Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lisa-holm-aklagaren-kommenterar-dna-fyndet
GW skeptisk till dna-bevisen i Lisa Holm-fallet
Publicerat 1 timme sedan
"Åklagaren kommenterar DNA-bevisen
SVT:s Veckans Brott har varit i kontakt med Lars-Göran Wennerholm och frågat honom om det är korrekt att den misstänkte 35-åringens dna finns på Lisa Holms kropp.
I ett mejl svarar han så här:
”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas. Jag vill inte i nuläget kommentera detta ytterligare utan jag kommer att redovisa bevisningen när jag väcker åtal, förhoppningsvis på fredag”, skriver han till Veckans Brott."
"Leif GW Persson tycker att Lisa Holm-utredningen verkar ”lite lattjo”. Polisen bestämde sig lite väl tidigt för den misstänkte 35-åringen, menar han.
– Jag är inte nöjd med den här gärningsmannen. Han stämmer ganska dåligt med hur det brukar se ut. Tidigare ostraffad, omvittnat skötsam. Men förhoppningsvis skingras dimman på fredag då åklagaren sagt att han ska lägga fram förundersökningen."
Jag har avstått från att kommentera den här vurmen för Leif GW och framförallt "
statistisk mordutredning" som företeelse, men nu har vi snart facit.
Det kan äga sin riktighet att MGM inte passar så bra in i de vanligaste mönstren vad gäller sk "sommarmord".
Då kan man fråga sig: skall polisen utreda varje mord (så fruktansvärt många mord har vi inte) enligt varje mords specifika förutsättningar och omständigheter, eller skall polisen utreda varje mord som att det passar in i en mall (Standardmall 1A för sommarmord?)
Leif GW är en pensionerad kriminologiprofessor, en duktig forskare som arbetat mycket med generellt polisarbete. Hans stora bidrag i detta är att strukturera och ensa utredningsåtgärder så att analyser (utredningar) kan göras kompletta och fullständiga. Det är alldeles självklart att han tittar med undrande ögon på en utredning han dels inte har insyn i (så han kan avgöra om den är komplett, fullständig och välstrukturerad) och som (så verkar det ju) hittat MGM genom ren opportunism - vi kan kalla det "bondtur" om vi vill (givet lokaliteterna).
Dock har det som hittills framkommit pekat med styrka på att, trots tillvägagångssättet, har man en synnerligen bra misstänkt i sinkabirum. Att Leif GW inte anser att vägen till denne misstänkte är glasklar kan han ha fullständigt rätt i, naturligtvis. Men att ett gediget tekniskt och personorienterat utredningsarbete skulle stärka misstankarna mot en oskyldig respektive släcka ut misstankarna mot en ännu okänd GM känns också fullständigt otippat.
Nu blir det intressant att följa diskussionerna om FUP, som vi troligen får se i helgen.