2015-10-23, 19:09
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Det här är en bra och genomarbetat överenskommelse som tar ansvar för Sverige och en gång för alla visar att vi moderater är ett liberalt progressivt parti som bejakar den fria rörligheten och rätten för människor som flyr för sina liv att komma till Sverige. Det är helt självklart och fundamentalt för oss i moderaterna. Lika självklart är det att vi ska ha ordning och reda i migrationspolitiken. Alla ska vara välkomna men vi ska veta vem som kommer! Därför gör vi nu den här överenskommelsen med regeringen. Alla seriösa partier utom V står också bakom den, det visar avståndet från oss i de anständiga partierna till Sd som försökt förvandla riksdagen till en lekstuga.

Hittills har jag inte hört några kritiska röster inom partiet mot överenskommelsen, och jag skulle bli mycket förvånad om det ändras. Att Sverige ska vara ett öppet och tolerant land som välkomnar människor har varit självklart länge för partiet och är ett av fundamenten i den liberala ideologin!
Citera
2015-10-23, 19:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det finns inte en enda punkt som kommer att minska antalet flyktingar som söker sig hit.

Inte ett ord om hur man ska skaka fram de mycket stora mängder bostäder som behövs.

Heller intet om hur man ska skaka fram de stora mängder lärare som kommer att krävas.

Men eftersom partiledarna nu vältrat över ansvaret på kommunerna - som dessutom bara får en del av de extra kostnaderna betalda - så kan nu partiledarna berömma varandra och försöka framstå som duktiga.

Men om de inte kommer med bättre och skarpare tillägg snart så kommer vi att få kaos i landet redan under 2016 och partiledarna kommer att hamna på historiens sophög.

Jag är alliansröstare, men efter dagens paket kommer jag att rösta blankt tills dess det kommit fram riktiga politiker som klarar att lösa problem.
Citera
2015-10-23, 19:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministerstyre
http://www.dagensarena.se/innehall/f...ga-flyktvagar/

Intressant att samma kritik nu också kommer från vänster. Alltså att de åtgärder man vidtar i FÖ inte kommer att fungera som man tänkt.
Citera
2015-10-23, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Det här är en bra och genomarbetat överenskommelse som tar ansvar för Sverige och en gång för alla visar att vi moderater är ett liberalt progressivt parti som bejakar den fria rörligheten och rätten för människor som flyr för sina liv att komma till Sverige. Det är helt självklart och fundamentalt för oss i moderaterna. Lika självklart är det att vi ska ha ordning och reda i migrationspolitiken. Alla ska vara välkomna men vi ska veta vem som kommer! Därför gör vi nu den här överenskommelsen med regeringen. Alla seriösa partier utom V står också bakom den, det visar avståndet från oss i de anständiga partierna till Sd som försökt förvandla riksdagen till en lekstuga.

Hittills har jag inte hört några kritiska röster inom partiet mot överenskommelsen, och jag skulle bli mycket förvånad om det ändras. Att Sverige ska vara ett öppet och tolerant land som välkomnar människor har varit självklart länge för partiet och är ett av fundamenten i den liberala ideologin!

Och inga "volymer" får hindra denna ljusblå önskedröm?

Det finns ingen ordning och reda i invandringspolitiken. Tusentals människor väller in i landet utan att myndigheterna har någon som helst koll. Tusentals människor som fått avvisningsbeslut struntar lågaktningsfullt i vilket och stannar likafullt - sociala rättigheter har de ändå genom bl a M:s försorg.

Det finns inget seriöst hos något av FÖ-partierna när det gäller att skapa ordning och reda i invandringspolitiken. Ansvarsflykt är det enda som kännetecknar beteendet.
Citera
2015-10-23, 19:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Med skrattet som följeslagare har jag följt dina konstiga inlägg.

Antingen är du ett roligt troll eller så är du ute i det blå.

Jag har idag hört flera moderata kommunpolitiker säga att de funderar på att sluta. Och om mig och min släkt kan inte sägas annat än att vi, under många decennier, har haft synnerligen goda kontakter inom först högerpartiet och senare moderaterna.
Citera
2015-10-23, 19:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, men det var ju inte meningen heller.

Uppgörelsen gör precis det som den var tänkt att göra: Ingenting. Märkligt att det var så svårt att komma överens om den, när den i princip saknar innehåll.

Det som framför allt förvånade mig var att M släppte kravet på gränskontroll, som är den enda åtgärd som kan ge snabba resultat. I stället klamrade man sig fast vid ett urvattnat TUT som inte kommer att fungera.
Citera
2015-10-23, 19:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och inga "volymer" får hindra denna ljusblå önskedröm?

Det finns ingen ordning och reda i invandringspolitiken. Tusentals människor väller in i landet utan att myndigheterna har någon som helst koll. Tusentals människor som fått avvisningsbeslut struntar lågaktningsfullt i vilket och stannar likafullt - sociala rättigheter har de ändå genom bl a M:s försorg.

Det finns inget seriöst hos något av FÖ-partierna när det gäller att skapa ordning och reda i invandringspolitiken. Ansvarsflykt är det enda som kännetecknar beteendet.

Fast det är ju intressant att den borgerliga pressen - utom DN - nu tycks gå emot de egna politikerna och kräva mer verkningsfulla åtgärder. Det har vi inte sett tidigare.
Citera
2015-10-23, 19:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns inte en enda punkt som kommer att minska antalet flyktingar som söker sig hit.

....

Heller intet om hur man ska skaka fram de stora mängder lärare som kommer att krävas.

Jo, det står att man skall vända sig till EU för att komma med i samma program som Grekland och Italien för att få dumpa asylsökare i andra EU-länder. EU kommer förståss att neka och be Sverige anpassa sin politik till verkligheten. Man skall också be EU om pengar för att hantera "krisen".

Utländska lärare skall få undervisa barn som har samma språk som dom själva. Eftersom det kommer flera lärare varje månad så löses det problemet enkelt (enligt politikerna).
Citera
2015-10-23, 19:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med skrattet som följeslagare har jag följt dina konstiga inlägg.

Antingen är du ett roligt troll eller så är du ute i det blå.

Jag har idag hört flera moderata kommunpolitiker säga att de funderar på att sluta. Och om mig och min släkt kan inte sägas annat än att vi, under många decennier, har haft synnerligen goda kontakter inom först högerpartiet och senare moderaterna.

Instämmer i den bedömningen. Vad gäller moderata kommunpolitiker så kommer de väl knappast att välkomna tvångsfördelningen av flyktingar som ingår i FÖ. Man frågar sig om sprickan från DÖ kommer att öppnas på nytt.
Citera
2015-10-23, 19:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jo, det står att man skall vända sig till EU för att komma med i samma program som Grekland och Italien för att få dumpa asylsökare i andra EU-länder. EU kommer förståss att neka och be Sverige anpassa sin politik till verkligheten. Man skall också be EU om pengar för att hantera "krisen".

Utländska lärare skall få undervisa barn som har samma språk som dom själva. Eftersom det kommer flera lärare varje månad så löses det problemet enkelt (enligt politikerna).
Att politikerna ber EU att få skicka en del flyktingar vidare minskar inte antalet som kommer hit.minte heller lär något annat EU-land vilja ta emot någon. (Det enda land som hittills tagit emot några av dem som ska fördelas är Sverige som tagit emot 19 eritreaner).

Lärare: svenskalärare råder det redan stor brist på och blir inte lätta att skaka fram. Hemspråkslärare: det har ju framkommit senaste veckorna att flera kommuner fått smäll på fingrarna när de tvingats köra hemspråksundervisning på distans (via internet) till lärare på annat håll i Sverige. De får helt enkelt inte tag på lärare lokalt. Känns väl inte så säkert att det problemet löses bara för att det kommer mer folk. Det finns trots allt rätt många hemspråk...
Citera
2015-10-23, 19:29
Medlem
hogerspokets avatar
Oberoende liberala borgerliga bloggar tycks hålla med i kritiken.

http://motpol.blogspot.se/2015/10/en...kompetens.html
http://henrikalexandersson.blogspot....kommelsen.html
http://erixon.com/blogg/2015/10/flyk...slag-i-luften/
Fnordspotting har inte kommenterat än.

Så även s-märkta ledarsidorna:
http://ledarsidorna.se/2015/10/vi-by...artheidsystem/

Att M och KD inte fick till en temporär stängning av gränsen är väl, ytterst, en indikation om att det här bara är spel för gallerierna?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det är ju intressant att den borgerliga pressen - utom DN - nu tycks gå emot de egna politikerna och kräva mer verkningsfulla åtgärder. Det har vi inte sett tidigare.

DN kan ju knappast beskrivas som borgerlig. SvDs omsvängning känns lite som 'under galgen'.

SmP (som väl kan anses ha en av de mer gammelborgerliga ledarsidorna) klipper till:
Citat:
Av det som hade kunnat vara ett stort steg av regeringen och de borgerliga partierna återstår ett slag i luften. Undantagen tränger undan huvudregeln. De tillfälliga uppehållstillstånden ska gälla i tre år. Därefter görs de permanenta om skyddsskälen kvarstår. Saknas skyddsskäl görs uppehållstillstånden permanenta för de som kan uppvisa en taxerad inkomst. Barn och barnfamiljer undantas helt.

En överenskommelse om tillfälliga uppehållstillstånd utan undantag hade kunnat leda till att Sverige blivit mindre attraktivt att söka sig till, eftersom man då inte fått någon automatisk rätt till prövning av sina anhöriga. Men av överenskommelsen framgår att personer med tillfälliga uppehållstillstånd ska ha rätt till familjeåterförening motsvarande den som gäller enligt EU-rätten. Den innebär att medborgare i länder utanför EU som har ett uppehållstillstånd med en giltighetstid på minst ett år och som har välgrundade utsikter att få ett varaktigt uppehållstillstånd kan begära familjeåterförening.

Mot bakgrund av den höga beviljandegraden och inriktningen i överenskommelsen lär det gälla flertalet. I sämsta fall har partierna nu lyckats öka det byråkratiska krånglet utan att uppnå önskad effekt, det vill säga en jämnare fördelning av asylsökande i Europa.
http://www.smp.se/ledare/det-bidde-en-tumme/

Så visst känns det som det börjar pyra ordentligt i de borgerliga leden.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-10-23 kl. 19:35.
Citera
2015-10-23, 19:31
Medlem
Citat:

Trots alla belackare, så är det du som tydligast beskriver moderat politik. Dessutom har du rätt, även om inte jag hör till högerblocket, att dina politiska motståndare bör avhysas från det som kallas högerpolitik.

Du är en av få som står upp för det äkta innehållet i högerpolitiken.
Senast redigerad av subversiv 2015-10-23 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in