2015-03-07, 12:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Jo visst kan man ha en identitet som kurs och samtidigt vara integrerad i svenska samhället.

Sen kan jag inte släppa tanken på hur någon som själv kommit hit som flykting och lyckats bli integrerad här har lyckats bli en person som SD-sympatisörer hänvisar till stup i kvarten.
Tycker detta är motsägelsefult och lustigt på samma gång...

Min tanke är att Tino Sanandaji är ett levande expempel på att "den öppna famnens väg" är den rätta oavsett vad han kommer fram till som nationalekonom, då han själv är ett bevis på motsatsen genom sitt eget exempel...

Tino Sanandaji är liberal och har upplysningsidéerna och det sunda förnuftet som ideal. Det är samma ideal som SD har. 7-klövern och etablissemanget anammar istället postmodernismens relativism. Vilket menas att man inte erkänner något som absolut sant och att man hyser ett genuint förakt för förnuftet. Allt är en konstruktion och den skiljer sig beroende på vilken position man utgår ifrån. Utgångspunkten är dock att allt västligt är satan själv. Det är väl det enda man upphöjt till sanning.

Sd är ett ungt parti med en ledsam start då många nynazister och allmänt invandrarfientliga personer såg sin chans att få sin röst hörd då SD är såväl mångkultur som massinvandringskritisk. Under 10 år har partiet lagt ned mycket energi på att utesluta de här smygrasisterna. Media har dock envist kletat på sd rasiststämpeln och det sammantaget tror jag har påverkat Sanandajis negativa attityd mot SD. Det står högre än att man trots allt delar samma upplysningsideal och syn på att fakta måste vara vägledande.
Citera
2015-03-07, 20:20
Medlem
lagartos avatar
Min bild av Tino är att han är hederlig. Han kommer alltid att se bevisad fakta som sanning. Ideologi väger aldrig tyngre än den fakta som går att utläsa i en sakligt författad rapport av likasinnade.

Den dagen SD inte far med sanning så kommer Tino förklara vad som är fel. Precis som han gör med andra.
Citera
2015-03-08, 10:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Tino tar en twitterpaus.
Mycket bra & helt rätt agerat. Bara slöseri med hans tid att hamna i meningslösa 140-teckensdebatter med idioter.
Citera
2015-03-09, 10:09
Avslutad
När Tino offentligt tar avstånd från SD kan vi ju utgå ifrån att han inte röstar på partiet i smyg. Han skall dock fortfarande hyllas för hans ärliga hållning kring ekonomisk forskning. Man kan inte direkt anklaga honom för att vara en opportunist.
Citera
2015-03-09, 12:34
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
När Tino offentligt tar avstånd från SD kan vi ju utgå ifrån att han inte röstar på partiet i smyg. Han skall dock fortfarande hyllas för hans ärliga hållning kring ekonomisk forskning. Man kan inte direkt anklaga honom för att vara en opportunist.
Det tycker jag inte, det är många som utåt säger nej men som ändå röstar.
Då de fick 13% så borde många människor i min närhet rösta på dom, men ingen är öppen med det.
Citera
2015-03-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Jo visst kan man ha en identitet som kurs och samtidigt vara integrerad i svenska samhället.

Sen kan jag inte släppa tanken på hur någon som själv kommit hit som flykting och lyckats bli integrerad här har lyckats bli en person som SD-sympatisörer hänvisar till stup i kvarten.
Tycker detta är motsägelsefult och lustigt på samma gång...

Min tanke är att Tino Sanandaji är ett levande expempel på att "den öppna famnens väg" är den rätta oavsett vad han kommer fram till som nationalekonom, då han själv är ett bevis på motsatsen genom sitt eget exempel...

Med förlov måste jag påpeka att ditt resonemang är anekdotiskt. Hur bevisar det någonting avseende lönsamheten i invandringspolitiken att Tino förhåller sig objektiv till sanningen?

Du tycks resonera att eftersom vissa (troligen många) invandrare är lönsamma så är invandring lönsam. På samma vis skulle jag kunna hävda att eftersom ett antal nazister bidrog till att rädda judar (schindler) så är nazism positiv för judar.
Citera
2015-03-09, 20:38
Medlem
deadsets avatar
Oscar Sjöstedt har minst lika bra koll, så jag lyssnar på honom istället.

Då slipper man allt anti-SD-käbbel på köpet också.
Citera
2015-03-10, 10:16
Medlem
Tino är en liten springa av ljus i mörkret. Jag har mycket stor respekt för en person
som beskriver med fakta och inte känslor-argument och sedan också står för den!

Alla måste inte hålla med sd eller stå på deras sida! det är upplyftande och trevligt i debattklimatet
att någon annan också sätter ner foten ordentligt!
Även om man råkar ha samma syn på saker och ting så behöver man inte ligga i samma båt . Helt klart upplyftande.

Tino om du läser det här , jag hoppas du fortsätter vara stark!
Citera
2015-03-10, 16:54
Medlem
SnobbenLs avatar
Palisaderna är tomma, ingen vågar stå där de blåser snålt om öronen. Ingen tror på den som alla måste rösta på, men ingen vågar skjuta ballen av den djävulenneee
Citera
2015-03-12, 02:15
Bannlyst
Timo är en trojansk häst som kommer fälla partiet till slut. Tack för att han tillåts få utrymme att utrycka sina korkade åsikter. Hoppas bara att fler i partiet delar hans åsikter så Sverige äntligen vaknar upp och inser hur skadligt det är med ett parti som SD. Ett parti vars rötter ligger i nazismen. Ett parti som har fler till andelen dömda medlemmar än något annat parti. tuffare tag mot brottslighet? Det sprayar jag gärna under på
Citera
2015-03-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Timo är en trojansk häst som kommer fälla partiet till slut. Tack för att han tillåts få utrymme att utrycka sina korkade åsikter. Hoppas bara att fler i partiet delar hans åsikter så Sverige äntligen vaknar upp och inser hur skadligt det är med ett parti som SD. Ett parti vars rötter ligger i nazismen. Ett parti som har fler till andelen dömda medlemmar än något annat parti. tuffare tag mot brottslighet? Det sprayar jag gärna under på
Jag tror inte du har förstått Tino (notera hans faktiska namn).

Han har inte så värst mycket åsikter, men han har svårt för lögner om forskning och offentlig statistik, det har han själv förklarat. Så när nån säger "vi tjänar på invandringen" så kan han inte låta bli att visa den statistik och rapporter som visar på motsatsen. Han är intresserad av fakta och sanning helt enkelt. Tycker du det verkar fel?

Och vad jag vet är det aldrig nån nationalekonom som kan/försöker säga emot honom (vilket han brukar påpeka). Om du känner till nån sån nationalekonom så tipsa gärna så ska jag läsa vad denne säger, eftersom jag också är intresserad av fakta och sanning. Men "tyvärr" så står Tino oemotsagd, utom av Henrik Schyffert etc.
Citera
2015-03-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Jag tror inte du har förstått Tino (notera hans faktiska namn).

Han har inte så värst mycket åsikter, men han har svårt för lögner om forskning och offentlig statistik, det har han själv förklarat. Så när nån säger "vi tjänar på invandringen" så kan han inte låta bli att visa den statistik och rapporter som visar på motsatsen. Han är intresserad av fakta och sanning helt enkelt. Tycker du det verkar fel?

Och vad jag vet är det aldrig nån nationalekonom som kan/försöker säga emot honom (vilket han brukar påpeka). Om du känner till nån sån nationalekonom så tipsa gärna så ska jag läsa vad denne säger, eftersom jag också är intresserad av fakta och sanning. Men "tyvärr" så står Tino oemotsagd, utom av Henrik Schyffert etc.

Nja nu vill nog alla nationalekonomer gärna framställa sig som opartiska och styrda av fakta, trots att det i grund och botten handlar om ideologier och subjektiva åsikter som styr påståenden från dessa ekonomer...

Om det skulle handla om "fakta och sanningar", så borde väl fler nationalekonomer ha samma uppfattning som Tina Sanandaji, men har verkar roppa ganska ensamt i öknen...
Kanske är det helt enkelt så att andra ekonomer inte delar hans slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in