2015-10-19, 22:32
Medlem
Gamlings avatar
Eh! Kan ni inte sluta diskutera metadata och fokusera på frågan istället?
Det skulle göra diskussionen både mer intressant, och mer relevant!

Varför har Amnesty rätt/fel när de anser att den att den Svenska sexköpslagen inte fungerar som tänkt?

Sedan kan jag tänka mig andra frågeställningar, med de bör ha en egen tråd!
Citera
2015-10-19, 22:54
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/614171?programid=793

Intressant tyckte jag i.a.f. En fd prostituerad som berättar om sina erfarenheter, en forskare i ämnet som vet hur det förhåller sig och såklart en semi-religiös filosof som naturligtvis vet bättre än de andra för "Det känns inte rätt".
Citera
2015-10-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hörru Manemannen HUR sjutton tänker du när du menar att sexköpslagen är sexisitisk?
Förbjuder man enbart män köpa sex men tillåter glatt kvinnor?

Hugg av alla med snopp, är inte heller sexistiskt. Kvinnor med snopp blir ju också lidande.
(Det var män man ville åt. Inget annat, och alla vet om det.)
Citera
2015-10-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Hugg av alla med snopp, är inte heller sexistiskt. Kvinnor med snopp blir ju också lidande.
(Det var män man ville åt. Inget annat, och alla vet om det.)

"Hugg" av alla med snopp?
"Hugg av" alla med snopp? vad ska man hugga av?

Nej ingen har förbjudit någon att vara man. Är helt ok.
Det man förbjudit är sexköp. Och att förbjuda detta innebär inte att snoppar trillar av plötsligt för det. De sitter kvar jag lovar. Inte heller förbjuder man män/ kvinnor att ha sex. Det funkar också utmärkt, man måste bara se till att den man har det med också är sex intresserad.

Är inget sexistiskt med sexköpslagen, lagen gäller båda könen.
Citera
2015-10-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/614171?programid=793

Intressant tyckte jag i.a.f. En fd prostituerad som berättar om sina erfarenheter, en forskare i ämnet som vet hur det förhåller sig och såklart en semi-religiös filosof som naturligtvis vet bättre än de andra för "Det känns inte rätt".

Tack för länken.
Ett mycket bra inslag som sammanfattar den Svenska debatten rätt bra.
De som vill förändra o jobba för mänskliga rättigheter i linje med Amnesty och andra stora organ debatterar med logik och forskning bakom ryggen.
Sammanfattar även på ett bra sätt Amnestys, UN med fleras ställningstagande och varför.

Avlutningen var helt i stil med debatten på fb, i desperation och avsaknad på sakliga argument blev det känslor som fick styra och jämförelsen med barn aga blev näst intill löjeväckande.

Och sexarbetaren som uppgivet konstatera att det inte går att ändra beslutsfattarnas känslor, hon kan bara göra det bästa av situationen.

Det bästa var trots allt sexarbetare som konstatera att Sverige som är så demokratiskt, alltid värnat om de svaga och jobbat för mänskliga rättigheter.....men i detta fall......då är det känslorna hos några få som får styra.

Mannen målade upp sin bild (helt PK)och berätta om det stora stöden bland befolkningen (som om folkligt stöd styrt politiken i minoritetsfrågor)...men jag kan inte låta bli att tänka... den bild kvinnorna i reportaget målade upp, vad skulle hända om den exponerades och fått samma utrymme i media, skulle stödet då vart så stort?

3 fantastiskt duktiga kvinnliga debattörer och en manlig tomte, det finns hopp för landet i alla fall.

Detta reportage förtjänar nästan en egen tråd, en man med extremist feministisk inställning och 3 kvinnor med sunt förnuft o logik.
Citera
2015-10-20, 11:47
Medlem
psaks avatar
Med tanke på att det är så gott som riskfritt för den tänkande sexköparen att köpa av en vanlig självständig svensk tjej som säljer så känns det ganska så betydelselöst med hundraelva trådars flashback-tjôt om för och emot sexköpslagen.
Citera
2015-10-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Med tanke på att det är så gott som riskfritt för den tänkande sexköparen att köpa av en vanlig självständig svensk tjej som säljer så känns det ganska så betydelselöst med hundraelva trådars flashback-tjôt om för och emot sexköpslagen.

Här skall inte köpas sex. Syftet är att radera mans-hat.
Citera
2015-10-20, 13:30
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Syftet är att radera mans-hat.
Görs det i den här tråden?
Citera
2015-10-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Görs det i den här tråden?

Ja!
Citera
2015-10-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Nej, jag bara hänvisade till att det var en diskussion som förs även i Sverige. Är det så att informationsplikten inte har någon positiv effekt utan tvärtom är negativ så bör den givetvis avskaffas. Jag är dock inte så insatt i den frågan, och jag vet att du absolut inte är det, för att ta ställning i den.

Skrev förövrigt en lite summeringen kring om köp/försäljning minskat i omfattning:

Är du för övrigt för att människor som köper sex av frivilliga säljare också skall straffas eller räknas dessa som "nödvändiga offer"?
Citera
2015-10-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det låter inte ett dugg ologiskt - givet att det blir ca 11 annonser per person .. fördelat på 10 veckor är det ca 1 annons i veckan.
På annonssidorna lägger samma personer in nya annonser - och om du kollar runt lite så kommer du upptäcka att samma person kan lägga i en ny annons mer än en gång per dag ..
Detta för att hamna först på sidan - och inte halka bakåt tidsmässigt, eftersom de flesta inte orkar bläddra tillbaka en massa sidor i jakt på en annons ...

Du har inte reflekterat över hur det du skriver här påverkar det du skriver här:

Citat:
Information om enkäten, och en förfrågan om intresse att delta, skickades genom mejlutskick till 60 slumpvis utvalda medlemmar inom Rose Alliance samt till 551 mejladresser och 247 mobilnummer kopplade till annonser och hemsidor man funnit vid en genomgång av annonsforum.

Du har alltså en förklaringsmodell för samma sak som du bara tillämpar i det ena fallet men inte i det andra.

Citat:
Vårt förbud mot sexköp har hållit tillbaka prostitutionen så att den relativt sett över tid minskat - samtidigt som den ökat i länder utan liknande lagstiftning.
Vår lag har dessutom verkat normativt så att fler idag är för ett förbud mot sexköp och färre tycks köpa sex ..

Andelen som köpt sex det senaste året har ju legat still eller ökat TROTS att kriminaliseringen gjort att andelen som uppger att de köpt sex minskat. Det står ju i Länsstyrelsen rapport.

Citat:
Det är ingen mänsklig rättighet att köpa fitta. Och AI siktar inte in sitt förändringsarbete på Sverige - utan på de delar av världen där prostituerade är kriminaliserade och andrahandsmedborgare i första hand.

Det är givetvis ingen som påstår att det är en mänsklig rättighet att köpa fitta eftersom det skulle betyda att någon hade en skyldighet att sälja. Det är däremot en mänsklig rättighet att få "sälja fitta/kuk" så länge det finns någon som frivilligt betala för det. Amnesty är givetvis för en avkriminalisering lika mycket i Sverige som i något annat land eftersom det är lika mycket ett brott mot mänskliga rättigheter här som någon annan stans.

Citat:
Om man legaliserar hallickarna så skulle inga resurser alls sättas in för att fånga in dem - eftersom det då inte ens i lagen fanns stöd för sådana åtgärder.
Varför skulle man lägga resurser på att försöka fånga hallickar? Såvida du inte tittat för mycket på film så skulle du veta att hallickar inte är "kriminella" i den meningen utan hjälper säljarna med kunder och säkerhet. Ofta är det någon vän eller bekant till den som säljer sex. Ett av de största problemen med den Svenska sexköpslagen är just kopplerilagstiftningen vilket minskar möjligheten till samarbete med ex. hallickar. Om hallicken utför någon form av tvång är det givetvis olagligt oavsett om prostitution är lagligt eller inte.
Senast redigerad av Oantastlig 2015-10-20 kl. 20:22.
Citera
2015-10-20, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, jag bara hänvisade till att det var en diskussion som förs även i Sverige. Är det så att informationsplikten inte har någon positiv effekt utan tvärtom är negativ så bör den givetvis avskaffas. Jag är dock inte så insatt i den frågan, och jag vet att du absolut inte är det, för att ta ställning i den.

Skrev förövrigt en lite summeringen kring om köp/försäljning minskat i omfattning:

Är du för övrigt för att människor som köper sex av frivilliga säljare också skall straffas eller räknas dessa som "nödvändiga offer"?
Jag anser att eftersom torsken inte lär vara insatt i bakomliggande drivkraft till att sälja och att torsken som köper ger uttryck för samma dåliga människosyn oavsett ... så ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in