Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Men det där är ju inte ett svar på frågan.
Mer intressant vore om du kunde resonera kring poängen som lyftes (som faktiskt är värd att tänka på). Om det nu är så hemskt att sälja sex att det i praktiken endast är personer som saknar andra valmöjligheter som gör det så säger det sig ju självt att alternativet är ännu värre. Alltså; sexsäljaren väljer det minst dåliga av två alternativ. Vill man vara lite filosofisk så kan man säga att sexköparen åtminstone erbjuder sexsäljaren något som är bättre än alternativet "värre än att prostituera sig". Vilket ingen annan i samhället uppenbarligen gör eftersom sexsäljaren väljer detta alternativ och inte något annat. Ur det perspektivet gör sexköparen åtminstone att den presumtiva säljaren får ett alternativ.
Genom att kriminalisera erbjudandet av detta alternativ är det du (nåja, staten) som tvingar den prostituerade till något som är värre än att prostituera sig. Det skulle ni inte behöva göra (och fundera gärna på hur väl detta rimlar med er självutnämnda omtanke om de prostituerade). Under tiden kan du sprida din feminism som på sikt, om jag förstår dig rätt, kommer att medföra att behovet av att sälja sex minskar då andra alternativ växer fram (oklart hur detta ska rädda homosexuella prostituerade men låt gå för det). Även i detta fall blir ett förbud onödigt då det blir självreglerande i o m att ingen kommer att vilja sälja.
Du menar att vi ska ta upp det vanliga gamla försvarstalet för sexköpare + andra kriminella i likannde situation. Ja men! om inte jag gör det så gör ju någon annan det!
och är ju tack vare lilla mig som de får mat på bordet!
Den har man ju aldrig hört förr.
Säg mig? ska detta resonemang också gälla barn? För även barn får ju mat på bordet via att sälja sina små stjärthål. Ska vuxna män få lov klappa sig själva på axeln och berömma sig själva för att de just skänkt lite mat till en liten 5-årig gosse via att trycka in sin kuk i honom?
Är exakt samma resonemang fast i sin mest vulgära form.
Och fråga till dig, vad om sexsäljande är just det absolut sista valet i någon människas liv?
Mitt svar är, nej det är inte en bra lösning att satsa på att avkriminalisera sexköpare så att de kan utnyttja fler med motivet att det ger fler mat på bordet. Lika lite som det är nån bra lösning att avkriminalisera organköp så att folk ska ha möjlighet sälja sina njurar för att mata sina barn med.
Och detta tillhör bas etik.