2015-10-23, 19:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer i den bedömningen. Vad gäller moderata kommunpolitiker så kommer de väl knappast att välkomna tvångsfördelningen av flyktingar som ingår i FÖ. Man frågar sig om sprickan från DÖ kommer att öppnas på nytt.
Ja, roligt troll vore roligare...

Bland de moderata kommunalpolitiker jag har kontakt med är stämningen till stora delar upprörd, men många vågar inte kritisera öppet pga risken för bannor eller uteslutning i det numera mycket toppstyrda partiet.

Så visst - ingredienserna för en kommunal m-revolt finns där, och lär inte ha minskat efter dagens paket. Oj, vad smisk (m) kommer att åka på i en del kommuner i nästa val...
Citera
2015-10-23, 19:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jo, det står att man skall vända sig till EU för att komma med i samma program som Grekland och Italien för att få dumpa asylsökare i andra EU-länder. EU kommer förståss att neka och be Sverige anpassa sin politik till verkligheten. Man skall också be EU om pengar för att hantera "krisen".

Utländska lärare skall få undervisa barn som har samma språk som dom själva. Eftersom det kommer flera lärare varje månad så löses det problemet enkelt (enligt politikerna).

Fast just de här två punkterna är ju inte fel. Eftersom vi tar emot flest flyktingar per capita borde vi få del av omfördelningskvoterna. Och att utnyttja de yrkeskunskaper som faktiskt finns bland flyktingarna tidigare - vare sig det handlar om lärare eller andra - är också rätt tänkt.

Detta sagt så är ju det enda som kan avhjälpa den akuta situationen återinförda gränskontroller. Jag förstår inte varför det ska vara tabu när till och med Tyskland gjorde det.
Citera
2015-10-23, 19:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Fast det är ju intressant att den borgerliga pressen - utom DN - nu tycks gå emot de egna politikerna och kräva mer verkningsfulla åtgärder. Det har vi inte sett tidigare.

DN är inte borgliga. Dom var det förr. Numera är dom till vänser om aftonbladet. Den gamla klassiska Norrskensflamman är idag en betydligt mera verklighetsnära och sund tidning än DN. Och då är flamman ändå en komunisttidning. Det säger en del om var DN hör hemma. DN platsar inte ens i gödselstacken.
Citera
2015-10-23, 19:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Oberoende liberala borgerliga bloggar tycks hålla med.

http://motpol.blogspot.se/2015/10/en...kompetens.html
http://henrikalexandersson.blogspot....kommelsen.html
http://erixon.com/blogg/2015/10/flyk...slag-i-luften/
Fnordspotting har inte kommenterat än.

Så även s-märkta ledarsidorna:
http://ledarsidorna.se/2015/10/vi-by...artheidsystem/

Att M och KD inte fick till en temporär stängning av gränsen är väl, ytterst, en indikation om att det här bara är spel för gallerierna?

Det konstiga är som sagt att M släppte den frågan ganska tidigt i förhandlingarna om ryktena har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
DN kan ju knappast beskrivas som borgerlig. SvDs omsvängning känns lite som 'under galgen'.

Det sista håller jag inte riktigt med om. Både Per Gudmundson - som skrev ledaren jag citerade - och Tove Lifvendahl har väl snarare varit röster som ropat i öknen inom den borgerliga pressen.
Citera
2015-10-23, 19:47
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Instämmer i den bedömningen. Vad gäller moderata kommunpolitiker så kommer de väl knappast att välkomna tvångsfördelningen av flyktingar som ingår i FÖ. Man frågar sig om sprickan från DÖ kommer att öppnas på nytt.

Jag är uppriktigt förvånad över att M gick med på en ny överenskommelse, kallad FÖ, i detta fall.

På pluskontot i denna FÖ:
- TUT (urvattnat)
- Billigare trädgårdsarbetare
- Förser arbetsgivare utan kollektivavtal med arbetskraft som avlönas av försäkringskassan.

På minuskontot:
- De har sålt in sig som sponsorer till att S-regeringen får fortsätta linjen med en hög invandring som kommer kosta multum. Staten behöver låna, och det står inte på förrän SKL är klar med sin uträkning om vad det kostar dem (kommuner och landsting). De 10 miljarderna extra kommer inte räcka långt.

Det är är märkligt att M-ledningen inte förstår att det är i kommunpolitikens verklighet som invånarna lever. Detta kommer märkas i valet 2018!
Citera
2015-10-23, 19:48
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och inga "volymer" får hindra denna ljusblå önskedröm?

Det finns ingen ordning och reda i invandringspolitiken. Tusentals människor väller in i landet utan att myndigheterna har någon som helst koll. Tusentals människor som fått avvisningsbeslut struntar lågaktningsfullt i vilket och stannar likafullt - sociala rättigheter har de ändå genom bl a M:s försorg.

Det finns inget seriöst hos något av FÖ-partierna när det gäller att skapa ordning och reda i invandringspolitiken. Ansvarsflykt är det enda som kännetecknar beteendet.

Nya moderaterna är ett progressivt liberalt parti. För oss är människovärdet, den fria rörligheten, och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna helt centrala. Detta är värden som gäller alltid, det är alltså inte så att "oj, det kom lite fler än planerat, då gäller inte det här längre", utan tvärtom, de liberala värden står vi upp för och kommer att ta strid för alltid. Vi som redan bor här har ingen rätt att hindra andra som vill komma hit bara för att ta del av det vi håller för självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av torkelsnorkel
Med skrattet som följeslagare har jag följt dina konstiga inlägg.

Antingen är du ett roligt troll eller så är du ute i det blå.

Jag har idag hört flera moderata kommunpolitiker säga att de funderar på att sluta. Och om mig och min släkt kan inte sägas annat än att vi, under många decennier, har haft synnerligen goda kontakter inom först högerpartiet och senare moderaterna.

Vem är det som är ett troll och ute i det blå egentligen? Allt det jag skriver är 100% taget direkt från partiledningen och partiprogrammet. Tror du att vi alltså egentligen inte står bakom en uppgörelse vi precis ingått? Varför skulle vi då ha ingått den ?

Vi regerade landet i åtta år och under den tiden arbetade vi hårt för att öppna upp Sverige. Steg för steg tog vi bort hindren och gjorde det möjligt för många fler att få komma hit. Vi är som parti otroligt stolta över hur vi lyckades förändra Sverige. Tror du allvarligt att vi skulle vilja kasta bort allt det vi arbetat så hårt för att genomföra?

Alltså jag blir så trött på de här extremt långsökta konspirationsteorierna om vårt parti! Visst får ni väl dra dem om ni vill men kan ni inte åtminstone hålla er i rätt forum?

(FB) Konspirationer och alternativa teorier

Eftersom jag jobbar aktivt för partiet och reser extremt mycket i hela landet så har jag träffat en stor mängd kommunpolitiker och inställningen är nästan alltid densamma. "Visst, det här är en utmaning för Sverige, men vi klarar det om vi alla hjälps åt. Det här är dessutom duktiga och välutbildade människor som vi behöver!" Ungefär så brukar det låta.

Det här är en bra överenskommelse! Både för Sverige och för de som nu söker en fristad här! Den visar att moderaterna kan och vill ta ansvar för Sverige och därför kommer vi att få väljarnas stöd 2018!
Citera
2015-10-23, 19:56
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det konstiga är som sagt att M släppte den frågan ganska tidigt i förhandlingarna om ryktena har rätt.
Ja, det är väldigt märkligt. Nästan som att man lämnar walk-over. Igen.
Citat:
Det sista håller jag inte riktigt med om. Både Per Gudmundson - som skrev ledaren jag citerade - och Tove Lifvendahl har väl snarare varit röster som ropat i öknen inom den borgerliga pressen.

Visst, P.G. har stundtals tillåtits släppa fram måttfull kritik kring migrationsdebaklet den senaste tidien, men T.L. har huvudsakligen hållit sig fast vid 'invandring berikar'/'sänkta trösklar'-ylande.

Ej heller att förglömma - det är mindre än ett år sedan Harrisons 'protohypotetivisigotiserande' i sagda tidning...

Min poäng kvarstår - SvDs gärning på området kan sammanfatts med 'för lite, för sent'. Tyvärr, skall tilläggas.

Jag betraktar (som jag la till i mitt föregående inlägg) snarare SmP som en viktigare gammelborgerlig ledarsida än SvD - T.L. var ju en av arkitekterna bakom 'nymoderateriet'.

SmP tycks gå, med myrsteg, från klarhet till klarhet.

Om SmP från mediakriget igår:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2015-10-23, 20:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
DN är inte borgliga. Dom var det förr. Numera är dom till vänser om aftonbladet. Den gamla klassiska Norrskensflamman är idag en betydligt mera verklighetsnära och sund tidning än DN. Och då är flamman ändå en komunisttidning. Det säger en del om var DN hör hemma. DN platsar inte ens i gödselstacken.

DN har jag iofs slutat läsa eftersom den är full av konspirationsteorier numera. Det är liksom lite tröttsamt att höra att det är Putins fel att det regnar i Stockholm idag.

On Topic: ska bli mycket intressant att se hur V agerar i fortsättningen. Om rapporterna i media stämmer hoppade de ju av FÖ främst därför att de inte gillade ett utökat RUT-avdrag.

Kanske är de beredda att ompröva sin tidigare politik? En helt okontrollerad invandring slår ju främst mot deras kärnväljare, dvs. lågavlönade grupper som är beroende av en väl fungerande offentlig sektor.
Citera
2015-10-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Nya moderaterna är ett progressivt liberalt parti. För oss är människovärdet, den fria rörligheten, och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna helt centrala. Detta är värden som gäller alltid, det är alltså inte så att "oj, det kom lite fler än planerat, då gäller inte det här längre", utan tvärtom, de liberala värden står vi upp för och kommer att ta strid för alltid. Vi som redan bor här har ingen rätt att hindra andra som vill komma hit bara för att ta del av det vi håller för självklart.

Vem är det som är ett troll och ute i det blå egentligen? Allt det jag skriver är 100% taget direkt från partiledningen och partiprogrammet. Tror du att vi alltså egentligen inte står bakom en uppgörelse vi precis ingått? Varför skulle vi då ha ingått den ?

Vi regerade landet i åtta år och under den tiden arbetade vi hårt för att öppna upp Sverige. Steg för steg tog vi bort hindren och gjorde det möjligt för många fler att få komma hit. Vi är som parti otroligt stolta över hur vi lyckades förändra Sverige. Tror du allvarligt att vi skulle vilja kasta bort allt det vi arbetat så hårt för att genomföra?

Alltså jag blir så trött på de här extremt långsökta konspirationsteorierna om vårt parti! Visst får ni väl dra dem om ni vill men kan ni inte åtminstone hålla er i rätt forum?

(FB) Konspirationer och alternativa teorier

Eftersom jag jobbar aktivt för partiet och reser extremt mycket i hela landet så har jag träffat en stor mängd kommunpolitiker och inställningen är nästan alltid densamma. "Visst, det här är en utmaning för Sverige, men vi klarar det om vi alla hjälps åt. Det här är dessutom duktiga och välutbildade människor som vi behöver!" Ungefär så brukar det låta.

Det här är en bra överenskommelse! Både för Sverige och för de som nu söker en fristad här! Den visar att moderaterna kan och vill ta ansvar för Sverige och därför kommer vi att få väljarnas stöd 2018!

Jag är vänster, det är precis det här jag vill höra. Det handlar om en höger som värnar om frihet. Tyvärr förväxlar mången höger detta med deras rasistiska frihet att se ner på sin olyckliga granne. Idiotmoderaterna trodde det räckte med att spy galla och skit på arbetaren, men den gränslösa moderaten skiter på hela nationen och allt den innehåller.

Du står för sanning broder. Fast Jubelåsnorna här pladdrar om "alternativ höger" bara du tillhör den sanna högern. De tillhör alternativa fantasifoster, bortom självintressets sfär.
Citera
2015-10-23, 20:03
Medlem
Frappants avatar
Meningen med den här överenskommelsen är egentligen inte att påverka migrationen, utan meningen är att de ingående partiernas förtroendekris bara ska utvecklas långsamt.

TUT är trams, alla vet att det blir PUT senare, det kommer media att kampanja fram.

Kommunmottagningstvånget är bara bra, det röker ut alla kvarvarande moderater i Danderyd, Vellinge m fl som tycker att allt är bra så länge det inte drabbar deras egen kommun - där de tyvärr, tyvärr inte har några hyresrätter alls. Det kommer att bli massdeserteringar till SD; om inte de moderata goddagspolitikerna går dit själva, så gör deras väljare det. Inga andra inslag i överenskommelsen förtjänar ett kommatecken, annat än att det verkar begynnande senildemens att tvinga in RUT-avdraget i sammanhanget. Hur ser det ut i huvudet på den borgerliga politiker som fick den knäppen?

Meningen är som sagt att försöka behålla förtroendet för de ingående partierna så långt in i systemkollapsen som möjligt. Människor ska tro och tycka att politikerna har koll på läget, och de skulle väl aldrig låta något gå på tok medvetet, ska människor känna. "Ordning och reda", som Svetsaren var inne på.

Det här förtroendet är faktiskt råvaran som politikerna bygger sitt politikarbete på. Det förtroendet är dyrt som guld, och tappar man det, så får man som politiker inte tillbaka det. Det förtroendet bygger man inte bara sin migrationspolitik på, utan all sin politik. Att Sverige är så lättstyrt och att svenskarna hittills har tålt så ofattbart mycket stryk beror på att det har funnits så mycket historiskt förtroende för politikerna att förbruka.

Den här katastrofen kommer att slå igenom fullt ut, med all kraft, under innevarande mandatperiod. Alla politiker i sexpartiöverenskommelsen som tror att de har skjutit upp problemen kommer att få se att problemen dyker upp med början i morgon. Deras ras i opinionsundersökningarna har inte börjat, jämfört med hur det kommer att se ut i det kommande.

Min förutsägelse är att ett eller flera små gammelpartier försvinner i valet 2018. Kanske allihop, eller alla utom ett, det känns för mig som det troligaste. Sveriges politiska landskap kommer att demoleras som av en vätebomb. Förtroendet för politikerna och deras politikapparat kommer att vara på filippinska nivåer innan det här är färdigt.

Det spelar heller ingen roll vilka partier som formellt är representerade i Riksdagen, annat än för den lilla klick småpartister som kanske fortfarande tror att politik kan vara en födkrok för dem, alla de som nu sitter som länsombudsmän, länsordföranden, pressekreterare och tror att de jobbar sig fram mot Riksdagen och försörjning (det gör de inte, deras partier är på väg att försvinna).

Det spelar ingen roll därför att efter 2018 är det IMF och internationella långivare som bestämmer svensk politik. Räntan har redan börjat stiga p g a flyktingkatastrofen. Den kommer inte att stanna förrän den är på grekiska nivåer. Vad säger alla bostadslåntagare om den saken? Är de nöjda med sina politiker? Har de förtroende för sina politiker?

Svenska politiker hade en sista chans att rädda sina partiapparater. Den chansen brände de idag. Är alla halvfigurer ute i alla de olika partiapparaterna klara över den saken? Förstår de att SD och kanske ett ytterligare invandringskritiskt nationalistiskt parti kommer att ta över allt de hade, som de tyckte var bra att ha för egen förmån? Jag är inte övertygad om den saken.
Citera
2015-10-23, 20:07
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subversiv
Jag är vänster, det är precis det här jag vill höra. Det handlar om en höger som värnar om frihet. Tyvärr förväxlar mången höger detta med deras rasistiska frihet att se ner på sin olyckliga granne. Idiotmoderaterna trodde det räckte med att spy galla och skit på arbetaren, men den gränslösa moderaten skiter på hela nationen och allt den innehåller.

Du står för sanning broder. Fast Jubelåsnorna här pladdrar om "alternativ höger" bara du tillhör den sanna högern. De tillhör alternativa fantasifoster, bortom självintressets sfär.

Du har tydligen helt missat att, bland annat, den Nymoderata "friheten" handlar om att ställa löntagare mot löntagare. Att köra välfärdssystemet i botten. etc.
Men visst "Hr. Vänster". Så länge som gränserna är öppna så är du kanske nöjd oavsett vad konsekvenserna blir?
Citera
2015-10-23, 20:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati

Hade inte läget varit så allvarligt, så det varit intressant att få höra om varför Du/Ni alltid anser främmande människor "rättigheter" vara viktigare än svenska folkets hemortsrätt. Men vi lägger inte tid på det nu, utan konstaterar bara att M inte är en politisk kraft för att rädda Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in