2015-10-16, 13:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Turkarna verkar inte uppskatta ryssarnas överflygningar:

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34551155
Det verkar inte vara ryskt:
https://www.rt.com/news/318850-russian-jets-drones-safe/
Citera
2015-10-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det är bara ryska propagandamakare och en och annan fascistmupp som kan påstå att Putins ställning internationellt förstärks av hans aggression mot Assads oppositionella. Putin har satt sig i ännu en soppa som han inte kan dra sig ur. Det kommer att krävas många ryska soldater och ryska likkistor de kommande åren. Hade Ryssland samarbetat i FN de senaste åren istället för att ständigt blockera genom veto, så hade vi inte sett de flyktingströmmar och de facto mord på civilbefolkningen som Assads regim har utfört under Putins beskydd.
Hade väst samarbetat med Assad så hade inget av det här hänt. Ditt gnäll på Assad kommer bara från ditt hat mot Putin. Du är inte trovärdig. För att tala med språk du förstår... Du är lika lite trovärdig som Putin.
Senast redigerad av jepperdi 2015-10-16 kl. 14:04. Anledning: tillägg
Citera
2015-10-16, 15:28
Medlem
Chris1991s avatar
Den planerade offensiven i Aleppo uppges ha startat:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21597139.ab
Citera
2015-10-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland håller rent i sin bakgård menar du? Hört talas om angreppet mot Ukraina?

Det är bara ryska propagandamakare och en och annan fascistmupp som kan påstå att Putins ställning internationellt förstärks av hans aggression mot Assads oppositionella. Putin har satt sig i ännu en soppa som han inte kan dra sig ur. Det kommer att krävas många ryska soldater och ryska likkistor de kommande åren. Hade Ryssland samarbetat i FN de senaste åren istället för att ständigt blockera genom veto, så hade vi inte sett de flyktingströmmar och de facto mord på civilbefolkningen som Assads regim har utfört under Putins beskydd.

Ibland lever du i en fantasivärld, jag har sett omröstningar och kommentarer i mängder, jag har pratat med folk i omgivningen osv. Gemensamt är att nästan alla "vanliga människor" är positiva till att Ryssland agerar i Syrien, så du har helt fel. Bara media och våra "ledare" som är negativa, folk i gemen är mycket positiva till detta agerande av Putin.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-10-16 kl. 15:32.
Citera
2015-10-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Den planerade offensiven i Aleppo uppges ha startat:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21597139.ab
"...Parallellt förbereder USA och Turkiet ett starkare samarbete mot IS. ..."

Jag får vibbar att Turkiet kommer gå in med marktrupper för att säkra land?
Citera
2015-10-16, 16:58
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"...Parallellt förbereder USA och Turkiet ett starkare samarbete mot IS. ..."

Jag får vibbar att Turkiet kommer gå in med marktrupper för att säkra land?
Kan tänka mig att Turkiet vill gå in i Syrien, men har svårt att tro de skulle sätta IS som prio ett de lär väl fokusera på att underminera kurdernas position.
Citera
2015-10-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Kan tänka mig att Turkiet vill gå in i Syrien, men har svårt att tro de skulle sätta IS som prio ett de lär väl fokusera på att underminera kurdernas position.
Ja jag tänkte mig då med IS som förevändning, för att säkra en buffertzon.
Citera
2015-10-16, 19:44
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det verkar inte vara ryskt:
https://www.rt.com/news/318850-russian-jets-drones-safe/

Men vänta nu, tror du Ryssarna skulle erkänna att den var Rysk, märkligt att både kommunister och
nazister tycker att Ryssland står på den goda sidan.
Citera
2015-10-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Rubriker från Sana 15 oktober:

The military source reported that the Syrian Defense Ministry stressed that the Syrian Arab Army and the Russian Air Force do not target civilian-populated areas, holding Jabhat al-Nusra terrorist organization and its partners fully responsible for the attacks.”

Lol, tror ni på detta? 4 års krig visar ju på motsatsen. Förstår inte att folk citerar SANA eller RT precis som att de presenterar den objektiva skinande sanningen. (Och nej, ni kan bespara er alla haranger kring CNN osv.)

För mig så verkar det som att Ru+SAAs offensiv har varit väldigt kostsam med få framgångar. Vi får förvisso se hur Aleppo-offensiven går, annars är det väl runt de omringade områdena kring Homs som det kan gå framåt. Tror Putin hoppades att han skulle nå en snabb framgång genom flygunderstödda offensiver och att SAA skulle trycka på snabbt. Tror verkligheten kommer nå honom och att han inser att det kommer ta väl mkt längre tid, och kräva mer militära insatser för att nå en vinst.

Finns det f ö en risk att Iran känner sig mindre motiverade iom Rysslands övertagande av kontrollen? Tänker att Iran tidigare hade ledarpinnen, men nu hamnar i passagerarsätet, samt att Ryssland antagligen skiter i den sekteriska sidan av kriget. Om Bashar hade varit sunni hade det inte rört dem sålänge de fick behålla sitt inflytande och sin marinbas.

Ngn efterfrågade TOW-videor. Det kom fram minst 20 bara från dag 1 från N Hamah. Det finns hur mkt som helst från den senaste offensiven. Hur är policyn kring att länka till dem?
Citera
2015-10-16, 21:05
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Ibland lever du i en fantasivärld, jag har sett omröstningar och kommentarer i mängder, jag har pratat med folk i omgivningen osv. Gemensamt är att nästan alla "vanliga människor" är positiva till att Ryssland agerar i Syrien, så du har helt fel. Bara media och våra "ledare" som är negativa, folk i gemen är mycket positiva till detta agerande av Putin.
Hör du till dom som gått på Putins bluff om att han gått in i Syrien för att agera mot ISIS? Han bombar alla rebeller som befinner sig i närheten av regeringskontrollerade områden o där finns knappt ISIS alls.
Ett annat bonusresultat är ökade flyktingströmmar till Europa, vilket passar VP utmärkt eftersom det underminerar EU. Winwin för Putin&Assad.
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-16 kl. 21:09.
Citera
2015-10-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Hör du till dom som gått på Putins bluff om att han gått in i Syrien för att agera mot ISIS? Han bombar alla rebeller som befinner sig i närheten av regeringskontrollerade områden o där finns knappt ISIS alls.
Ett annat bonusresultat är ökade flyktingströmmar till Europa, vilket passar VP utmärkt eftersom det underminerar EU. Winwin för Putin&Assad.

Jag kommenterade bara opinionen och där kan jag konstaterara att bland allmänheten i väst har Rysslands aktion i Syrien mycket stöd, vanligt folk.
Citera
2015-10-16, 21:33
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded

Käre barn.
Snacka om att vara grundlurad. Ryssland har aldrig sagt att man hjälper Syrien mot IS, utan mot alla terrorgrupper som väst och deras allierade skapat och underhåller. Inte hellef var det Putin som skaade flyktingkatastrofen, det ordnade väst och deras vänner. Fattar du inte att man jobbar från närområdet där dina vänner i AQ tråkigt nog befinner sig. Sen jobbar man efterhand utåt och då bli det tids nog IS som huvudmål.
Du tuffar på i samma ryssofoba anda som i ukrainatråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in