Citat:
Jo visst kan man ha en identitet som kurs och samtidigt vara integrerad i svenska samhället.
Sen kan jag inte släppa tanken på hur någon som själv kommit hit som flykting och lyckats bli integrerad här har lyckats bli en person som SD-sympatisörer hänvisar till stup i kvarten.
Tycker detta är motsägelsefult och lustigt på samma gång...
Min tanke är att Tino Sanandaji är ett levande expempel på att "den öppna famnens väg" är den rätta oavsett vad han kommer fram till som nationalekonom, då han själv är ett bevis på motsatsen genom sitt eget exempel...
Sen kan jag inte släppa tanken på hur någon som själv kommit hit som flykting och lyckats bli integrerad här har lyckats bli en person som SD-sympatisörer hänvisar till stup i kvarten.
Tycker detta är motsägelsefult och lustigt på samma gång...
Min tanke är att Tino Sanandaji är ett levande expempel på att "den öppna famnens väg" är den rätta oavsett vad han kommer fram till som nationalekonom, då han själv är ett bevis på motsatsen genom sitt eget exempel...
Tino Sanandaji är liberal och har upplysningsidéerna och det sunda förnuftet som ideal. Det är samma ideal som SD har. 7-klövern och etablissemanget anammar istället postmodernismens relativism. Vilket menas att man inte erkänner något som absolut sant och att man hyser ett genuint förakt för förnuftet. Allt är en konstruktion och den skiljer sig beroende på vilken position man utgår ifrån. Utgångspunkten är dock att allt västligt är satan själv. Det är väl det enda man upphöjt till sanning.
Sd är ett ungt parti med en ledsam start då många nynazister och allmänt invandrarfientliga personer såg sin chans att få sin röst hörd då SD är såväl mångkultur som massinvandringskritisk. Under 10 år har partiet lagt ned mycket energi på att utesluta de här smygrasisterna. Media har dock envist kletat på sd rasiststämpeln och det sammantaget tror jag har påverkat Sanandajis negativa attityd mot SD. Det står högre än att man trots allt delar samma upplysningsideal och syn på att fakta måste vara vägledande.