Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Krim är vackert och skulle rätt skött kunna bli ett stort turistmål. Kiev skötte detta rätt dåligt under Ukrainaåren, och det är inget större hopp om att västturisterna skulle åka dit under nuvarande betingelser. En frusen konflikt skulle kunna bli en hemsko för Krims utveckling och det är ytterligare ett skäl att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten.
Jag har länge misstänkt att Kiev misskötte Krim i alla år. Utvecklingspotentialen är enorm och borde ha tagits tillvara. Vi talar om en landsdel, som delvis, inte helt, kan konkurrera med franska Provence.
Inte kommer västerländska turister i stora skaror till Krim i nuvarande läge, men det kan ändras med träget arbete. Här behövs charterresor, fungerande bankomater och mycket mer. Moskva lyckades vända situationen i Tjetjenien 180 grader, så det omöjliga är möjligt.
I det spända världsläget, så måste Krim vänta, men redan nu ser vi hur världen vänjer sig vid Krim som en del av Ryssland. Processen kan ta tid, men jag tror att Krims framtid är ljus. Jag kan sorgligt nog inte säga detsamma om Ukrainas.