommer att se till att det flyter på, kosta vad det kosta vill. Strömmen av flyktingar är inte slut ännu och så kommer de som tillfälligt landad nere i Europa att ta sig hit. Utåt sett kommer det inte hända så mycket mer än att flyktingarna göms på förläggningar så att de inte ska brännas ner. Kostnaderna kommer att skena ytterligare , allt medens politikerna själva höjer sina löner och går på julledigt. Så någon gång efter nyår tror jag att det kan och kommer att hända mycket mycket obehagliga saker....
3. Alliansen har ju nu blivit lite SD´-light och kan med all sannolikhet få det svårt framöver i OU och även regeringspartierna borde se att detta kanske inte vara så bra. Det kommer likt DÖ att knaka i fogarna även för denna uppgörelsen.
4,Det man saknar är en regering som kan fatta snabba obekväma beslut och samla folket i stället för att tassa runt i mitten och skicka ut både andra partier och medborgarna i olika polariserade ringhörnor. detta kommer aldrig att sluta väl
Det kommer att fortsätta storma om sittande regering, men de kommer inte att kasta in handduken frivilligt, utan bita sig kvar med näbbar och klor
Tror inte det är någon idé med nyval för stunden heller. SD ska nog mer några % och vända igen innan det ev kan bli lite fart på dem
Senast redigerad av MeMajk 2015-10-24 kl. 01:26.
Citera
2015-10-24, 01:23
Medlem
sifakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCandersen
Märklig överenskommelse när Löfven går ut till SVD och säger
Intressant.

Kunde han inte ha klämt fram detta på presskonferensen. Var han rädd att få smörj av flickorna från MP och C?

Nu vill han även hjälpa folk på plats.

Som vanligt är han formuleringarnas mästare:

"Den situation vi har i Sverige den kan inte fortsätta. Den är inte hållbar ska jag säga, och då måste vi göra någonting. Men det kan också behöva göras mer."
Citera
2015-10-24, 01:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sifaka
Intressant.

Kunde han inte ha klämt fram detta på presskonferensen. Var han rädd att få smörj av flickorna från MP och C?

Nu vill han även hjälpa folk på plats.

Som vanligt är han formuleringarnas mästare:

"Den situation vi har i Sverige den kan inte fortsätta. Den är inte hållbar ska jag säga, och då måste vi göra någonting. Men det kan också behöva göras mer."

Det är också intressant att noteta att Löfven antyder att det kan komma nya åtgärder mycket snabbt:

– Signalen är den, både här inne i Sverige och utåt: Den situation vi har i Sverige den kan inte fortsätta. Den är inte hållbar ska jag säga, och då måste vi göra någonting. Men det kan också behöva göras mer.

Kan du säga någonting om vad ni behöver göra mer?

– Nej, det vill jag inte. Vi slöt överenskommelsen i morse, så vi kanske kan få fundera någon dag. Men det kan jag säga att vi gör inte såna här överenskommelser och tror att nu är det här bra. Alla förstår att det räcker inte.

http://www.svd.se/stefan-lofven-alla...risen-i-europa
Citera
2015-10-24, 01:32
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Löfven: En styrka att vi lyckats enas i en mycket svår situation

http://www.dn.se/nyheter/politik/lof...var-situation/

han har tydligen inte fattat att det är kris i landet, utan anser att överenskommelsen är en styrka
Citera
2015-10-24, 01:33
Medlem
sifakas avatar
Citat:
Det är också intressant att noteta att Löfven antyder att det kan komma nya åtgärder mycket snabbt:

– Signalen är den, både här inne i Sverige och utåt: Den situation vi har i Sverige den kan inte fortsätta. Den är inte hållbar ska jag säga, och då måste vi göra någonting. Men det kan också behöva göras mer.

Kan du säga någonting om vad ni behöver göra mer?

– Nej, det vill jag inte. Vi slöt överenskommelsen i morse, så vi kanske kan få fundera någon dag. Men det kan jag säga att vi gör inte såna här överenskommelser och tror att nu är det här bra. Alla förstår att det räcker inte.

http://www.svd.se/stefan-lofven-alla...risen-i-europa
Men om alla förstår, vad är det som hindrar?

Måste han ha MP:s godkännande, annars faller regeringen?
Citera
2015-10-24, 01:36
Medlem
Rorbassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Det här är en bra och genomarbetat överenskommelse som tar ansvar för Sverige och en gång för alla visar att vi moderater är ett liberalt progressivt parti som bejakar den fria rörligheten och rätten för människor som flyr för sina liv att komma till Sverige. Det är helt självklart och fundamentalt för oss i moderaterna. Lika självklart är det att vi ska ha ordning och reda i migrationspolitiken. Alla ska vara välkomna men vi ska veta vem som kommer! Därför gör vi nu den här överenskommelsen med regeringen. Alla seriösa partier utom V står också bakom den, det visar avståndet från oss i de anständiga partierna till Sd som försökt förvandla riksdagen till en lekstuga.

Hittills har jag inte hört några kritiska röster inom partiet mot överenskommelsen, och jag skulle bli mycket förvånad om det ändras. Att Sverige ska vara ett öppet och tolerant land som välkomnar människor har varit självklart länge för partiet och är ett av fundamenten i den liberala ideologin!
Vaddå, flyr för sina liv, att fly för sitt liv innebär, som jag tolkar det, skillnaden med att överleva eller dö, de flesta av de som kommer, gissar ungefär 97% , flyr inte för sin överlevnad utan för ett bättre liv.
Veta vem som kommer, nästan alla, vet ju att om de avslöjar var de verkligen kommer ifrån så får de väldigt svårt att få stanna i det nya landet, utom i sverige, där de kan ljuga om identitet, ålder, ursprungsland, utbildning.
(Förtroende är bra, kontroll är bättre)
De måste bara höra efter bland sina kompisar som redan kommit in i sverige, vad de svenska myndigheterna vill höra att de ska berätta, för att få bli kvar.
Som parasit på de svenska skattebetalarna.
Vill inte vara rasistisk, men jag tycker att det är brottom nu att förklara för beslutsrättarna i sverige att de måste sluta tro att alla som kommer in i landet flyr för sina liv.
Naivt är det, verkligen barnsligt naivt, och det kostar landets arbetare och därmed skattebetalare enorma resurser, och livskvalitet.
Välkomnar människor, Självklart ska sverige vara human mot människor som flyr för att rädda sina liv, men det är ju en liten, väldigt liten procent av dem som kommer som har den statusen.
Sortera ut de riktigt välkomna och låt de andra försvinna dit de kom ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in