Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-01, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jo men i slutändan hamnar såna här diskussioner i definitionen av intelligens. Jag gjorde testet för lite mer än två veckor sen och ja näst sista frågan va något i den stilen men man får nog inte diskutera frågor :P.

Vadå näst sista frågan var i den stilen?

Verbal intelligens är konstgjord. Ens ordförråd är inte medfött, det är intränat. Ett antal delar av ett psykologtest är utbildningskänsligt. Spatiala test är inte utbildningskänsliga. Det är ren, rå, medfödd intelligens.
Citera
2015-10-12, 16:49
Bannlyst
Mensas intagningsprov - ett dåligt skämt.

*I princip varje testledare lär ju ha fotograferat provet
*Det är MYCKET lätt att öva
*Det är 45 frågor och om man får 39 failar man samtidigt som 41 ger 135+

Alla som gjort några iq-test får garanterat minst 35 rätt. Detta gör att slumpen är VÄLDIGT avgörande för resultatet.
Citera
2015-10-12, 17:09
Medlem
Jolteons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada

Alla som gjort några iq-test får garanterat minst 35 rätt. Detta gör att slumpen är VÄLDIGT avgörande för resultatet.

Länk till testet?
Citera
2015-10-12, 17:09
Medlem
Citat:

De som är med i mensa är ett gäng narcissistiska autister som vill hålla medlemsantalet så lågt som möjligt. Det gör det mer prestigefyllt för dem att vara med i sin lilla klubb. Just av den anledningen görs proven så svåra som möjligt och testledaren skulle aldrig sprida proven vidare av samma anledning.
Citera
2015-10-12, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jolteon
Länk till testet?

Nä. Jag menar det man skriver på papper. Har väl varit samma i säkert 19-20 år.
Citera
2015-10-12, 17:24
Medlem
Teskeds avatar
Problemet för de flesta vid IQ-testet är väl inte svårighetsgraden, utan svarare tidspressen. I alla fall hälften av de som gjorde det samtidigt som mig hann inte klart överhuvudtaget och lämnade lokalen mer än bittra.

Jag minns inte mitt exakta resultat, men jag fick i alla fall 135+ om det nu var det högsta. Betalade dock aldrig medlemsavgiften och blev aldrig medlem.
Citera
2015-10-12, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Problemet för de flesta vid IQ-testet är väl inte svårighetsgraden, utan svarare tidspressen. I alla fall hälften av de som gjorde det samtidigt som mig hann inte klart överhuvudtaget och lämnade lokalen mer än bittra.

Jag minns inte mitt exakta resultat, men jag fick i alla fall 135+ om det nu var det högsta. Betalade dock aldrig medlemsavgiften och blev aldrig medlem.

Men är man så korkad att man inte tar med klocka och chansar på alla när det är 10s kvar får man skylla sig själv.
Citera
2015-10-12, 17:58
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Det finns mer än ett prov de använder.
Nej provet finns inte på nätet eller någon annanstans.
Nej det går inte att öva för att få bättre resultat på IQtester
Nej det är inte slumpen. Frågorna håller vissa nivåer. Svarar du rätt på 10 000 enkla frågor får du inte högre poäng. Det är de svåraste frågorna som bestämmer slutresultat.

Anta att det finns 5 nivåer med 5 frågor på varje nivå, alltså 25 frågor.
Man kommer alltid att se var det tar stopp för vissa personer.

Det finns ingen som missar 3 frågor på nivå 1 för att sedan spika alla på nivå 5.

Et typiskt resultat är att man har alla rätt upp till nivå 4, därefter har man 3 av 5 rätt på nivå 4
och missar samtliga på nivå 5.
Det innebär att man ligger på nivå 4.

Omsätt bara detta resonemang i poäng och där man jämför provet med hundra tusentals provdeltagare.
Alltså får man 39päng har man missat alla svåraste frågorna.
Citera
2015-10-12, 18:33
Medlem
Necriss avatar
Citat:

Njae...

Oftast är det ett antal svarsalternativ till varje fråga, vilket ändrar förutsättningarna en hel del. Många av de prov jag har sett har 6, eller 8, alternativ per fråga. Oftast kan hälften av alternativen uteslutas direkt då de är helt fel. Även om uppgifterna är "för svåra" så syns detta. Ofta pågår flera processer i uppgifterna och i de uppenbara felaktiga alternativ så är några av dessa processer fel.

Vid tillräckligt svåra uppgifter är det dock krävande för tillräckligt dumma människor att se de uppbart felaktiga svarsalternativen. Vilket innebär att det är högre sannolikhet att gissa rätt om man är smartare. Detta är avsiktligt inbyggt i testen, vilket man ser på den halvan av svarsalternativ som finns kvar.

Bland de resterande svaren så finns samtliga processer med. I de felaktiga svaren har en eller flera av dem tolkats fel eller enbart delvis. Är uppgiften enbart lite för svår för deltagen så finns det oftast bara två möjliga svar kvar, och man har alltså en stor chans att gissa rätt.

Det betyder att även om uppgiften är "för svår" så finns det ändå bara hälften så många svarsalternativ för en som har svårt för uppgiften jämfört med som har väldigt svårt för uppgiften. En som enbart tycker att uppgiften är lite krånglig har oftast bara ett par alternativ att välja mellan och gissar därför rätt i hälften av fallen, jämfört med en åttondel eller en sjättedel av fallen för den som har väldigt svårt för uppgiften.

TLDR: Svarsalternativen är designade på så sätt att de med högre IQ har större chans att gissa rätt. Det är alltså ingen jämn fördelning bland provtagarna på extrapoängen som man lyckas skaffa sig genom att gissa och därför är det heller inget problem att man kan gissa.
Citera
2015-10-12, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det finns mer än ett prov de använder.
Nej provet finns inte på nätet eller någon annanstans.
Nej det går inte att öva för att få bättre resultat på IQtester
Nej det är inte slumpen. Frågorna håller vissa nivåer. Svarar du rätt på 10 000 enkla frågor får du inte högre poäng. Det är de svåraste frågorna som bestämmer slutresultat.

Anta att det finns 5 nivåer med 5 frågor på varje nivå, alltså 25 frågor.
Man kommer alltid att se var det tar stopp för vissa personer.

Det finns ingen som missar 3 frågor på nivå 1 för att sedan spika alla på nivå 5.

Et typiskt resultat är att man har alla rätt upp till nivå 4, därefter har man 3 av 5 rätt på nivå 4
och missar samtliga på nivå 5.
Det innebär att man ligger på nivå 4.

Omsätt bara detta resonemang i poäng och där man jämför provet med hundra tusentals provdeltagare.
Alltså får man 39päng har man missat alla svåraste frågorna.

Det går inte ens att kommentera ett inlägg med så mycket fel i. Du måste vara mytoman va?
Citera
2015-10-12, 22:28
Medlem
Har du gjort mensas test?
Citera
2015-10-13, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Har du gjort mensas test?

Givetvis!
Citera