Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-03-19, 23:46
  #109
Medlem
lemonzhellos avatar
Känns ju mer som om Skeptoid har en kognitiv dissonans, om jag ska vara ärlig. Eller att han tycker sig ha upptäckt något stort. Lite smått tragiskt med hans upptagenhet av vad SD-folk tycker om vad Sanandaji tycker (eller säger sig tycka, av skäl som diskuteras i tråden) om SD.

Nu är jag själv ingen SD-are, jag är ett högerspöke, men det krävs väl ändå ett minimum av fakulteter för att dels tillerkänna någon rätten till sina egna åsikter och värderingar, dels inse skillnaden mellan generella och specifika termer.

Jag är till exempel väl medveten om att forskningen faktiskt visar att socialdemokratiska väljare generellt är mindre intelligenta än högerväljare, men det hindrar mig ändå inte från att bedöma människor som individer. På det sättet har jag fått träffa flera högfungerande socialdemokrater, tro det eller ej.

På samma sätt är jag smärtsamt medveten om att inte alla högerspöken, inklusive jag själv, tillhör de klarast lysande stjärnorna.

Dessutom uttalade sig väl Sanandaji bara om skånska SD-are?
Citera
2017-03-20, 16:44
  #110
Medlem
Remloffs avatar
Två scenarios möjliga:
1. Tino tar avstånd från SD helt och fullt.
Detta är dock inte helt rimligt, med tanke på detaljerna i mycket av den mångkulturkritik han lyfter fram.

2. Tino vill fostra SD lite, till att göra rätt saker. Är trött på vissa lågpannor och vill helst se lite rens i leden.

Ibland tar han i från tårna när han kritiserar partiet, fast det sällan rör sig om mycket mer än skitsaker, objektivt sett. Som om han passar på att kicka när tillfälle bjuds. Det senare tänker jag beror på viljan att hålla sitt namn rent. Sanandaji ska aldrig beskyllas för bristande faktakollar eller partipolitiska sympatier. Jens Ganman är likadan. Nästan hillarious hur de tar i, de två, för att undvika sammankopplingar med partiet.
Citera
2017-03-20, 16:58
  #111
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sanandaji gillar inte SD, stöder dem inte och vill inte ha med dem att göra.

Har svårt att se att Sanandaji har SD att "tacka" för något. Tino lever bra på egna meriter.
Skulle han varit medlem hade han säkert varit utesluten för länge sen.

Utesluten..? Det är verkligen att tro att Sd i grunden är självdestruktivt som förgör sina bästa barn. Tino insåg snabbt att hans arena skulle var betydligt mindre om han framstod som sverigedemokrat. Han har valt en egen arena och det har funkat. Sd har tjänat på det, Tino har tjänat på det. I grunden är hans kritik saklig och riktig men skulle den paketeras som Sd;s skulle hans mediala möjligheter vara minimala.

Medias enorma makt att mobba till döds funkar inte på kritiker som inte uttalat är sverigedemokrater. Bara att förhålla sig till och välja hur man vill påverka omvärlden. Springare vet att hålla samma distans till Sd. I grunden är det bra att fristående aktörer finns med samma tema.
Citera
2017-03-20, 17:06
  #112
Medlem
Himmelstosss avatar
Men han är inte SD:are. Ärligt talat tror jag inte att han tänker på sig själv i termer av politisk tillhörighet alls. Han tänker nog på sig själv som Tino, kanske kurd och möjligen liberal vissa dagar. Men han är antagligen mer intresserad av akademia än politik.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback