2015-10-22, 22:56
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
finns ingen anledning att riskera polismän, går det inte med benskott så går det inte.

I krig är det bättre att skada än att döda, måste lede fi lägga resurser på att ta hand om den sårade. så ingen är missnöjd med att dummisar inte används. enkel matematik.

Hur fan kom du in med "benskott"?
Citera
2015-10-22, 22:56
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antebkvist
Så du menar att polisen inte ska om möjligt skjuta Varningsskott?

De gör vad som nöden kräver, finns det inte utrymme för varningsskott så kan man direkt gå till verkanseld. Sen kommer det som ett brev på posten med en utredning rörande vad som skedde och hur besluten togs.
Citera
2015-10-22, 22:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Fredspris och tapperhetsmedalj nu driver du med oss. Dom lyckades med konststycket att skjuta ihjäl en kille med svärd. Han höll ingen som gisslan vad vi vet, inte heller något skjutvapen. Första skottet missade, var det ett varnings skott eller ytterligare en "pricksäker" Polis. Jag skulle säga att en skarp situation är någon som har gisslan och ett skjutvapen i handen. Den här personen hade inget av det. Även ifall det såklart var en allvarlig situation.

Situationen du beskriver. Gisslan och skjutvapen hade krävt en insats av nationella insatsstyrkan eller piketen. Ingen av dessa finns i Trollhättan på kort varsel. Därav gick vanlig polis in och löste situationen på bästa sätt i ett akut läge. Vanlig polis i Norge åkte inte över till Utöya 22/7 2011 och har fått en jävla massa skit för det. Vad krävs av polisen för att du ska vara nöjd? Supersnälla dialogpoliser som på egen hand kan förhandla ner en beväpnad psykopat och om det går åt helvete nedkämpa densamme med örfilar och blommor? En polisinsats är inte en en brottningsmatch där kombattanterna ska ha samma vikt av rättviseskäl. Har du ens skjutit mot ett rörligt mål i en stressig situation?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Som jag förstått det så är fördelarna med att skjuta mot bröstet en säkrare träffyta vilket innebär mindre fara för oskyldiga och för polisen som har beslutat att tjänstevapnet behöver användas. Jag tror att det i ytterst få situationer är så pass kontrollerat/lugnt och nära avstånd att man kan/bör välja att försöka skjuta i t.ex. benet, om det väl är motiverat att använda tjänstevapnet.

Är inte polis men vill minnas att det är så förklaringen brukar lyda. Står säkert i tidigare inlägg här men har inte följt tråden fullt ut. Annars så borde det vara enkelt att googla.

Rimligtvis så krävs det absolut inte att en gärningsman har skjutvapen för att polis skall öppna eld. Tillhyggen av alla de slag är fullt tillräckligt enligt mig för att polisen skall använda skjutvapen om inte gärningsmannen låter sig bli gripen. Varför spela med polis eller oskyldigas liv för att värna om en idiot som inte lägger ner tillhyggen eller stickvapen?

Blev han tillsagd att lägga ner svärdet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Jag ser att GM har likeat vissa videos på Youtube som har med WW2 och Hitler att göra.

Är det allvarligt talat detta som Expo går efter?

Om jag likear videos som handlar om Hitler och gänget, blir jag då en nazist?

Han hade likeat mycket mer än så, även videos av fascister som Marcus Follin från motpol.nu och Angry Foreigner. Plus en hel del SD-videos. Plus en del antifeministiska grejer.
Citera
2015-10-22, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur fan kom du in med "benskott"?

att inte sikte på ställen som ger hög sannolikhet för död, dvs ej huvud, thorax, abdomen
Citera
2015-10-22, 22:58
Medlem
Snapcounts avatar
Hmm.., men vad vet man då om denna 21 åriga gm ?

Jobbade han, studerade, eller bara drev omkring ?
Skall ju ha haft bra betyg.., men sociala kontakter då : kompisar ev flickvänner ?

(litar inte ett skvatt på fulmedia)
Citera
2015-10-22, 22:59
Medlem
Blaze.s avatar
En insnöad opålitlig gamer som suttit inne likt en enstöring och lirat samtidigt som han byggt upp ett större hat mot sin omgivning framförallt gent emot invandringspolitiken i Sverige. Ett lägre IQ än majoriteten samt en kraftigare störning i hjärnan kombinerat med våldsamma spel gör att det en dag svartnar. Något han antagligen planerat ett tag. Man vill ju tro att han fått sin utstyrsel från huvudpersonen i spelet Dishonored.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag har faktiskt lite svårt att se att vi skulle få det som i USA med tanke på att skjutvapen trots allt är svårare att få tag på här. Nog för att man (uppenbarligen) kan mörda folk även med stickvapen men om vi ponerar att GM hade haft tillgång till skjutvapen skulle nog antalet offer blivit betydligt högre.

Att vapen är något svårare att få tag i Sverige jämfört med USA är bara en liten detalj på längre sikt.

Jag gissar att det är väldigt lätt att få tag på vapen för rätt många här i Sverige. Däremot är det svårt att säga om dom personerna skulle vara benägna att begå brottas liknande art eller använder vapen på annat sätt.

I USA är det såklart lättare för rena enstöringar att beväpna sig, något dom verkar ha svårt att förstå.

Vi vet väldigt lite om GM och om brottet isig, att GM är en udda fågel är å andra sidan uppenbart.
Det är ju inte helt otroligt att svärd var ett medvetet val och inte nödvändigtvis en följd av svenska vapenlagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Om kulan träffar fel är ett skott i benet dödligare än ett i bröstet.
Därför skjuter man i bröstet, oftast.
Det här var intressant. Källa på det?
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Kan inte någon berätta om den där skoldådet som skedde för 50 år sedan som de pratat om i olika sändningar ?
Citera
2015-10-22, 23:00
Medlem
Maarroaks avatar
Polisen skulle tömt ett helt mp5 magasin i äcklet.
Synd att vi slösade läkare tid på han.

Bra jobbat Polisen, när och om det kommer hända i min närhet, det kommer en förövare som tänkt döda så skjut, skjut för helvete så han ej reser sig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in