2015-10-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu fiskar du verkligen inte på djupa vatten tycker jag, genialt ju. Absolut finns det en viss chans att man har kunnat matcha en knut på en snara mot NB:s sätt att knyta fast kroken.

Vad tror du, torskar han på knuten, är det ett av misstagen han gjorde? Fiskelina eller ej, det har funnits en röd tråd enligt polisen, det ska bli intressant att få ta del av den och hur den leder till NB.

Misstänker att det aldrig skulle gå att lagföra pga knutteknik. Det är inte fysiskt unikt som t.ex. fingeravtryck. Omöjligt att hävda att ingen annan kan knyta på samma sätt.
2015-10-21, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

NB ser sin vördade mor framför sig och föreställer sig hur hon skulle reagera på om
den ene sonen erkände ett mord av den här kalibern. På en tonårsflicka i landet
han gästarbetade i. Han behöver bara framkalla den bilden i sin tankevärld för att rysa
av obehag och fortsatt styrkas i avsikten att förbli där han är nu; förnekandes all inblandning.
Och så lär det förbli till döddagar för hans vidkommande.
Allesammans därhemma i byn, alla han är släkt med, vänner och bekanta, ska få
hållas i tron att han är helt oskyldig. Offer för särdeles olyckliga omständigheter och
vad det nu kan vara mer. Bilden planterad av honom som ett stackars, ömkansvärt
offer istället för en kallhamrad förövare av ett bestialiskt illdåd.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror det handlar om ren och skär SKAM.

Skam inför mamman, ja hela familjen och sina landsmän hemma i byn.

Skam (inte skuld) både för vad han gjort men även för vad han för all framtid åsamkat sin familj och släkt.

Bra skrivet av er, Grandioso och T34Panzer!
Är nog högst sannolikt att det är precis som ni beskriver - det handlar om den totala skammen - utan någon som helst möjlighet till förståelse eller förlåtelse. Förutom att ha mördat en ung flicka - och därmed förstört livet för hennes familj - så skulle ett erkännande också förstöra livet för hans familj. Att erkänna skulle också innebära en skam gentemot sina landsmän, speciellt de som livnär sig genom att åka till Sverige och jobba - vilka fördomar mot litauer kommer inte detta mord skapa. Av ren och skär skam och överlevnadsinstinkt kommer han att fortsätta neka till dådet, han ser det inte som att han har något annat val.
Om bevisningen blir alldeles överväldigande, för tung - hur gör försvaret då? Kommer man att försöka hävda någon tillfällig sinnesförvirring, minnesförlust, "hörde röster" eller dylikt och kräva psykiatrisk utredning eller görs det per automatik vid mordfall?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-10-21 kl. 07:45.
2015-10-21, 08:21
Medlem
Blodspårsbevisen hänger mycket på att NB skadat sig och blött i boden där LH hittades. Har en eventuell kontaminering inte skett där är ju chansen/risken väldigt liten att en kontaminering skett på något annat ställe.
Min fråga är: Vad är det för typ av byssja? Om den bara använts som manskapsbarack eller redskapsskjul är ju möjligheten mycket mindre att NB skadat sig och blött där än om boden använts för inomhusarbeten.
2015-10-21, 08:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Bra skrivet av er, Grandioso och T34Panzer!
Är nog högst sannolikt att det är precis som ni beskriver - det handlar om den totala skammen - utan någon som helst möjlighet till förståelse eller förlåtelse. Förutom att ha mördat en ung flicka - och därmed förstört livet för hennes familj - så skulle ett erkännande också förstöra livet för hans familj. Att erkänna skulle också innebära en skam gentemot sina landsmän, speciellt de som livnär sig genom att åka till Sverige och jobba - vilka fördomar mot litauer kommer inte detta mord skapa. Av ren och skär skam och överlevnadsinstinkt kommer han att fortsätta neka till dådet, han ser det inte som att han har något annat val.
Om bevisningen blir alldeles överväldigande, för tung - hur gör försvaret då? Kommer man att försöka hävda någon tillfällig sinnesförvirring, minnesförlust, "hörde röster" eller dylikt och kräva psykiatrisk utredning eller görs det per automatik vid mordfall?

Det intressanta blir att se om och I så fall hur gärningsmannen kommer att ändra information (under rättegången) som han tidigare lämnat under förhör?

Det blir så att säga en måttstock på bevisen som utredningen har mot gärningsmannen.

Om det föreligger en mycket stark bevisning så kan det vara dags för gärningsmannen att "erkänna" för att kunna påverka för att få till ett brott med lägre straffvärde än mord.

Om försvaret känner att bevisningen är svag och det föreligger en god möjlighet att bli frikänd så kanske nekandet kommer att fortsätta?

Mycket intressant är ju gärningsmannens totalnekande av att han aldrig har haft något att göra med offret samtidigt som hans blod/DNA har hittats på de kläder som hon hade på sig då hennes kropp hittades.

Om gärningsmannen inte kan uppge en trolig orsak till att hans blod fanns på hennes kläder så kommer hans trovärdighet att gå i botten.....brist på trovärdighet kan få folk dömda!
2015-10-21, 08:44
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lisa-holm-aklagaren-kommenterar-dna-fyndet

GW skeptisk till dna-bevisen i Lisa Holm-fallet

Publicerat 1 timme sedan

"Åklagaren kommenterar DNA-bevisen
SVT:s Veckans Brott har varit i kontakt med Lars-Göran Wennerholm och frågat honom om det är korrekt att den misstänkte 35-åringens dna finns på Lisa Holms kropp.

I ett mejl svarar han så här:

”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas. Jag vill inte i nuläget kommentera detta ytterligare utan jag kommer att redovisa bevisningen när jag väcker åtal, förhoppningsvis på fredag”, skriver han till Veckans Brott."

"Leif GW Persson tycker att Lisa Holm-utredningen verkar ”lite lattjo”. Polisen bestämde sig lite väl tidigt för den misstänkte 35-åringen, menar han.

– Jag är inte nöjd med den här gärningsmannen. Han stämmer ganska dåligt med hur det brukar se ut. Tidigare ostraffad, omvittnat skötsam. Men förhoppningsvis skingras dimman på fredag då åklagaren sagt att han ska lägga fram förundersökningen."
2015-10-21, 08:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Blodspårsbevisen hänger mycket på att NB skadat sig och blött i boden där LH hittades. Har en eventuell kontaminering inte skett där är ju chansen/risken väldigt liten att en kontaminering skett på något annat ställe.
Min fråga är: Vad är det för typ av byssja? Om den bara använts som manskapsbarack eller redskapsskjul är ju möjligheten mycket mindre att NB skadat sig och blött där än om boden använts för inomhusarbeten.

Med den invändning som ombutet redan producerat är det sannolikt att precis hela baracken dammsugits på DNA-spår från MGM.

Finns det tillexempel inget blod (från MGM) annat än på LH:s kläder kommer invändningen "kontamination" att falla platt. Skulle det däremot vara så att hela baracken är en sorts litauisk blodbank kan det ju bli annorlunda.

Men eftersom invändningen presenterats redan vid häktningen (om jag minns rätt) har rimligtvis NFC redan tidigare fått i uppdrag att reda ut det här.
2015-10-21, 08:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Funderade på det samma - men tvärtom. Den kallas både byssja och provisoriskt bostadshus. I fönstren ses gardiner. Är den tänkt för tillfälliga gästarbetare så kan den väl inte vara ämnad MGM som redan bor i trakten..
Jag erinrar mig ordet då jag besökte gränsen Dalarna/Härjedalen från en äldre man. Det han talade om var små hus/baracker på gården som hyrdes ut för övernattning i storlek Friggebod.
2015-10-21, 08:58
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej....Jag vet vart man hittar FUB:
Jag lägger upp en länk där den kan laddas ner.
MVH
ingo22
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan du lägga den som pdf på Minfil.org också. Vore jag tacksam för
Hej: Den kommer att bli allmänt känd, om man känner till VAR.
Ska försöka: komma ihåg dig, men det blir inte i PDF-format:
Mer kan jag inte säga enligt regler.

Jag skickar dig ett personligt meddelande.
MVH
ingo22
Jag fattar inte vad det är för hemligt ställe som du kan få tag på FUP. Den beställer man väl från Tingsrätten? Inte PDF? Vilket format? Vilka regler hindrar dig att säga mer?

Det går att få den på CD för en ringa peng enligt några skribenter.
2015-10-21, 08:59
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Jag hörde för flera månader sedan av en som jag anser trovärdig att Byggboden enbart användes till förvaring för diverse Spadar , Spett och " Bråte " som inte används så ofta , alltså ett stökigt förråd .
Något arbete skall inte ha utförts där , om nu uppgifterna stämmer .
2015-10-21, 09:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lisa-holm-aklagaren-kommenterar-dna-fyndet

GW skeptisk till dna-bevisen i Lisa Holm-fallet

Publicerat 1 timme sedan

"Åklagaren kommenterar DNA-bevisen
SVT:s Veckans Brott har varit i kontakt med Lars-Göran Wennerholm och frågat honom om det är korrekt att den misstänkte 35-åringens dna finns på Lisa Holms kropp.

I ett mejl svarar han så här:

”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas. Jag vill inte i nuläget kommentera detta ytterligare utan jag kommer att redovisa bevisningen när jag väcker åtal, förhoppningsvis på fredag”, skriver han till Veckans Brott."

"Leif GW Persson tycker att Lisa Holm-utredningen verkar ”lite lattjo”. Polisen bestämde sig lite väl tidigt för den misstänkte 35-åringen, menar han.

– Jag är inte nöjd med den här gärningsmannen. Han stämmer ganska dåligt med hur det brukar se ut. Tidigare ostraffad, omvittnat skötsam. Men förhoppningsvis skingras dimman på fredag då åklagaren sagt att han ska lägga fram förundersökningen."

Jag har avstått från att kommentera den här vurmen för Leif GW och framförallt "statistisk mordutredning" som företeelse, men nu har vi snart facit.

Det kan äga sin riktighet att MGM inte passar så bra in i de vanligaste mönstren vad gäller sk "sommarmord".

Då kan man fråga sig: skall polisen utreda varje mord (så fruktansvärt många mord har vi inte) enligt varje mords specifika förutsättningar och omständigheter, eller skall polisen utreda varje mord som att det passar in i en mall (Standardmall 1A för sommarmord?)

Leif GW är en pensionerad kriminologiprofessor, en duktig forskare som arbetat mycket med generellt polisarbete. Hans stora bidrag i detta är att strukturera och ensa utredningsåtgärder så att analyser (utredningar) kan göras kompletta och fullständiga. Det är alldeles självklart att han tittar med undrande ögon på en utredning han dels inte har insyn i (så han kan avgöra om den är komplett, fullständig och välstrukturerad) och som (så verkar det ju) hittat MGM genom ren opportunism - vi kan kalla det "bondtur" om vi vill (givet lokaliteterna).

Dock har det som hittills framkommit pekat med styrka på att, trots tillvägagångssättet, har man en synnerligen bra misstänkt i sinkabirum. Att Leif GW inte anser att vägen till denne misstänkte är glasklar kan han ha fullständigt rätt i, naturligtvis. Men att ett gediget tekniskt och personorienterat utredningsarbete skulle stärka misstankarna mot en oskyldig respektive släcka ut misstankarna mot en ännu okänd GM känns också fullständigt otippat.

Nu blir det intressant att följa diskussionerna om FUP, som vi troligen får se i helgen.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-10-21 kl. 09:03.
2015-10-21, 09:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Var det ingen annan som nappade på ordet skrevs bestämd form: SNÖRET.
DELAR AV SNÖRET
Alltså inte vilket snöre som helst som, jag tolkar det.
"Men runt halsen satt en snara, tillverkad av ett snöre, lindad –....
Delar av snöret ska sedan ha återfunnits på olika platser i närområde."
http://www.expressen.se/gt/dna-sparet-kan-falla-lisa-holms-mordare/
Det är detta jag frågat om då det är oklart vad som menas.
Ett stycke snöre på ett visst antal cm har använts och en del av snöret återfanns runt halsen. Delar av det fanns på andra ställen och därav frågan om det gått av.
I expressen nämns att mordplatsen är ladan (text) och sen sägs att snöret återfunnits på mordplatsen (videon). Sen övriga platser då.
Det verkar ursprungligen ha funnits i ladan vid cafét, sen är det givetvis på Martorp där hon hittas (runt halsen) - men vad menas med övriga platser. Hur hamnade det där då?
2015-10-21, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det intressanta blir att se om och I så fall hur gärningsmannen kommer att ändra information (under rättegången) som han tidigare lämnat under förhör?

Det blir så att säga en måttstock på bevisen som utredningen har mot gärningsmannen.

Om det föreligger en mycket stark bevisning så kan det vara dags för gärningsmannen att "erkänna" för att kunna påverka för att få till ett brott med lägre straffvärde än mord.

Om försvaret känner att bevisningen är svag och det föreligger en god möjlighet att bli frikänd så kanske nekandet kommer att fortsätta?

Mycket intressant är ju gärningsmannens totalnekande av att han aldrig har haft något att göra med offret samtidigt som hans blod/DNA har hittats på de kläder som hon hade på sig då hennes kropp hittades.

Om gärningsmannen inte kan uppge en trolig orsak till att hans blod fanns på hennes kläder så kommer hans trovärdighet att gå i botten.....brist på trovärdighet kan få folk dömda!

Ja, håller med om det du skriver, blir intressant att se om han ändrar sin version mot vad han sagt i förhören om bevisningen är för stark. Finns det minsta tvekan i bevisning - fortsätter han nog säga han aldrig sett eller träffat LH.

Undrar verkligen hur försvarets alternativa teori kommer att se ut? Hur hans blod kunde finnas på hennes kläder? Blir väl "snickare skär sig på jobbet-varianten" och det beror väl också på vad blodspåren visat. Sen vet vi ju inte alls, kanske de har ännu mera bevis: DNA-bevis, något med repet, fingeravtryck o.s.v som blir mycket svårt att bortförklara.

Kanske - om bevisningen är för stark - så kan ett erkännande komma om möjligheten finns till att dömas för ett brott med lägre straffvärde än mord, men jag har en känsla av att ett erkännande inte kommer att ske ändå - som jag beskrev i tidigare inlägg.

Blir intressant se bevisning och presenterat händelseförlopp och intressant höra försvarets förklaringar. Jag hoppas verkligen att detta fall blir löst, för LH:s familjs skull. Inga frågeteckan bör finnas kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in