Citat:
Ursprungligen postat av
OPfishbowl
Nej den här diskussionen handlar om religiösa fundamentalister som inte förstår att dom är religiösa fundamentalister, då dom är så övertygade om att deras tro är rätt att man lyckas intala sig själv att det inte ens är tro. Fundamentalism och ateism går hand i hand men seriöst så vet jag inte vad ni tror er vinna på detta självbedrägeri.
Fundamentalism och ateism går hand i hand? Det var ett mycket intressant påstående. Vill du utveckla?
Själv kan jag verkligen inte se hur det är möjligt att vara ateistisk fundamentalist så länge man medger att ens avsaknad av tro på Gud kommer försvinna i ljuset av nya fakta som visar att en Gud finns. Det är nämligen vad så gott som varenda ateist och anti-teist säger.
Ateism inkluderar heller inte några dogmer att förhålla sig fundamentalistisk till.
Att vara ateist betyder endast och åter endast att man inte tror på någon Gud.
Förutom att du fortfarande verkar ha problem med att se det idiotiska i att likställa icke-tro med tro, så förväxlar du förmodligen "fundamentalistisk ateism" med
militant ateism. Militant ateism är också ett mycket märkligt begrepp, men den allmänna definitionen är typ "Ateist/anti-teist som aktivt bekämpar religion".
Citat:
Kan man förhålla sig till verkligheten så vet man att det inte finns några sanningar om varken vår uppkomst eller jordens.
Det finns ingen sanning som
vi har. Självklart finns det en sanning om allting, även om vi för tillfället inte vet vad den är.
Men vad detta har med ateism att göra vet jag inte. Ateism har inget att säga om varken människans eller Jordens uppkomst.