Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Inte defensivt. Åtminstone inte vad jag har sett. Fotboll är ett tvåvägsspel och i princip aldrig i modern tid har ett svenskt landslag spelat med en central mittfältare med bristfälliga defensiva kvalitéer.
Anders Svensson till exempel fick knappt spela nått i landslaget under första delen av sin karriär eftersom han var för dålig defensivt. Zetterberg hade samma problem, en spelare som inte passade in i det svenska spelsystemet. Om Quaison har tänkt spela nån annanstans än på kanten så är det samma sak där. Toivonen är en annan som man kan lägga till där, han skulle kunna ha en mittfältsroll men bristande defensiv gör att han bara kan spela anfallare i landslaget. Det finns säkert ett gäng till som har (haft) samma problem.
Fast en tia är ju knappast en defensiv spelare? Men jag förstår vad du menar. Däremot spelade ju Gustafson som sittande mittfältare i Häcken och gjorde det riktigt bra framåt och helt okej bakåt. Men det är sant att han är som bäst när han får en helt fri roll utan något defensivt ansvar. Killen är 20 år och det finns tid för att utveckla den delen av sitt spel. Ska han ta steget från Feyenoord till ett bättre lag kommer det ställas högre krav på att han ska kunna ta hemjobbet. Med samma logik är ju inte Hiljemark heller lämpad som mittfältare i ett svenskt landslag? Och en sådan som Källström som går bort sig bara tempot blir lite högre platsar inte i ett landslag just nu. Hans tid är förbi.
Lewicki Ekdal
Simon Gustafson
I ett tremanna mittfält är jag helt övertygad om att S.Gustafson hade varit bättre än någon annan svensk mittfältare. I ett 4-4-2 hade han inte passat, såvida han inte spelar som en släpande mittfältare bakom Zlatan. Jag är inte säker på ifall 4-4-2 är det bästa spelsystemet för Sverige med tanke på att vi saknar yttrar som håller hög klass. Vår nuvarande styrka finns på mitten med uppkommande spelare som S.Gustafson, Lewicki, Tibbling, Tankovic och K.Olsson.
Det hade varit intressant att prova Quaison som anfallare i ett 4-3-3 där han spelar på sidan om Zlatan och Tankovic på andra sidan. Det är två spelare som spelar regelbundet i andra spelsystem än 4-4-2. Forsberg är väldigt ineffektiv högre upp på banan och passar som en klassisk ytter lite längre ner.