2015-03-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Nja nu vill nog alla nationalekonomer gärna framställa sig som opartiska och styrda av fakta, trots att det i grund och botten handlar om ideologier och subjektiva åsikter som styr påståenden från dessa ekonomer...

Om det skulle handla om "fakta och sanningar", så borde väl fler nationalekonomer ha samma uppfattning som Tina Sanandaji, men har verkar roppa ganska ensamt i öknen...
Kanske är det helt enkelt så att andra ekonomer inte delar hans slutsatser.

På tal om postmodernism

Du kan väl läsa vad en annan nationalekonom, Joakim Ruist nyligen skrev. Han håller med Sanandaji i fråga om kostnader trots att Ruist verkar vara en anhängare av relativt fri invandring och möjligen sänkta lägstalöner.
Annars kan man se till Jan Ekbergs rapport.

Det är bara det offentliga yttrandet av att flyktingmottagandet är kostsamt som är kontroversiellt, även om jag misstänker att det är mindre kontroversiellt nu när det är 3.5 år kvar till nästa val. Rent faktamässigt ses det inte som någonting kontroversiellt bland ekonomer.

Du kan själv dra liknande slutsatser efter en kortare genomgång av en del av SCBs data.

DN publicerade för några dagar sedan en genomgång av flyktingars mycket höga bidragsberoende och låga inkomster.

Faktamässigt håller inte ditt påstående om att Sanandaji är ensam i sin åsikt men det går säkert hem på Twitter.

Det är också tydligt att bara för att man ser till fakta så vehöver man inte vara SD-anhängare. SD brukar snöa in på bristen på svenskhet, mångkultur m.m. som grunden till problemen med invandring, jag kan inte minnas att jag sett Sanandaji överhuvudtaget nämna sådant. Han brukar hålla sig till ekonomisk statistik.
Senast redigerad av RMgX 2015-03-13 kl. 19:08.
Citera
2015-03-13, 19:13
Medlem
Sanningen och SD tjänar mycket mera på att debattörer av Tino Sanandaji:s kaliber inte förknippas med SD.
Om han vore SD anknuten skulle faktaförfalskarna lätt hänvisa till järnrör och avpixlat:s värsta avarter och på så sätt döda debatten och dom stora sovande väljarskarorna slå dövörat till.
Citera
2015-04-04, 19:00
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Min bild av Tino är att han är hederlig. Han kommer alltid att se bevisad fakta som sanning. Ideologi väger aldrig tyngre än den fakta som går att utläsa i en sakligt författad rapport av likasinnade.

Den dagen SD inte far med sanning så kommer Tino förklara vad som är fel. Precis som han gör med andra.

Om vi hade haft ett normalt land hade Tino inte varit något speciellt. I dagens samhälle är han dock mer hederlig intellektuellt än 99.9 % av offentligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Timo är en trojansk häst som kommer fälla partiet till slut. Tack för att han tillåts få utrymme att utrycka sina korkade åsikter. Hoppas bara att fler i partiet delar hans åsikter så Sverige äntligen vaknar upp och inser hur skadligt det är med ett parti som SD. Ett parti vars rötter ligger i nazismen. Ett parti som har fler till andelen dömda medlemmar än något annat parti. tuffare tag mot brottslighet? Det sprayar jag gärna under på

Men dömd för vad exakt?
Citera
2015-04-20, 14:27
Medlem
Det finns en debatt på youtube ledd av KG Bergström där Tino tar tydligt avstånd ifrån SD.

Han säger att SD:s invandringspolitik är för extrem och är nöjd med nivåer som ligger i paritet med hur det var under Göran Persson. Det är tydligt för mig att han föraktar SD.
Citera
2015-09-10, 23:03
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han är väl redan gift eller sambo med en svensk tjej. Och vad menar du med ''kliva ut ur garderoben"- är det så att man bara kan bli attraherad av en SDU- kvinna om man samtidigt känner dragning till SD?

Jag kan tycka det är en smula märkligt att gå från att kalla SDare för "trash" och "lågt IQ", till att umgås med SDUare. Sen vet jag inte på vilket plan han umgås med denna lilla dam.
Citera
2015-09-11, 11:11
Bannlyst
Tino talar rätt kracklig svenska och han har mage att klaga på andra invandrare? lol
Ja han röstar nog på SD, det väl ett samband jag ser än så länge.
Citera
2015-09-11, 16:26
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Haha så skojigt hur alla drar en massa teorier så fort två personer figurerar på samma foto.

Vad är Flashback till för om inte att hitta smaskigheter och skvaller?
Citera
2015-09-11, 22:34
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecunt
Tino talar rätt kracklig svenska och han har mage att klaga på andra invandrare? lol
Nej, han har skrivit någonstans att han röstat på moderaterna i hela sitt liv men senaste valet valt att inte rösta alls. Han tycker tydligen att SD:s bakgrund är för besvärlig för att han som kurd skall rösta på dom även om sakpolitiskt så är det rätt uppenbart att han står dom närmast.
Citera
2015-09-12, 09:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Nej, han har skrivit någonstans att han röstat på moderaterna i hela sitt liv men senaste valet valt att inte rösta alls. Han tycker tydligen att SD:s bakgrund är för besvärlig för att han som kurd skall rösta på dom även om sakpolitiskt så är det rätt uppenbart att han står dom närmast.

Rent ideologiskt så är han nog åt det libertarianska hållet.
Citera
2015-10-13, 18:55
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Tino Sanandaji har nyligen fotograferats i London tillsammans med SDUs Hanna Lindholm. Såg "söta ut" tillsamman. Ska Tino kliva ut ur garderoben?

Nej det har de inte. En lögn rakt igenom.
Citera
2015-10-13, 20:50
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecunt
Tino har sagt att ”SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ” så tvivlar på att han röstar på dem.
Citera
2015-10-13, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Tino har sagt att ”SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ” så tvivlar på att han röstar på dem.

Något rätt gör han då iallafall. Idioten skjuter sig själv i foten varje gång han matar nationalistiska troll med sin "fakta".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in