Citat:
Ursprungligen postat av
wincentb
Nja nu vill nog alla nationalekonomer gärna framställa sig som opartiska och styrda av fakta, trots att det i grund och botten handlar om ideologier och subjektiva åsikter som styr påståenden från dessa ekonomer...
Om det skulle handla om "fakta och sanningar", så borde väl fler nationalekonomer ha samma uppfattning som Tina Sanandaji, men har verkar roppa ganska ensamt i öknen...
Kanske är det helt enkelt så att andra ekonomer inte delar hans slutsatser.
På tal om postmodernism
Du kan väl läsa vad en annan nationalekonom, Joakim Ruist nyligen skrev. Han håller med Sanandaji i fråga om kostnader trots att Ruist verkar vara en anhängare av relativt fri invandring och möjligen sänkta lägstalöner.
Annars kan man se till Jan Ekbergs rapport.
Det är bara det offentliga yttrandet av att flyktingmottagandet är kostsamt som är kontroversiellt, även om jag misstänker att det är mindre kontroversiellt nu när det är 3.5 år kvar till nästa val. Rent faktamässigt ses det inte som någonting kontroversiellt bland ekonomer.
Du kan själv dra liknande slutsatser efter en kortare genomgång av en del av SCBs data.
DN publicerade för några dagar sedan en genomgång av flyktingars mycket höga bidragsberoende och låga inkomster.
Faktamässigt håller inte ditt påstående om att Sanandaji är ensam i sin åsikt men det går säkert hem på Twitter.
Det är också tydligt att bara för att man ser till fakta så vehöver man inte vara SD-anhängare. SD brukar snöa in på bristen på svenskhet, mångkultur m.m. som grunden till problemen med invandring, jag kan inte minnas att jag sett Sanandaji överhuvudtaget nämna sådant. Han brukar hålla sig till ekonomisk statistik.