2015-10-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Haha du säger att jag sväljer allt de andra säger, sen rekommenderar du al-masdar som källa? De är klart pro-regimen. De har säkert bra källor inom regimen (av förklarliga skäl), men de är inte objektiva.

Ni är medvetna om att det är 2015? Saker som twitter finns. Där kan ni följa aktivister från alla sidor av kriget, t o m soldater på olika fronter om ni så vill. Inte så svårt att få en balanserad bild av läget...

Jag stödjer Syriens legitima regering, självklart har jag då inga problem med nyhetssidor som stödjer Syrien. Skillnaden mellan saudiska nyheter och nyheter från sidor som Almasdar är att jag har än så länge inte sett något som är en direkt lögn medans saudisk media ljuger varje dag.

Att hänvisa till twitter är rent ut sagt fullkomligt skrattretande.
Citera
2015-10-20, 20:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad tror ni om uppgifterna, att eventuellt Ryska spetznas förband skall sättas in för att plocka "high value targets" som tex Jihadi John ?

Skulle ju vara rejäl propaganda känga västerut..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3278907/Russia-capturing-Jihadi-John-priority-high-profile-ISIS-executioner-huge-propaganda-coup-say-officia ls.html
Ja det hade varit fantastiskt, men jag hoppas det är realistiskt också. Al Baghdadi befinner sig säkert så djupt inne i IS-kontrollerat område som möjligt så det hade verkligen krävts en avancerad operation för ett specialförband att ta sig dit. Att blanda sig med lokalbefolkningen ser jag som uteslutet. Planerar man att skjuta honom från luften när han rör sig i konvoj mellan två orter används väl inte spetsnaz? Någon typ av nedstigning från stridshelikopter, och blixtattack? Hoppas det filmas...

Läste nu att Cameron överväger SAS att gå in och göra ett försök att klippa Jihadi John. Kapplöpning om honom nu alltså. Undrar om han går och har lite sådär småont i magen när två av världens mest beryktade specialförband möjligen bägge är ute efter att plocka honom.

Samtidigt blir USA akterseglade och kommer verkligen att se ut som förlorare om Ryssland på riktigt lyckas med sin operation.
Senast redigerad av Hogdal 2015-10-20 kl. 20:47.
Citera
2015-10-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad tror ni om uppgifterna, att eventuellt Ryska spetznas förband skall sättas in för att plocka "high value targets" som tex Jihadi John ?

Skulle ju vara rejäl propaganda känga västerut..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3278907/Russia-capturing-Jihadi-John-priority-high-profile-ISIS-executioner-huge-propaganda-coup-say-officia ls.html

Tror det är skitsnack och det måste nog godkännas av Duman. Det sista Ryssland vill se är ryska soldater som halshuggs med slöa fickknivar.

Enda tillfällen jag kan se Spetznas användas är mot terrorister som utgör ett direkt hot mot Federationen, i så fall mot framförallt tjetjener. Varför skulle Ryssland bry sig om jihadi John?
Citera
2015-10-20, 20:48
Medlem
Savoys avatar
Angående att knäppa eller fånga Jihadi John: Läs nu artikeln igen och se vem källan är. Verkar projektet som sådant enkelt med tanke på att specialstyrkor från väst troligen redan försökt?

Jag säger inte att nyheten är planterad, men det är ett vääldigt högt satt mål om det kommer från Moskva, vilket jag inte tror. Spekulation eller ryktesspridning, gissar jag.
Citera
2015-10-20, 20:49
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kzz
Tror det är skitsnack och det måste nog godkännas av Duman. Det sista Ryssland vill se är ryska soldater som halshuggs med slöa fickknivar.

Enda tillfällen jag kan se Spetznas användas är mot terrorister som utgör ett direkt hot mot Federationen, i så fall mot framförallt tjetjener. Varför skulle Ryssland bry sig om jihadi John?
Som det står i artikeln, dels är det en stor skalp, dels förnedrar man väst, och dels har han ett förhandlingsvärde om han fångas levande.

Jag tror inte användande av specialförband är något som parlament röstar om, annat är det med reguljära marktrupper.
Citera
2015-10-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Som det står i artikeln, dels är det en stor skalp, dels förnedrar man väst, och dels har han ett förhandlingsvärde om han fångas levande.

Jag tror inte användande av specialförband är något som parlament röstar om, annat är det med reguljära marktrupper.

Glöm det, enda chansen att marktrupper sätts in är om det är för Federationens säkerhet. Vet dem var Jihadi John befinner sig så använder man nog en vanlig bomb.

Mycket som skrivs om det här kriget är skitsnack och propaganda, från båda sidor.
Citera
2015-10-20, 21:04
Medlem
Madagascars avatar
AB citerar AP som säger att Ryssland och USA ska arbeta tillsammans för att minska riskerna för kollision i syriskt luftrum.

Intressant. Första steget i riktning aktivt samarbete mot IS?
Citera
2015-10-20, 21:10
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
AB citerar AP som säger att Ryssland och USA ska arbeta tillsammans för att minska riskerna för kollision i syriskt luftrum.

Intressant. Första steget i riktning aktivt samarbete mot IS?

Nja, det låter mer som minsta möjliga samarbete som krävs för att inga olyckor ska hända och är väl egentligen ingen nyhet?
Som jag skrivit tidigare är det ju redan ett slags samarbete att angripa terrorister från två fronter, indirekt. Att de skulle koordinera själva anfallen rent strategiskt har jag svårt att tro.
Med detta sagt vore det naturligtvis kul om du har rätt.

Tillägg: Klart det är en nyhet att man kommit överens, men utarbetandet har ju pågått sedan ryssarna inledde sin operation som jag förstått det.
Senast redigerad av Savoy 2015-10-20 kl. 21:16.
Citera
2015-10-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ja det är spretigt som tusan. Jag håller med om att man kunde arbeta mer koncentrerat, men å andra sidan är jag ingen militärstrateg så det är möjligt att jag inte förstår taktiken fullt ut.

Dock är det ju av denna anledning helt naturligt att man inte fokuserar på att bomba IS inne i inlandet i detta skede. Först måste de närmaste hoten undanröjas. Sedan går man in mot IS-stödda områden med full karreta från väster med SAA och Hezbollah, från norr med YPG och från öster med shiamuslimska förband med Iranskt understöd. Det kommer att bli en insnörpning av barnvåldtäktsmännen som heter duga, och förhoppningsvis kommer inte IS-soldaterna att kunna smita igenom och ut för att fly till Turkiet och Europa.

Håller med dig. IS är ju föremål för stor uppmärksamhet från både SAA och RuAF i området i NÖ Aleppo. Detta område är prioriterat i det nuvarande skedet, både i syfte att lyfta belägringen av Kweires AB och i syfte att stärka greppet om Aleppo.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Som jag fattat wsj-artikeln jag länkade ovan, men som nu gömmer sig bakom registrering, är tanken med den breda offensiven att testa motståndet överallt enligt någon taktik från Sovjetunionen. Jag förmodar då att när man testat detta så ser man var man har störst utsikter till framgång och kan omfördela trupper dit. Men jag är inte direkt någon militärstrateg så vet inte om det är så "enkelt".

Irriterande att inte komma åt artikeln, hade varit intressant att läsa. Tack för synpunkterna.
Länkar till en bild som beskriver regeringssidans tänkta taktik kring den pågående Aleppo-offensiven. (Källan är oppositionsvänliga Syria Direct som citerar befäl från rebellsidan, så väldigt spekulativt, men kanske intressant ändå.)
http://syriadirect.org/uploads/editor/source/October/final_aleppo.png
Citera
2015-10-20, 21:33
Medlem
Ett par intressanta artiklar i The Independent idag. Först Robert Fisks analys:

Citat:
Everyone wrote off the Syrian army. Take another look now
http://www.independent.co.uk/voices/with-russias-help-the-syrian-army-is-back-on-its-feet-and-fiercer-than-ever-a6698866.html

Sedan en artikel som tar upp att Donald Trumps ifrågasätter USA:s märkliga inblandning:

Citat:
Donald Trump is much derided – but he is right about the Middle East
Citat:
Speaking about the White House’s policy of supporting the Syrian armed opposition, Trump truthfully said the administration “doesn’t know who they are. They could be Isis. Assad is bad. Maybe these other people are worse.” He said he was bothered by “the concept of backing people they have absolutely no idea who they are”. Again, US officials admit that they have armed opposition fighters who, on entering Syria promptly handed their weapons over to Jabhat al-Nusra, the local representatives of al-Qaeda. Trump added: “I was talking to a general two days ago. He said: ‘We have no idea who these people are.’”

What is striking about these interviews is the self-confidence with which the American and British interviewers regurgitated gobbets of government propaganda and expressed surprise when Trump disagreed with them. The journalists questioning Trump appear to have accepted, without much thought and against all the evidence, the rebranding of al-Nusra and Ahrar al-Sham, which is extremist Islamist and close to the Muslim Brotherhood, as anti-Assad “moderates” from the moment they were attacked by Russian aircraft and missiles.

http://www.independent.co.uk/voices/commentators/donald-trump-is-much-derided-but-he-is-right-about-the-middle-east-a6698171.html
Citera
2015-10-20, 21:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nja, det låter mer som minsta möjliga samarbete som krävs för att inga olyckor ska hända och är väl egentligen ingen nyhet?
Som jag skrivit tidigare är det ju redan ett slags samarbete att angripa terrorister från två fronter, indirekt. Att de skulle koordinera själva anfallen rent strategiskt har jag svårt att tro.
Med detta sagt vore det naturligtvis kul om du har rätt.

Tillägg: Klart det är en nyhet att man kommit överens, men utarbetandet har ju pågått sedan ryssarna inledde sin operation som jag förstått det.
Jag tänker att ju längre de krigar mot samma fiende i samma land desto större är sannolikheten att de kommer koordinera. Kanske amerikanska militärer kommer gå bakom ryggen på politikerna och inleda dylik koordination.

Men än så länge är har de bara delvis samma fiende i Syrien. Det är ju inte omöjligt att de två stormakterna tvärtom hamnar i luven på varandra. Särskilt med tanke på att natolandet Turkiet aktivt driver sin egen agenda i Syrien.
Citera
2015-10-20, 22:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Följer med intresse er diskussion, men har bara tid att plocka ut just det citerade - är det verkligen en nackdel om terrororganisationer förenas? De borde ju bli lättare att hålla koll på och faktiskt lättare att infiltrera? Storleken borde också medföra att de får en mer organiserad struktur, som militärmakter är mer vana att bekämpa. Eller?
Jag skulle betrakta det som en nackdel om Jaish al-Fatah och IS förenas, vilket är en möjlighet om man väljer att attackera båda samtidigt. Dessutom är hela poängen med att överväga stötta Jaish al-Fatah, eller al-Nusra, för att de både motsätter sig Assad och IS. Det positiva med att beväpna dem i detta läge vore att de kan mota bort IS och samtidigt sätta press på Assad och hans allierade. Men genom att attackera Jaish al-Fatah driver man de till att de allierar sig med IS.

När jag skriver förenas menar jag att de ser till att samarbeta av militärstrategiska skäl, likt FSA:s samarbete med Jaish al-Fatah. Jag menar inte att de ska förenas in en organisation och svära trohet till Abu Bakr al-Baghdadi. Men det går att argumentera att även om Jaish al-Fatah och IS samarbetar vore det möjligt att överväga en beväpning utan att det egentligen strider mot målet, d.v.s att sätta press på Assad och Rysslands militära intervention. Samtidigt riskerar det att förstärka en redan stark IS, vilket är inte att föredra.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-10-20 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in