2015-10-21, 09:13
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lisa-holm-aklagaren-kommenterar-dna-fyndet

Citat från ÅK:
”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas.

Kan man läsa ut att det är något som finns på henne som de innan har hittat. Ordet "när hon hittas" och inte "där hon hittas". Om det är en pusselbit som de redan har och sen får träff med. En snara som de redan har rep eller snören som passar ihop med som hittas på LH.
2015-10-21, 09:19
Medlem
Gusselbys avatar
Ber om ursäkt i förväg om denna artikel redan har länkats. Har bara kommit till kl 18 igår i efterläsning i tråden ännu.

Denna artikel beskriver inte utredningen men är en betraktelse av hur personalen på caféet har haft det och vad de hoppas på.

http://www.skovdenyheter.se/article/smartsamt-nar-mordatalet-kommer/
2015-10-21, 09:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan äga sin riktighet att MGM inte passar så bra in i de vanligaste mönstren vad gäller sk "sommarmord".
Då kan man fråga sig: skall polisen utreda varje mord (så fruktansvärt många mord har vi inte) enligt varje mords specifika förutsättningar och omständigheter, eller skall polisen utreda varje mord som att det passar in i en mall (Standardmall 1A för sommarmord?)
Eftersom GW inte har insyn i utredningen öht så påminner hela diskussionen om kärringen som åkte med sin gubbe via GPS - varav hon skrek " det finns ingen bro!" och gubben svarade " det ska finnas en bro!".. och sen låg de i vattnet.
Vad jag menar är att det går inte att stirra sig blind på kartan/mallen utan att ha koll på verkligheten (teknisk bevisning och FU i sin helhet).

GW - en annars mycket intressant och kunnig person - får en av fem brännvinsflaskor pga grisigt beteende och för att förkasta FU utan insyn.
Senast redigerad av develi 2015-10-21 kl. 09:40.
2015-10-21, 09:23
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är detta jag frågat om då det är oklart vad som menas.
Ett stycke snöre på ett visst antal cm har använts och en del av snöret återfanns runt halsen. Delar av det fanns på andra ställen och därav frågan om det gått av.
I expressen nämns att mordplatsen är ladan (text) och sen sägs att snöret återfunnits på mordplatsen (videon). Sen övriga platser då.
Det verkar ursprungligen ha funnits i ladan vid cafét, sen är det givetvis på Martorp där hon hittas (runt halsen) - men vad menas med övriga platser. Hur hamnade det där då?

Funderar på om man hittat " bitar " av det här snöret i MGMs bil tex !

Tror ni att uppgiften om ladan som mordplats är helt 100% säker ?
Jag har hela tiden tvivlat på ladan som MP , och trott på att det är Martorp .
Alltså att BO fördes levande i bilen till Martorp , men jag har nog fel som det ser ut nu .
2015-10-21, 09:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Funderar på om man hittat " bitar " av det här snöret i MGMs bil tex !
Tror ni att uppgiften om ladan som mordplats är helt 100% säker ?
Jag har hela tiden tvivlat på ladan som MP , och trott på att det är Martorp .
Alltså att BO fördes levande i bilen till Martorp , men jag har nog fel som det ser ut nu .
Jag har också funderat på det du skriver men då borde det ha avsatts spår i bilen om hon levde tycker jag. Däremot har jag funderat kring nån plats vid grusvägen om fynden har relevant placering vill säga. Jag funderar även på uppgiften gällande jackan. Varför var den av?
2015-10-21, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt

Citat från ÅK:
”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas.

Kan man läsa ut att det är något som finns på henne som de innan har hittat. Ordet "när hon hittas" och inte "där hon hittas". Om det är en pusselbit som de redan har och sen får träff med. En snara som de redan har rep eller snören som passar ihop med som hittas på LH.

Kan vara så, att de redan har hittat rep/snören som passar ihop med det som hittas på LH.

Börjar fundera nu, på det åklagaren skrev.
Det fetade: kan det vara så att NB:s blod finns på repet/snöret runt hennes hals?
Han kan ha skurit sig på snöret då han agerat i panik, gjort allt det hemska fort och kraftfullt och inte ens märkt då att han skar sig. Adrenalinet max, då känner man smärta mindre.
Om NB:s blod finns på snöret runt hennes hals så förstår jag åklagarens säkerhet när han skriver:
Citat:
Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas.

Hans blod kanske är "inlindat" i knuten ( eller knopen, eller hur det nu gjorts ).
Lite svårt att komma med en trovärdig bortförklaring då.....
2015-10-21, 09:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ber om ursäkt i förväg om denna artikel redan har länkats.

http://www.skovdenyheter.se/article/smartsamt-nar-mordatalet-kommer/

Ja, samma artikel fast från en annan blaska/sajt.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Västgötabladet: Smärtsamt när mordåtalet kommer

Det här är lite intressant:
Citat:
– Det har smugit sig in en otrygghet, särskilt bland de unga som arbetar här.

Trots LJ:s tidiga försäkran att de kan vara lugna, har en otrygghet smugit sig på...
2015-10-21, 09:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt

Citat från ÅK:

Vad jag tycker mig kunna utläsa, är att MGM kan bindas till hur hon hittats och inte till gärningen...
2015-10-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
GW skeptisk till dna-bevisen i Lisa Holm-fallet
Publicerat 1 timme sedan
"Åklagaren kommenterar DNA-bevisen
SVT:s Veckans Brott har varit i kontakt med Lars-Göran Wennerholm och frågat honom om det är korrekt att den misstänkte 35-åringens dna finns på Lisa Holms kropp.
I ett mejl svarar han så här:
”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas. Jag vill inte i nuläget kommentera detta ytterligare utan jag kommer att redovisa bevisningen när jag väcker åtal, förhoppningsvis på fredag”, skriver han till Veckans Brott."

"Leif GW Persson tycker att Lisa Holm-utredningen verkar ”lite lattjo”. Polisen bestämde sig lite väl tidigt för den misstänkte 35-åringen, menar han.
– Jag är inte nöjd med den här gärningsmannen. Han stämmer ganska dåligt med hur det brukar se ut. Tidigare ostraffad, omvittnat skötsam. Men förhoppningsvis skingras dimman på fredag då åklagaren sagt att han ska lägga fram förundersökningen."
GW säger också:
Sen vet jag att man gjort misstag tidigare, … sånna här där man bestämmer sig väldigt tidigt,

Vad menar han? Att de som har hand om utredningen ”gjort misstag” tidigare eller rent allmänt med hänvisning till fall där man bestämt sig tidigt för vem som är GM?
2015-10-21, 09:43
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Jag har också funderat på det du skriver men då borde det ha avsatts spår i bilen om hon levde tycker jag. Däremot har jag funderat kring nån plats vid grusvägen om fynden har relevant placering vill säga. Jag funderar även på uppgiften gällande jackan. Varför var den av?

Just det , vad har man ev hittat i bilen , har du tänkt på så knäpptyst det varit och är ang bilen !!

Där har du något som kan vara en stor överraskning , BO kan ha mördats ute tex på vägen till Martorp eller utanför Boden .
2015-10-21, 09:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, samma artikel fast från en annan blaska/sajt.
Det här är lite intressant:
Trots LJ:s tidiga försäkran att de kan vara lugna, har en otrygghet smugit sig på...

Hela Sverige har skrämts av mordet. Det är verkligen inte konstigt att dessa då känner en otrygghet.
När kommer nästa dåre slå till? Kan man inte gå ut från jobbet utan att vara rädd på dagtid? En vanlig söndag?
Lisa utmanade inte ödet. Hon tog inga risker.
Mordet har rubbat invanda cirklar.
2015-10-21, 09:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Jackan är av seglarmodell och därmed rymlig och när GM greppar tag i den kan LH ha dragit ner kedjan om den ens var stängd just då - kommit ur den i ett flyktförsök.

Bilder i länkad blogg:

http://annhelenarudberg2.blogspot.se/2015/06/lisa-holm-17-ar-saknas.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in