2015-10-20, 17:51
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Någon uppsatt saudier sa att det var 500 TOW som skickades i förra leveransen. Att döma av alla sprängda pansarfordon i Syrien senaste veckan (som ligger över 10 per dag) så verkar det ju inte vara någon brist. Det kan ju dock vara en brist i omringade områden t ex runt Homs osv.

Tror inte Iran behöver skicka så många egna marktrupper då de väljer att skicka shiitiska miliser från Irak ist. Dessa är t ex involverade i S Aleppo.

500 låter ju rejält, var finns den infon?
Hsh ska det bli väldigt intressant att se de närmaste veckornas utveckling.

Snabbkollade Wiki-sidan on Syriens flygvapen, "bara" ungefär hälften verkar förstört. Men uppenbarligen är det något som saknas där (piloter, modern teknik, ammo..?) eftersom det verkar tagit en rejäl paus.

Edit: Ok såg en artikel om det nu, verkar nästan som att det bestämdes innan den ryska offensiven inleddes.
http://uk.businessinsider.com/syria-rebels-and-tow-missiles-2015-10?r=US&IR=T

Här är en relativt aktuell artikel om offensiven bland annat mot Aleppo;
http://www.wsj.com/articles/syrian-regime-backed-by-russia-iran-and-hezbollah-expands-ground-offensive-to-aleppo-1445206886

Intressant analys om att ambitionen höjs efterhand:

Citat:
But Moscow’s intervention has allowed Mr. Assad to modify his earlier objective. Russian airstrikes are supporting his efforts to hold on to the stronghold around Damascus and to preserve a strategic corridor along the Lebanese border.

They are also aiding regime attempts to regain full control over the central provinces of Homs and Hama and the western region on the Mediterranean coast.

But Aleppo “is outside of the bounds one would think would be the point of restabilization for the regime,” said Christopher Kozak, a research analyst at the Washington-based Institute for the Study of War, a think tank.

Russian strikes have also targeted the southern provinces of Daraa and Quneitra and the Damascus suburb of Ghouta, in what appears to be an attempt to regain large parts of the country, rebels said.
Senast redigerad av Savoy 2015-10-20 kl. 18:05.
Citera
2015-10-20, 17:59
Medlem
Jag skulle rekomenderar Almasdarnews for mer korrekt reportering från syrien. De har än så länge varit pålitliga.

http://www.almasdarnews.com/article/cheetah-forces-press-further-in-east-aleppo-hilltops-overlooking-tal-sabeen-captured/
Citera
2015-10-20, 19:10
Medlem
Snapcounts avatar
Vad tror ni om uppgifterna, att eventuellt Ryska spetznas förband skall sättas in för att plocka "high value targets" som tex Jihadi John ?

Skulle ju vara rejäl propaganda känga västerut..

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3278907/Russia-capturing-Jihadi-John-priority-high-profile-ISIS-executioner-huge-propaganda-coup-say-officia ls.html
Citera
2015-10-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
500 låter ju rejält, var finns den infon?
Hsh ska det bli väldigt intressant att se de närmaste veckornas utveckling.

http://uk.businessinsider.com/syria-rebels-and-tow-missiles-2015-10?r=US&IR=T
Citera
2015-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Jag skulle rekomenderar Almasdarnews for mer korrekt reportering från syrien. De har än så länge varit pålitliga.

http://www.almasdarnews.com/article/cheetah-forces-press-further-in-east-aleppo-hilltops-overlooking-tal-sabeen-captured/

Haha du säger att jag sväljer allt de andra säger, sen rekommenderar du al-masdar som källa? De är klart pro-regimen. De har säkert bra källor inom regimen (av förklarliga skäl), men de är inte objektiva.

Ni är medvetna om att det är 2015? Saker som twitter finns. Där kan ni följa aktivister från alla sidor av kriget, t o m soldater på olika fronter om ni så vill. Inte så svårt att få en balanserad bild av läget...
Citera
2015-10-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror inte USA lägger in protest i FN mot dessa leveranser, kan vi säga..

Det ska bli intressant att se hur offensiven mot Aleppo går, de närmsta veckorna lär bli ganska avgörande för hur hela kriget slutar. Jag tippar på att Assad-alliansen lyckas ta staden, eftersom jag inte ser hur motståndarna ska få in tillräckligt mycket vapen tillräckligt snabbt. Dessutom är det nu attack på alla fronter samtidigt, så båda sidor måste maxa manskapet och jag tror regeringssidan har störst förutsättningar att göra detta.

Rykten om fler iranska marktrupper:
http://www.aljazeera.com/news/2015/10/iran-deploys-troops-syrian-army-offensive-aleppo-homs-151015053316090.html

Jag tycker det är förvånande att regeringssidan har valt att dra igång en offensiv som omfattar i princip hela västra Syrien. Att Aleppo-offensiven görs parallellt med offensiverna i al-Ghab och norra Hama är väl naturligt eftersom det är olika fronter av ett sammanhängande område kontrollerat av rebellerna. Taktiken där är väl att motståndarna ska tvingas sprida ut och flytta sina styrkor mellan olika fronter vilket gör dem sårbara för flyganfall.

Däremot är ju motståndsfickan norr om Homs helt isolerad från andra rebellkontrollerade områden, Östra Ghouta likaså. Daraa och Quneitra är ju också ett isolerat område.

Detta får mig att undra hur SAA med allierade ska kunna hålla igång dessa offensiver samtidigt. Visst har förstärkningar i form av irakisk shia-milis tillkommit, men vilka antal handlar det om egentligen? Ställer samma fråga angående de iranska förstärkningarna. Vad vet vi egentligen? Det har ju ryktats om flera tusen, men vad jag har läst så förnekas detta från officiellt håll i både Syrien och Iran. Vi ska inte glömma att Assad så sent som i somras deklarerade att SAA led brist på manskap. En viktig faktor är ju naturligtvis att Hezbollah fortsätter att beslutsamt stötta SAA och Nasralla förklarade häromdagen att engagemanget kommer att öka, men räcker det för att framgångsrikt hålla igång offensiver på så många fronter?
Citera
2015-10-20, 20:00
Medlem
Nu har jag inte följt Rysslands inblandning i konflikten annat än läst rubrikerna på RussiaToday och InfoWars. Därav min kanske något dumma fråga:

Kan man sammanfatta det hela som att Putins Ryssland mosat ISIS?
Citera
2015-10-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Nu har jag inte följt Rysslands inblandning i konflikten annat än läst rubrikerna på RussiaToday och InfoWars. Därav min kanske något dumma fråga:

Kan man sammanfatta det hela som att Putins Ryssland mosat ISIS?

Man kan mer sammanfatta det som att Putin har stärkt IS genom att inte anfalla dom alls.
Citera
2015-10-20, 20:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoccoTheItalian
Man kan mer sammanfatta det som att Putin har stärkt IS genom att inte anfalla dom alls.
Trams naturligtvis.

Bara det senaste dygnet träffades 49 IS-mål:

Two command centres of illegal armed groups
Three ammunition and armament depots
Two underground bunkers
32 firing positions in mountain-woodland areas
Nine fortified firing positions of illegal armed groups
A workshop used for [missile] launch pads and rocket projectiles

http://www.express.co.uk/news/world/613057/Russia-takes-out-49-ISIS-targets-24-hours-of-ruthless-bombing-in-Syria

Däremot bombar man även Nusra och andra islamister vilka utgör mer direkta hot mot Assad. IS har dock redan börjat smaka på den beska ryska medicinen, och mer lär det bli när man sopat bort deras kusiner i Al Qaida och spetsen helt kan riktas mot IS.
Citera
2015-10-20, 20:25
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Jag tycker det är förvånande att regeringssidan har valt att dra igång en offensiv som omfattar i princip hela västra Syrien. Att Aleppo-offensiven görs parallellt med offensiverna i al-Ghab och norra Hama är väl naturligt eftersom det är olika fronter av ett sammanhängande område kontrollerat av rebellerna. Taktiken där är väl att motståndarna ska tvingas sprida ut och flytta sina styrkor mellan olika fronter vilket gör dem sårbara för flyganfall.

Däremot är ju motståndsfickan norr om Homs helt isolerad från andra rebellkontrollerade områden, Östra Ghouta likaså. Daraa och Quneitra är ju också ett isolerat område.

Detta får mig att undra hur SAA med allierade ska kunna hålla igång dessa offensiver samtidigt. Visst har förstärkningar i form av irakisk shia-milis tillkommit, men vilka antal handlar det om egentligen? Ställer samma fråga angående de iranska förstärkningarna. Vad vet vi egentligen? Det har ju ryktats om flera tusen, men vad jag har läst så förnekas detta från officiellt håll i både Syrien och Iran. Vi ska inte glömma att Assad så sent som i somras deklarerade att SAA led brist på manskap. En viktig faktor är ju naturligtvis att Hezbollah fortsätter att beslutsamt stötta SAA och Nasralla förklarade häromdagen att engagemanget kommer att öka, men räcker det för att framgångsrikt hålla igång offensiver på så många fronter?
Ja det är spretigt som tusan. Jag håller med om att man kunde arbeta mer koncentrerat, men å andra sidan är jag ingen militärstrateg så det är möjligt att jag inte förstår taktiken fullt ut.

Dock är det ju av denna anledning helt naturligt att man inte fokuserar på att bomba IS inne i inlandet i detta skede. Först måste de närmaste hoten undanröjas. Sedan går man in mot IS-stödda områden med full karreta från väster med SAA och Hezbollah, från norr med YPG och från öster med shiamuslimska förband med Iranskt understöd. Det kommer att bli en insnörpning av barnvåldtäktsmännen som heter duga, och förhoppningsvis kommer inte IS-soldaterna att kunna smita igenom och ut för att fly till Turkiet och Europa.
Senast redigerad av Hogdal 2015-10-20 kl. 20:30.
Citera
2015-10-20, 20:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen

Som jag fattat wsj-artikeln jag länkade ovan, men som nu gömmer sig bakom registrering, är tanken med den breda offensiven att testa motståndet överallt enligt någon taktik från Sovjetunionen. Jag förmodar då att när man testat detta så ser man var man har störst utsikter till framgång och kan omfördela trupper dit. Men jag är inte direkt någon militärstrateg så vet inte om det är så "enkelt".
Citera
2015-10-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
Seriöst
' 'friatider som källa?

Sen den dr artikeln från Reuters är bra,för den säger att Rebellerna behöver mer vapen och att det är hårda strider, men Humanlife jag undrar om du själv läser dina artiklar som en annan användare påpekade för i denna och många fler har man kunnat läsa att det är hårda strider och mycket bombningar MEN att regeringen har det tufft.

Stod något om att 11 st SAA Pansar-fordon slagits ut sedan i Fredags i något område, det är 3 per dag, ca 1100 pansarfordon per år om det fortsätter såhär ett år framåt och det bara i ett av områderna, jag är ingen expert men det känns inte som att det här håller i längden. Sällar mig till dom som säger att detta kan spela USA i händerna och vara slutet på Putin.

Friatider är den svenska tidning som har haft mest rätt hittills om Syrien, redan från början har dem kritiserat kriget och pekat på att terrororganisationer var inblandade, något som förnekades ända tills IS själva började sprida videor på facebook.
Vilka medier tycker du vi ska använda, krigshetsarna Expressen och Aftonbladet?

Det stod inte något om rebellernas förluster, eller är det bara SAA som förlorar soldater och pansar? Tror du det kan vara av betydelse att jämföra förlusterna för att dra en slutsats?

Putin har inte mycket att förlora, RuAF kör runt med uttjänta stridsflyg och släpper bomber som ändå ska kasseras. Detta är nog inte så mycket dyrare en deras vanliga standard övningar. 40 gamla plan och ett par tusen bomber är en piss i amazonas för Ryssland, deras stora vanliga övningar omfattar uppemot 150.000 man och kostar hundrafalt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in