2015-10-22, 23:00
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Samtidigt är det lite intressant att hans offer inte tycks ha varit några små barn. De döda är väl 41 och 17?

Det beror på vilken tidning du läser!
http://www.theguardian.com/world/2015/oct/22/pupils-wounded-in-sword-attack-at-swedish-school

Citat:
A teacher died at the scene, while an 11-year-old died later in hospital from stab wounds. Two more students were in a critical condition on Thursday night. Police said they had identified the attacker as a 21-year-old male but gave no further information.
Citera
2015-10-22, 23:00
Bannlyst
Ärligt talat, jag känner inget medlidande alls till någon överhuvud taget. Jag tycker synd om Anton som inte fick den vård han troligen behövde och gjorde denna fega gärning för att ta livet av sig för att få uppmärksamhet, lite som luriflaxflux på Flashback. Men jag är fortfarande extremt intresserad av tillvägagångssättet från början till slut. Hur kom han till skolan med ett svärd?

Bilden han posererar med de två tjejerna sa jag för 2 timmar sedan att jag trodde han gjort EFTER sticken. Tankar och idéer? Snälla sluta snacka politik.

IFun
Citera
2015-10-22, 23:01
Bannlyst
Är du hotad till livet har du RÄTT att skjuta för att döda. The right to self defence. Gäller alla, inkl poliser. Inget att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Som jag förstått det så är fördelarna med att skjuta mot bröstet en säkrare träffyta vilket innebär mindre fara för oskyldiga och för polisen som har beslutat att tjänstevapnet behöver användas. Jag tror att det i ytterst få situationer är så pass kontrollerat/lugnt och nära avstånd att man kan/bör välja att försöka skjuta i t.ex. benet, om det väl är motiverat att använda tjänstevapnet.

Är inte polis men vill minnas att det är så förklaringen brukar lyda. Står säkert i tidigare inlägg här men har inte följt tråden fullt ut. Annars så borde det vara enkelt att googla.

Rimligtvis så krävs det absolut inte att en gärningsman har skjutvapen för att polis skall öppna eld. Tillhyggen av alla de slag är fullt tillräckligt enligt mig för att polisen skall använda skjutvapen om inte gärningsmannen låter sig bli gripen. Varför spela med polis eller oskyldigas liv för att värna om en idiot som inte lägger ner tillhyggen eller stickvapen?
Citera
2015-10-22, 23:01
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Nej, men dom var såklart tvungen att poängtera att han i gymnasiet hade långt hår men nu kort!
Vi vet ju alla vad det betyder!

Att han är ca 17 år och inte har en hårtrimmer?
Citera
2015-10-22, 23:02
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kan inte någon berätta om den där skoldådet som skedde för 50 år sedan som de pratat om i olika sändningar ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottdramat_i_Kung%C3%A4lv
Citera
Medlem
Går man in på gärningsmannens, Ant*n Lund*n, YouTube-kanal och sedan klickar på
diskussion kan man läsa en del kommentarer, bland annat om 'Deus Vult' (Gud vill det på latin).

Googla sedan Dues Vult och med bilderna kan du dra paralleller till tempelriddare
och svärd. Svärd vilket var något han bar under attacken och tempelriddare kan
snabbt kopplas till Breivik.
Citerar Breivik – ''Jag är en militär kommendör och knight templar (tempelriddare)
i en världsomspännande organisation.''

Hör detta ihop, känns det som att det här är något ofattbart stort och att det här tyvärr inte
var sista gången.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Att vapen är något svårare att få tag i Sverige jämfört med USA är bara en liten detalj på längre sikt.

Jag gissar att det är väldigt lätt att få tag på vapen för rätt många här i Sverige. Däremot är det svårt att säga om dom personerna skulle vara benägna att begå brottas liknande art eller använder vapen på annat sätt.

I USA är det såklart lättare för rena enstöringar att beväpna sig, något dom verkar ha svårt att förstå.

Vi vet väldigt lite om GM och om brottet isig, att GM är en udda fågel är å andra sidan uppenbart.
Det är ju inte helt otroligt att svärd var ett medvetet val och inte nödvändigtvis en följd av svenska vapenlagar.

Kan förstås vara så att svärd hade varit hans förstaval i alla fall, men hur det än ligger till med den saken så skulle förmodligen skjutvapen gett ett högre antal offer. Med andra ord är det ju i alla fall tur (i oturen) att det blev ett svärd den här gången och inte något ännu dödligare.
Citera
2015-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Insatsstyrkan med sköldar borde tacklat omkull han och/eller använt tasers alt. ärtpåse-pistolerna.

Synd då att insatsstyrkan inte var på plats?

Polisen gjorde troligen helt rätt i situationen, att GM dog var såklart inte det bästa utfallet men det kan inte alltid vara 100, ibland blir det 98.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Hur tycker du poliserna skulle gått till väga istället?

Varje polis är tränad till att hantera situation på bästa sätt, men var det här bästa sättet verkligen. Det vore inte första gången som Svenska Polisen siktar snett. Finns många exempel på det, http://tinypic.com/player.php?v=6h7xvq&s=5 Där är knivmannen i Varberg, fick en hel del kritik för att polisen lyckades döda gärningsmannen.
Citera
Medlem
vizsofiuss avatar
De som går på skolan verkar väldigt traumatiserade av händelsen.
https://gotamedia2.solidtango.com/video/poliserna-blir-attackerade-direkt
Citera
2015-10-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Snyggingen Follin är ingen fascist din jävla idiot.

Inte Arg Blatte heller.

Vad exakt är det som gör SD till fascister? Är du på riktigt eller?

Nej, Marcus Follin är inte alls fascist, verkligen inte.
Citera
2015-10-22, 23:04
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YamboJack
Han hade bra många fler innan händelsen. Bara för någon timma sedan hade han ett 30-tal. Så folk tar ju bort honom som vän, förståeligt med tanke på det han gjort

Hanr ju även stendöd,då behöver man inte vara vän längre...inte direkt så han kommer uppdatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in