2016-07-17, 12:20
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Men du missar tron som gör att ateisterna ska gå till "läkarn" när de känner sig hängiga.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är en hitta-på definition av vad ateismen är.

Nu skenar ditt volapük igen.
Det jag skrev (och du citerade) var inte den definitiva innebörden av ateismens varande, nej. Jag har aldrig påstått det, så varför vill du poängtera något som är självfallet?

Jag skrev att det fanns en omedveten tro... för att återkoppla till rubriceringen av tråden... förnekar du att denna tro finns nu, realist?
Senast redigerad av MattiasBeming 2016-07-17 kl. 12:24.
Citera
2016-07-17, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det jag skrev (och du citerade) var inte den definitiva innebörden av ateismens varande,

Det vet jag. Det var hitta-på trams.
Citera
2016-07-17, 15:12
Medlem
Evolutionismen en tro, en tro på det övernaturliga nämligen att en icke observerbar process utsträckt på "lång tid" kan förvandla en häst till en ödla, som förövrigt hyllas av de s.k. intellektuella som "vetenskapligt". Det är en långsam process. Mycket långsam.

Ateister godtar generellt sätt detta synsätt eftersom det är a) starkt förknippat med deras tolkning av världen b) det finns inget alternativ. Så ja, ateismen är en tro.
Citera
2016-07-17, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Evolutionismen en tro, en tro på det övernaturliga nämligen att en icke observerbar process utsträckt på "lång tid" kan förvandla en häst till en ödla, som förövrigt hyllas av de s.k. intellektuella som "vetenskapligt". Det är en långsam process. Mycket långsam.

Citat:
Ateister godtar generellt sätt detta synsätt eftersom det är a) starkt förknippat med deras tolkning av världen b) det finns inget alternativ. Så ja, ateismen är en tro.

Vad ateister generellt godtar utanför ateismen har minimal betydelse för vad ateism är. Det är bara demagogisk trams.
Citera
2016-07-17, 16:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det jag skrev (och du citerade) var inte den definitiva innebörden av ateismens varande, nej. Jag har aldrig påstått det, så varför vill du poängtera något som är självfallet?

Jag skrev att det fanns en omedveten tro... för att återkoppla till rubriceringen av tråden... förnekar du att denna tro finns nu, realist?

Om den är omedveten, hur kan den då vara en tro?
Det finns ingen betydelse av ordet "tro" som inte inkluderar full medvetenhet.

Du bara hittar på och hittar på strunt som inte har någon som helst förankring med någon verklighet. Det du skriver om och påstår vara sant finns bara i ditt huvud.
Citera
2016-07-17, 23:57
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om den är omedveten, hur kan den då vara en tro?
Det finns ingen betydelse av ordet "tro" som inte inkluderar full medvetenhet.

Du bara hittar på och hittar på strunt som inte har någon som helst förankring med någon verklighet. Det du skriver om och påstår vara sant finns bara i ditt huvud.
För tron sitter i nattmössan och styrs av känslan av vanmakten, d.v.s härskarna som menar att dom har rätt... som den stora massan tar för given, trots att den (tron) är felvänd. Läkarna har auktoritet, patienten har auktoritetstron, den s.k. "blinda tron".

Förstår du hur "stats-apparaten" fungerar när det kommer till sjukdomar och läkande?

RÖKNING DÖDAR!
Citera
2016-07-18, 00:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
För tron sitter i nattmössan och styrs av känslan av vanmakten, d.v.s härskarna som menar att dom har rätt... som den stora massan tar för given, trots att den (tron) är felvänd. Läkarna har auktoritet, patienten har auktoritetstron, den s.k. "blinda tron".

Förstår du hur "stats-apparaten" fungerar när det kommer till sjukdomar och läkande?

RÖKNING DÖDAR!

Ja, det var ett svar enligt din vanliga goddag yxskaft-stil.

Kan du verkligen inte ge ett relevant svar på en vanlig fråga?
Citera
2016-07-19, 21:15
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det var ett svar enligt din vanliga goddag yxskaft-stil.

Kan du verkligen inte ge ett relevant svar på en vanlig fråga?
Är du inte medveten om vad auktoritetstro (blind tro) är?

Ateism är väl en sådan?
Citera
2016-07-19, 22:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Ateism är väl en sådan?

Tro på Gud är väl ändå kulmen av auktoritetstro?

Auktoritetstro är att tro på något bara därför att någon med stor auktoritet har sagt att det är på det viset, och det är väl ändå allt vad tro på bibeln handlar om, eller hur? Om det står i bibeln så är det på det viset = auktoritetstro.

Ateister, å andra sidan, kan tänka själva, och jag har aldrig vad jag vet hänvisat till någon auktoritet och sagt att något är på det viset bara därför att Einstein eller någon annan har sagt att det är så. Jag fattar mina egna beslut om hur jag ska uppfatta saker och ting, och ett av de besluten är att Gudar bara är rena rama påhitt, vilket jag anser bevisat genom det enkla faktum att det inom alla kulturer har funnits olika gudar som kristna idag påstår är påhittade, och som muslimer påstår är påhittade osv. Det skulle ju vara konstigt om just de tusentals andra gudarna som omnämndes först var påhittade, men att just en enda gud som omnämndes först långt senare skulle vara sann.

Och du har fortfarande inte gett ett enda rakt svar på en enda fråga ...
Citera
2016-07-19, 22:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade

Jo det finns alltid alterntiv, alltid.

Ateister är ingen ras av människor som utifrån att inte ha gud, därför vara begränsade så att inte förstå vilka alterntiv det finns i all trosillusion, är nog inget som de flesta ateister inte blivit varse om. Dessutom är gud en produkt som säljs dyrt, medan det ska otroligt mycket till att få den där fläkten av närvaron.. det står mkt dåligt i proportion till priset. Så det kan handla om val för vissa ateister, medan det faller sig logiskt för nog de allra flesta ateister.

Betyder inte att ateister därmed "är logiska" , men ateister attraheras kan man säga, mer av logik än av illusion myt och dramatik över "ingenting" , guden är inte ens här i denna del av universum, tänk gärna på det ett tag.
Citera
2016-07-20, 09:15
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Jo det finns många läkare, som inte pluggar in sig på gud samtidigt som de pluggar in sig på evidensbaserad vetenskap. Det heter inte gudsprogrammet.. det heter läkarprogrammet.. elelr vad det heter nu för tiden.

Ska man förstå människa! anatomi eller sjukdomslära hematologi eller vad fan som helst som är , människa! eller neurologi eller tandsjukdomar, kan det inte gärna heta.. "jag ska plugga gud, och läser därför själskunskap"

Då medicinare, inte riktigt separerar kropp ifrån själ.. muskler ifrån skelett eller huvud ifrån fötter.
Men psykiatriprofessorer gör, där separeras själen, ifrån resterande.. och man ställer en kraftig och mycket ultimat skiljelinje mellan själen.. och människan.

Vilket är ett så gott som brott mot universaletik och moral. Människan utan huvud, kan bli en maskin, tänkandet utan hjärnan.. faller ihop som en pöl och kan ingenting vet ingenting.. något som därefter präster kan ledsaga.. och anvisa.. då öppnas de gamla traktaten, och långsamt men sägkert börjar den försöndrade individen att i bästa fall känna, för gud..
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-20 kl. 09:17.
Citera
2016-07-20, 13:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Ateism är väl en sådan?
Nej, att vara "utan gud" är givetvis inte någon tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in