2015-10-20, 22:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad tror ni om uppgifterna, att eventuellt Ryska spetznas förband skall sättas in för att plocka "high value targets" som tex Jihadi John ?

Skulle ju vara rejäl propaganda känga västerut..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3278907/Russia-capturing-Jihadi-John-priority-high-profile-ISIS-executioner-huge-propaganda-coup-say-officia ls.html

Jag tror de skulle vinna ett större paket av förtroende om de BÖRJAR med att söka upp och avrätta alla de RYSSAR som anslutit sig till IS. Innan det har skett, så kommer INGA av deras "riktade insatser" att vara värda annat än taskig krigspropaganda ala Nordkoreansk stil.
Citera
2015-10-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Jag stödjer Syriens legitima regering, självklart har jag då inga problem med nyhetssidor som stödjer Syrien. Skillnaden mellan saudiska nyheter och nyheter från sidor som Almasdar är att jag har än så länge inte sett något som är en direkt lögn medans saudisk media ljuger varje dag.

Att hänvisa till twitter är rent ut sagt fullkomligt skrattretande.

Newsflash: Jag måste inte läsa saudiska nyheter!

Fö har al-masdar flertalet gånger kommit med feltalet nyheter, men vad spelar det för roll för dig, du stödjer ju dem . Vad gör det förresten om man följer Leith abou fadel, deras chefs redaktör, på twitter istället för klickar på deras sida hela tiden för att se om det kommer nytt. Twitter är jättebra för att kunna komma åt förstahandskällor eller följa journalister som kan uppdatera i realtid. Kanske är det därför så många journalister använder det?
Citera
2015-10-20, 22:46
Medlem
Intressant intervju med

The chief of the Main Operations Directorate — Deputy Chief of the General Staff, Colonel General Andrey Kartapolov.

http://thesaker.is/interview-with-colonel-general-andrey-kartapolov-russia-may-have-a-military-base-in-syria-it-will-be -sea-air-and-ground/

Om hur det går i Syrien, relationen till koalitionen (USA) med mera

Citat:
STRIKE FROM THE CASPIAN SEA

-
Citat:
What caused the necessity of our missile attacks from the Caspian Sea? Was it coordinated with Iran and Iraq
?

– Yes. I talked about this at the briefing. We coordinated the flight of our missiles beforehand with our partners in the coordinating committee, which includes not only Syria, but also Iran and Iraq. And the necessity was caused by that we discovered on October 5th and 6th some very important objects, which were subjected to pinpoint attack. Our aircraft were already assigned to other objects that had been reconnoitered earlier. Therefore, the decision had been made for cruise missiles attacks.

– T he Pentagon claims that 4 rockets either blew up or did not fall there. What do you think of this information?

– The Pentagon could claim anything and everything. Let them show something, though. All of our missiles hit their targets.

Citat:
You just said that ISIS groups are changing tactics, and going into hospitals, mosques, and settlements, and dispersing. Do both the General Staff and the Syrian army understand that they also must change tactics, so as to more subtly root out the terrorists from there? What it is necessary to select new “tools”?

– We have a rather large set of methods and means to affect ISIS, taking into account this tactic, without impacting in any manner mosques, or hospitals, or the peaceful population.

Skämsmössa på Ashton Carter

Citat:
The USA Secretary of Defense is threatening us that one of these days, the Russian group will suffer large losses. What is this – is he threatening us with what the Stingers can do? How do you read this statement, doe it sound like a threat?

– We have read this statement as a manifestation of non-professionalism of the highest order. A serious politician cannot permit himself such statements. All the more, as he is talking about allies victorious over Hitler in the Second World War (one would like to remind him of that). Well, whatever he meant, let that remain on his conscience. Remember how Lev Tolstoy answered Leonid Andreyev: “He tries to scare me me, but I am not afraid”.

Citat:
How is the situation at the moment on the Syrian front? What are we doing, and what are the Syrians doing?

– We continue to carry out our tasks. Since the operation began, we have completed more than 600 sorties.

Gillar denna

Citat:
Why did the USA react so spitefully to the launch of our “Calibers” from the Caspian Sea?

– Because they absolutely missed the sea-based cruise missile salvo.

– And why?

– Because all their capabilities, about which they speak as if they were limitless, are just a fairy tale for children.

Läs resten själva vet jag
Senast redigerad av micks 2015-10-20 kl. 22:55.
Citera
2015-10-20, 22:53
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ett par intressanta artiklar i The Independent idag. Först Robert Fisks analys:

http://www.independent.co.uk/voices/with-russias-help-the-syrian-army-is-back-on-its-feet-and-fiercer-than-ever-a6698866.html

Tycker rubriken är märklig - bara för att ryssarna börjat fälla bombar, vilket iofs kan vara moralhöjande, har väl varken manpower eller ledningen av SAA förändrats på ngn vecka.
Citera
2015-10-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tycker rubriken är märklig - bara för att ryssarna börjat fälla bombar, vilket iofs kan vara moralhöjande, har väl varken manpower eller ledningen av SAA förändrats på ngn vecka.

Ingen räknade med en sån här enorm operation, RuAF slog till mot fler mål på 6 dagar en vad NATO lyckats göra på ett helt år. Det är ju fullständigt galet hur många mål RuAF slår till mot varje dygn.

Så självklart har maktbalansen förändrats, SAA har för första gången gått på offensiven, medans samtliga rebellgrupper grävt ner sig.

Det pratas mycket om tanks och manskap som SAA förlorar, men för varje soldat SAA/NDF förlorar, förlorar rebellerna 10.
Tidigare var förlusterna ganska lika mellan regeringsstyrkorna och rebellgrupperingar.

Men detta kommer ändå bli utdraget, det är nästintill omöjligt att erövra befolkade byar/städer utan att ha ihjäl civilbefolkningen.
Citera
2015-10-21, 00:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kzz
Ingen räknade med en sån här enorm operation, RuAF slog till mot fler mål på 6 dagar en vad NATO lyckats göra på ett helt år. Det är ju fullständigt galet hur många mål RuAF slår till mot varje dygn.

NATO slår enbart mot IS-mål, och försöker i stor mån undvika att döda ett oacceptabelt antal civila under attacken.

Struntar man i dessa "försiktighetsåtgärder" så kan man utan problem slå mot vem som helst, när som helst, och med hur mycket kluserbomber man än vill...

Citat:
Ursprungligen postat av kzz
Det pratas mycket om tanks och manskap som SAA förlorar, men för varje soldat SAA/NDF förlorar, förlorar rebellerna 10.

och de civila förlorar 100.
I alla fall under NATO's planlagda mål. Under Ryssens stöd, kan vi nog räkna med 200-400 civila förlorade vid varje strike.

Natos ratio är 9 döda civila för varje död terrorist.
Någon här som tror att Assad/Ryssarnas ratio är lägre?
Citera
2015-10-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
NATO slår enbart mot IS-mål, och försöker i stor mån undvika att döda ett oacceptabelt antal civila under attacken.

Struntar man i dessa "försiktighetsåtgärder" så kan man utan problem slå mot vem som helst, när som helst, och med hur mycket kluserbomber man än vill...

och de civila förlorar 100.
I alla fall under NATO's planlagda mål. Under Ryssens stöd, kan vi nog räkna med 200-400 civila förlorade vid varje strike.

Natos ratio är 9 döda civila för varje död terrorist.
Någon här som tror att Assad/Ryssarnas ratio är lägre?

USA bombade läkare utan gränser för några dagar sedan i Afghanistan, för att sedan köra in på deras område med en tank:
http://www.reuters.com/article/2015/10/19/us-afghanistan-hospital-idUSKCN0SD2HN20151019

Citat:
An Oct. 3 air strike on the MSF hospital killed at least 22 staff and patients. The U.S. military has taken responsibility for the air strike, which occurred during intense fighting between Afghan forces and the Taliban
.

Citat:
Medecins Sans Frontieres, or Doctors Without Borders, said in a statement on Friday that a U.S. tank had entered the grounds of its hospital in Kunduz without permission, damaging the compound, destroying potential evidence, and distressing its staff.

Så nej, jag tror inte att USA visar större hänsyn mot civila under sina bombningar än vad Ryssland gör. Vad är det som får dig att tro att USA skulle visa större försiktighet i Syrien än vad man gör i exempelvis Afghanistan?
Citera
2015-10-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Du tror inte att det kan orsaka en större konflikt när ryssland ändå går all-in med fartyg, flyg och anti-aircraft vapen? Går turkiet eller usa in blir det ett 3e världskrig. Usa, UK, Saudi, turkiet på en sida Ryssland, iran, syrien, irak och kina på en sida. Oklart vad alla länder i eu kommer se på det.

Det beror på, med CIAs fula metoder kan man legitimera sina handlingar. Låt oss säga att IS utför attacker mot Israel, Turkiet och USA (eller t.o.m EU för den delen). Rysslands ställning bakom Assad är inget nytt, militariaseringen är bara något mer formellt. Såklart, Syrien blir mer av en utmaning än vad Irak var men p.g.a. att media redan suttit skräck i hela väst kommer reaktionerna mot en eventuell attack mot väst bli "Vad vare jag sa? Det här skulle inte hända om blablabla" och helt plötsligt är väst och kör över IS samt Assad. Ett tredjevärldskrig vet jag inte om, men ett mer omfattande krig i regionen skulle ta plats. Man skulle försöka köra över Hezbollah en gång för alla och Libanon skulle säkerligen bli ett krigsfält. Men motståndet skulle bli starkt. Jag tror USA och väst väntar på ett större misstag av Assad o Ryssland, därefter kommer upptrappningen börja och det hela eskalera.
Citera
2015-10-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
FSA är ingen centraliserad grupp. Kan vara därför 90% av alla oinsatta i konflikten kommer hit och skriver att FSA inte existerar längre. För närvarande är det Abdullah al-Bashir som är militär ledare för FSA.

Tycker personligen Zahran Alloush har mest karisma av rebell-ledarna och han är dessutom aktiv i östra Damaskus. Jag tror dock inte han kommer accepteras av omvärlden utan det lär väl isf bli någon marionett från SMC som placeras som president.

Jag är ganska säker på att jag minns en marionett från någon av grupperna som deltar i syriska koalitionen. Han var påläst, pratade flytande engelska och diskuterade framtid och politik. Nu minns jag inte hans namn, men jag minns att just den mannen hade ett stort förtroende av väst. Men jag minns honom från de tidigare dagarna i revolutionen, nu striderna han säkert för al-Nusra.
Citera
2015-10-21, 01:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
USA bombade läkare utan gränser för några dagar sedan i Afghanistan,

Precis. Nato kör 1 död terrorist på 10 döda civila i ratio.
Även Ryssland har anklagats för att ha ungefär samma ratio enligt senaste "klagoartiklarna" om deras bombkampanj.

Exakt VAD talar för att Ryssarna/Assad är BÄTTRE än NATO här (förutom deras inhemska propaganda, som lustigt nog är tillrättalagd på precis samma oförlåtliga sätt som NATO's propaganda är (The Drone Papers)?
Citera
2015-10-21, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Precis. Nato kör 1 död terrorist på 10 döda civila i ratio.
Även Ryssland har anklagats för att ha ungefär samma ratio enligt senaste "klagoartiklarna" om deras bombkampanj.

Exakt VAD talar för att Ryssarna/Assad är BÄTTRE än NATO här (förutom deras inhemska propaganda, som lustigt nog är tillrättalagd på precis samma oförlåtliga sätt som NATO's propaganda är (The Drone Papers)?

Nato och västlig lögnmedia kan påstå vad de vill, ingen frisk människa tar dem på allvar efter att de spred de fabricerade lögner om civila döda från dag ett, lögner som var skrivna innan ryssarna började och som använde gamla bilder.
Citera
2015-10-21, 04:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nato och västlig lögnmedia kan påstå vad de vill,

Du tror alltså inte på att Nato dödar 9 civila på varje terrorist?
Hur många civila tror du de tar på varje terrorist då, fler eller färre?

Citat:
ingen frisk människa tar dem på allvar efter att de spred de fabricerade lögner om civila döda från dag ett, lögner som var skrivna innan ryssarna började och som använde gamla bilder.

Gamla bilder?
Det är nyheter jag inte hört om ännu kring detta. Har du mer info att bjuda på gällande detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in