Citat:
Ursprungligen postat av
negroboll
Träffar fel? Att bli skjuten i bröstet med hålammunition torde innebära direkt dödsfara. Gm hade inget eldvapen, varför sköts han till döds?
Som jag förstått det så är fördelarna med att skjuta mot bröstet en säkrare träffyta vilket innebär mindre fara för oskyldiga och för polisen som har beslutat att tjänstevapnet behöver användas. Jag tror att det i ytterst få situationer är så pass kontrollerat/lugnt och nära avstånd att man kan/bör välja att försöka skjuta i t.ex. benet, om det väl är motiverat att använda tjänstevapnet.
Är inte polis men vill minnas att det är så förklaringen brukar lyda. Står säkert i tidigare inlägg här men har inte följt tråden fullt ut. Annars så borde det vara enkelt att googla.
Rimligtvis så krävs det absolut inte att en gärningsman har skjutvapen för att polis skall öppna eld. Tillhyggen av alla de slag är fullt tillräckligt enligt mig för att polisen skall använda skjutvapen om inte gärningsmannen låter sig bli gripen. Varför spela med polis eller oskyldigas liv för att värna om en idiot som inte lägger ner tillhyggen eller stickvapen?