2015-10-15, 10:43
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och återigen så ska alltså Cloudius belöna våldsverkare.
Det är hela det Ukrainska folket som ska avgöra var Ukrainas gränser ska gå idag också.
En demokratisk princip du verkar ha väldigt svårt med
"väldigt svårt med " bör skrivas " inte accepterar". För hur ska man göra det när man anser att varje grupp människor i ett land, diffust benämnt "folk", som inte gillar ett valutslag, har rätt att då i st ordna en lokal folkomröstning enligt eget bestämmande o sedan bli självständiga om minst 51 % röstat för det (eller anslutas till annat land om det accepteras av landet i fråga).
Av någon anledning är det oftast folk med rysk etnicitet med band till Kreml som Clodius vill ge denna 'rätt'.
Citera
2015-10-15, 11:18
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I det där citatet försöker jag se situationen ur upprorsmännens synvinkel (vilket också framgår tydligt om du läser noga). Då som nu är min poäng att man kan beklaga upproren - och för den deleen Majdanhändelserna - men att detta är historia. Man bör koncentrera sig på att hitta en lösning på konflikten somär hållbar, fredlig och baserat på folkens vilja´, snarare än att älta det gamla och fördela skulden.
Det har uppenbarligen gått dig förbi att "upprorsmännen" i Donbas endast ytterst marginellt var "folkliga", det var frågan om av FSB inhyrda arbetslösa o halvkriminella lokala unga män, o i övrigt genuina militärt utbildade ryssar från Ryssland vilket man kunde förstå av det professionella sätt de erövrade byggnader och sedan försvarade dem. Dessutom var de utrustade med moderna militära vapen som lokala förmågor aldrig ens sett förut alltså inte jaktgevär typ hagelbössor.
Därför är ditt prat om "folket" i Donbas så totalt misguided.
Citera
2015-10-15, 13:01
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Det har uppenbarligen gått dig förbi att "upprorsmännen" i Donbas endast ytterst marginellt var "folkliga", det var frågan om av FSB inhyrda arbetslösa o halvkriminella lokala unga män, o i övrigt genuina militärt utbildade ryssar från Ryssland vilket man kunde förstå av det professionella sätt de erövrade byggnader och sedan försvarade dem. Dessutom var de utrustade med moderna militära vapen som lokala förmågor aldrig ens sett förut alltså inte jaktgevär typ hagelbössor.

Gäller för övrigt också på Krimhalvön, bör påpekas. Bevisas också genom opinionsundersökningar som ägde rum före Rysslands ockupationer.
Citera
2015-10-16, 04:27
Medlem
Ännu ett västerländskt förlag markerar Krim som ryskt. Jag tror att många förstår att Krim har lämnat Ukraina. Jag räknar tre kartor med Krim i Ryssland.

Citat:
Ukrainas ambassad i Storbritannien har skickat ett klagobrev till förlaget Oxford University Press som släppte en lärobok i geografi i vilken Krim är markerat som ryskt.

http://se.sputniknews.com/varlden/20151015/734632/ukraina-krim-storbritannien.html
Citera
2015-10-16, 04:30
Medlem
Jag trodde att en rysk kabel redan hade lagt på den provisoriska bron, men här sägs att en första ny kabel till Krim ska läggas och den ser ut att läggas i havet. El kan levereras i december. Jag vet inte hur el-situationen ser ut på Krim, men kanske den är kritisk efter de ukrainska straffåtgärderna.

Russia may start laying power cable to Crimea on Thursday — energy ministry

http://tass.ru/en/economy/829141
Citera
2015-10-16, 05:10
Medlem
Ryska turister besöker Krim och det är bra, men mer behövs. Den ukrainska turismen har minskat och det är ju inte konstigt när Högra Sektorn delvis kontrollerar gränsen och kräver pengar. Också av turister? Inte vet jag. Dessutom är ukrainarna fattigare än förut. Krim behöver turister från andra länder för att kompensera bortfallet. Sputnik gör ingen jämförelse med 2013 och tidigare och en sådan hade jag velat se.

Citat:
Sedan början av året har över fyra miljoner turister besökt Krim, vilket är 32 procent fler än i fjol.

Efter återföreningen i mars 2014 har Krim blivit en av de mest populära semesterdestinationerna bland ryssar. Många ryska flygbolag sänker priser på biljetter till Krim. En hel del ryssar åker bil till halvön och tar färjan över Kertjsundet.

I januari-augusti 2015 åkte över 3,35 miljoner passagerare med cirka 750 000 personbilar över med färjan.

http://se.sputniknews.com/varlden/20151014/731536/krim-turism-rekord.html
Citera
2015-10-16, 07:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jaha - så du "vet" alltså att separatisterna inte har något folkligt stöd att tala om? Det var ju intressant - själv har jag aldrig vågat uttala mig om detta när det gäller Östukraina, men när det gäller Krim, så där tror jag att separatisterna har rätt stort stöd ja. Nå, men om du har rätt - varför synar inte Kiev korten då? Om det nu är så att folken så entydigt är för fortsatt styre från Kiev (det har ju ekonomiskt varit en "succé" - Ukraina ligger långt under världssnittet för BNP/capita), så varför inte stödja en idé om en beslutande folkomröstning - som givetvis skall gå rätt till och övervakas av internationella valobservatörer? DU är ju så säker på stödet för Kiev, och en hejdundrande seger i en folkomröstning vore ju en stor fjäder i hatten för Kiev! Mitt intresse? Det är bara det att det är folket på Krim (och för den delen Östukraina och Transnistrien också) som skall bestämma sitt öde - de och inga andra!

(För det är väl inte så att du innerst inne är orolig för hur sådana omröstningar skulle utfalla?)
Citera
2015-10-16, 07:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ryska turister besöker Krim och det är bra, men mer behövs. Den ukrainska turismen har minskat och det är ju inte konstigt när Högra Sektorn delvis kontrollerar gränsen och kräver pengar. Också av turister? Inte vet jag. Dessutom är ukrainarna fattigare än förut. Krim behöver turister från andra länder för att kompensera bortfallet. Sputnik gör ingen jämförelse med 2013 och tidigare och en sådan hade jag velat se.

http://se.sputniknews.com/varlden/20151014/731536/krim-turism-rekord.html
Krim är vackert och skulle rätt skött kunna bli ett stort turistmål. Kiev skötte detta rätt dåligt under Ukrainaåren, och det är inget större hopp om att västturisterna skulle åka dit under nuvarande betingelser. En frusen konflikt skulle kunna bli en hemsko för Krims utveckling och det är ytterligare ett skäl att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten.
Citera
2015-10-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Krim är vackert och skulle rätt skött kunna bli ett stort turistmål. Kiev skötte detta rätt dåligt under Ukrainaåren, och det är inget större hopp om att västturisterna skulle åka dit under nuvarande betingelser. En frusen konflikt skulle kunna bli en hemsko för Krims utveckling och det är ytterligare ett skäl att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten.

Jag har länge misstänkt att Kiev misskötte Krim i alla år. Utvecklingspotentialen är enorm och borde ha tagits tillvara. Vi talar om en landsdel, som delvis, inte helt, kan konkurrera med franska Provence.

Inte kommer västerländska turister i stora skaror till Krim i nuvarande läge, men det kan ändras med träget arbete. Här behövs charterresor, fungerande bankomater och mycket mer. Moskva lyckades vända situationen i Tjetjenien 180 grader, så det omöjliga är möjligt.

I det spända världsläget, så måste Krim vänta, men redan nu ser vi hur världen vänjer sig vid Krim som en del av Ryssland. Processen kan ta tid, men jag tror att Krims framtid är ljus. Jag kan sorgligt nog inte säga detsamma om Ukrainas.
Citera
2015-10-16, 11:37
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
jag tror att Krims framtid är ljus. Jag kan sorgligt nog inte säga detsamma om Ukrainas.
Ukrainas är nog ljus i alla fall i jämförelse med Rysslands som är riktigt mörk på längre sikt..
Citera
2015-10-16, 11:42
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
... världen vänjer sig vid Krim som en del av Ryssland.
Och efter Sovjetunionens upplösning har vi vant oss vid att republikerna vunnit självständighet.
Skulle öven Ryssland gå samma väg rättas nog sådana övergrepp o stölder till..
Citera
2015-10-16, 23:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
"väldigt svårt med " bör skrivas " inte accepterar". För hur ska man göra det när man anser att varje grupp människor i ett land, diffust benämnt "folk", som inte gillar ett valutslag, har rätt att då i st ordna en lokal folkomröstning enligt eget bestämmande o sedan bli självständiga om minst 51 % röstat för det (eller anslutas till annat land om det accepteras av landet i fråga).
Av någon anledning är det oftast folk med rysk etnicitet med band till Kreml som Clodius vill ge denna 'rätt'.
Nej detta är helt fel. Jag vill ge alla folk rätt till självbestämmande. PK-liberalerna vill bara ge denna rätt till folk som inte pratar ryska eller serbiska! Exempelvis stödjer jag - naturligtvis - Tjetjenernas självständighetssträvanden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in